/image/32/9/header.90329.jpg

Taloudellisuus

PEUGEOTille on autonvalmistajana ensiarvoisen tärkeää erityinen sitoutuminen ympäristöasioihin. Tämä kulkee käsi kädessä ajoelämyksen kanssa.

TALOUDELLISUUTTA

PURETECH-MOOTTORIT

ENERGIATEHOKKAAT MOOTTORIT

Saavuttaakseen alentuneet päästönormit PEUGEOT on kehittänyt uuden 3-sylinterisen PureTech-moottorin. Moottorit on kehitetty osana Peugeotin down-sizing -strategiaa.

Kehitystyön tuloksen 3-sylinterinen PureTech-moottori on kevyempi ja kompaktimpi kuin 4-sylinterinen saman tehoinen (hv) moottori. Moottorin suorituskyky on huippuluokkaa ja se on ajomukavuudeltaan ensiluokkainen. Samalla kulutus ja CO2-päästöt ovat laskeneet 25 %.

Täma turboahdettu moottori, joka on saatavana 2 eri tehoisena versiona - 1.2L PureTech 110 S&S ja 130 S&S - voitti the Engine of the Year, Vuoden Moottori -palkinnon vuosina 2015, 2016 ja 2017 kokoluokassaan.

Voimakkaita ja tehokkaita - ajomukavuudeltaan huippua, nämä moottorit ovat osa PEUGEOTin lupausta tarjota asiakkailleen palkitseva ja miellyttävä ajokokemus.

TURBOAHDETUT MOOTTORIT

PureTech-turbomoottori tarjoaa jo nyt seuraavan sukupolven tehot (240,000 r/min).

Moottorin tarjoama hyötysuhde on huippuluokkaa. 95 % väännöstä saadaan käyttöön jo alhaisilla kierroksilla, välillä 1,500 r/min - 3,500 r/min, jolloin moottorin käyttö on optimaalista kaikissa olosuhteissa.

1.2L PureTech 110 S&S ja 130 S&S  -moottorit löytyvät PEUGEOT 208, 2008, 308, 308 SW, 3008 ja 5008 -malleista.

BlueHDi-MOOTTORI

i

Markkinoiden tehokkaimman päästöjen alennusjärjestelmän luonut PEUGEOT vahvistaa johtoasemansa ympäristöasioiden huomioon ottamisessa.

PEUGEOTIN Euro 6 -dieselmoottoreiden nimi on BlueHDI. Näissä moottoreissa yhdistyvät ihanteellisella tavalla esimerkillinen suorituskyky ja alhaiset päästöt. Selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen (SCR = Selective Catalytic Reduction) ja lisäaineen ruiskutuksen hiukkassuodattimeen yhdistävä BlueHDi-tekniikka alentaa typpioksidipäästöjä peräti yli 90 %, se optimoi CO2-päästön alhaisimmillaan arvoon 82 g/km ja ialentaa polttoaineenkulutusta. Lisäksi hiukkaspäästöt vähenevät 99,9 %.

BlueHDi-tekniikka vastaa jo suurelta osin Euro 6 -päästönormia, jota sovelletaan uusiin autoihin syyskuusta 2014 alkaen ja kaikkiin autoihin syyskuusta 2015 lähtien. Sitä tullaan käyttämään merkin kaikissa dieselmalleissa. Tämä tekniikka yhdistää ensiluokkaisen suorituskyvyn ja minimoidut päästöt.

EAT6 -VAIHTEISTO

/image/34/2/eat6_1408tech001bis.90342.jpg
/image/34/3/308sw_1401pc066.90343.jpg

Uusi EAT6-vaihteisto (Efficient Automatic Transmission 6) on 6-vaihteinen automaattivaihteisto, jossa kulutus ja korkeatasoinen ajoelämys yhdistyvät optimaalisella tavalla.

Se on suunniteltu vähentämään merkittävästi CO2-päästöä. Samalla sitä on erittäin vaivaton ja miellyttävä käyttää.

Quickshift-tekniikan ansiosta vaihteet vaihtuvat sulavasti ja vaihteiden vaihtoaika on markkinoiden parhainta tasoa. Päästöero käsivalintaiseen vaihteistoon on ainoastaan 5 g/km (iso-renkaat), minkä ansiosta EAT6-vaihteisto on markkinoiden suhteen ajettavuudeltaan ja kulutukseltaan erinomaisessa asemassa.

STOP & START

e-HDi-tekniikkaa kutsutaan uusimman sukupolven bensiinimoottoreissa myös Stop & Start -järjestelmäksii. Kaupunkiajoon täydellisesti sovitettu Stop & Start -toiminto sammuttaa moottorin automaattisesti joka kerta, kun auto pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin tai Stop-merkin kohdalla. Kun kuljettaja haluaa jatkaa matkaansa, uudelleenkäynnistyminen tapahtuu välittömästi ja pehmeästi. Tästä tekniikassa on monia etuja: se alentaa polttoaineenkulutusta (-15 % tavalliseen autoon verrattuna), myös CO2-päästö alenee (ei lainkaan CO2-päästöä moottorin pysäytysvaiheissa) ja auton moottorin ollessa pysähtyneenä auto on hiljainen. Lyhyesti sanottuna e-HDi-tekniikka yhdistää erinomaisella tavalla ympäristöarvot huomioivan suorituskyvyn ja ensiluokkaiset ajo-ominaisuudet. Stop & Start -järjestelmä voidaan ottaa pois käytöstä, joten se soveltuu kaikkiin ajoasetuksiin.

KEVENNETTY PAINO

i

Hyvästit raskaille rakenteille! PEUGEOT tuo jälleen kerran esille ensiluokkaisen insinööritaitonsa uusissa malleissaan: ne ovat entistäkin kompaktimpia ja kevyempiä. Suunniteltujen osien kokonaisuus, käytetty tekniikka ja kaikki osat on tutkittu perusteellisesti, jotta auton painoa on saatu merkittävästi pienemmäksi.

Tuloksena on alentunut paino, jonka myötä kulutus ja CO2-päästö ovat pienentyneet ilman minkäänlaista kompromissia turvallisuuden ja suorituskyvyn suhteen.

SÄHKÖ

/image/34/9/ion_2010_041_fr.90349.jpg

Tavara-auto, henkilöauto, skootteri ja polkupyörä. Peugeot on tällä hetkellä ainoa valmistaja, joka tarjoaa täysin sähköisen kokonaisvaltaisen liikkumisratkaisun.

Ajettaessa nollapäästöinen, erittäin alhaiset käyttökustannukset jne. Nämä ympäristöarvot huomioon ottavat autot tekevät ajoelämyksistä erittäin miellyttäviä, hiljaisia ja tärinättömiä.

Tutustu automaailman pieneen täyssähköiseen kaupunkiautoon iOniin, jonka vetävä voima on litiumioniakku. Auton voi ladata kotitalouksien verkkovirrasta tai sähköautojen latauspisteestä. Auton toimintamatka on huomattava ja sen teho on välittömästi käytettävissä.

iOn pystyy myös ottamaan talteen hidastus- ja jarrutusvaiheiden energiaa. Näin ollen toimintamatka on 150 kilometriä Stop & Start -järjestelmän tuoma lisä mukaan lukien. Tämä on selvästi enemmän kuin päivässä keskimäärin ajettava ajomatka.

HIUKKASSUODATIN

Hiukkassuodatin on PEUGEOTin käyttämä teknologinen ratkaisu dieselmoottoreiden hiukkaspäästöjen käsittelyyn. Se on varusteena melkein kaikissa HDi PEUGEOT -malleissa.

Itsepuhdistuva hiukkassuodatin käsittelee moottorissa palavasta dieselpolttoaineesta syntyvän kaasun ja vähentää hiukkaspäästöjä jopa 99,9 %, olivatpa hiukkaset minkä kokoisia tahansa ja auton toimintaehdot mitkä tahansa.

Tämä tekniikka toimii kaksivaiheisesti: ensin rakenteeltaan huokoinen piikarbidisuodatin kerää hiukkaset. Tämän jälkeen puhdistusvaiheessa hiukkaset poltetaan erittäin korkeassa lämpötilassa muutaman sadan kilometrin kuluessa. Tämä prosessi on automaattinen ja täysin huomaamaton.