/image/32/9/header.90329.jpg

Taloudellisuus

PEUGEOTille on autonvalmistajana ensiarvoisen tärkeää erityinen sitoutuminen ympäristöasioihin. Tämä kulkee käsi kädessä ajoelämyksen kanssa.

PureTech-MOOTTORI

/image/34/0/1_2lpuretech_1408tech002bis.90340.jpg

PEUGEOTin uudet 3-sylinteriset PureTech-moottorimallit ovat taloudellisuuden ja huipputekniikan ilmentymä.

Näiden kompaktien ja kevyiden bensiinimoottoreiden hyötysuhdetta on parannettu entisestään niiden painoa ja kokoa pienentämällä. Niiden korkea suorituskyky perustuu palotapahtuman optimointiin ja entistäkin pienempään kitkaan.

PureTech-moottoreiden ajo-ominaisuudet ovat ensiluokkaiset heti alhaisista kierrosluvuista lähtien. Tehokkain moottorin maksimivääntö on 230 Nm kierrosluvulla 1750 r/mn. Tämä on markkinoiden paras väännön ja kierrosluvun/tehon kompromissi. Lisäksi 95 % väännöstä on käytettävissä kierrosluvuilla 1500 – 3500 r/mn, jolloin moottorin käyttö on optimaalista kaikissa olosuhteissa.

Nämä huipputason suorituskyvyn moottorit ovat myös erittäin taloudellisia. Niiden kulutus ja CO2-päästö ovat laskeneet 4-sylinteriseen samantehoiseen moottoriin verrattuna peräti 25 %. Polttoainetta säästyy tällöin noin 1,5 l / 100 km samalla, kun ajo-ominaisuudet säilyvät optimaalisina. Peugeot 308 PureTech-moottorilla onkin hallussaan yhdellä täydellä tankilla ajetun matkan maailmanennätys.

BlueHDi-MOOTTORI

i

Markkinoiden tehokkaimman päästöjen alennusjärjestelmän luonut PEUGEOT vahvistaa johtoasemansa ympäristöasioiden huomioon ottamisessa.

PEUGEOTIN Euro 6 -dieselmoottoreiden nimi on BlueHDI. Näissä moottoreissa yhdistyvät ihanteellisella tavalla esimerkillinen suorituskyky ja alhaiset päästöt. Selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen (SCR = Selective Catalytic Reduction) ja lisäaineen ruiskutuksen hiukkassuodattimeen yhdistävä BlueHDi-tekniikka alentaa typpioksidipäästöjä peräti yli 90 %, se optimoi CO2-päästön alhaisimmillaan arvoon 82 g/km ja ialentaa polttoaineenkulutusta. Lisäksi hiukkaspäästöt vähenevät 99,9 %.

BlueHDi-tekniikka vastaa jo suurelta osin Euro 6 -päästönormia, jota sovelletaan uusiin autoihin syyskuusta 2014 alkaen ja kaikkiin autoihin syyskuusta 2015 lähtien. Sitä tullaan käyttämään merkin kaikissa dieselmalleissa. Tämä tekniikka yhdistää ensiluokkaisen suorituskyvyn ja minimoidut päästöt.

EAT6 -VAIHTEISTO

/image/34/2/eat6_1408tech001bis.90342.jpg
/image/34/3/308sw_1401pc066.90343.jpg

Uusi EAT6-vaihteisto (Efficient Automatic Transmission 6) on 6-vaihteinen automaattivaihteisto, jossa kulutus ja korkeatasoinen ajoelämys yhdistyvät optimaalisella tavalla.

Se on suunniteltu vähentämään merkittävästi CO2-päästöä. Samalla sitä on erittäin vaivaton ja miellyttävä käyttää.

Quickshift-tekniikan ansiosta vaihteet vaihtuvat sulavasti ja vaihteiden vaihtoaika on markkinoiden parhainta tasoa. Päästöero käsivalintaiseen vaihteistoon on ainoastaan 5 g/km (iso-renkaat), minkä ansiosta EAT6-vaihteisto on markkinoiden suhteen ajettavuudeltaan ja kulutukseltaan erinomaisessa asemassa.

STOP & START

e-HDi-tekniikkaa kutsutaan uusimman sukupolven bensiinimoottoreissa myös Stop & Start -järjestelmäksii. Kaupunkiajoon täydellisesti sovitettu Stop & Start -toiminto sammuttaa moottorin automaattisesti joka kerta, kun auto pysähtyy esimerkiksi liikennevaloihin tai Stop-merkin kohdalla. Kun kuljettaja haluaa jatkaa matkaansa, uudelleenkäynnistyminen tapahtuu välittömästi ja pehmeästi. Tästä tekniikassa on monia etuja: se alentaa polttoaineenkulutusta (-15 % tavalliseen autoon verrattuna), myös CO2-päästö alenee (ei lainkaan CO2-päästöä moottorin pysäytysvaiheissa) ja auton moottorin ollessa pysähtyneenä auto on hiljainen. Lyhyesti sanottuna e-HDi-tekniikka yhdistää erinomaisella tavalla ympäristöarvot huomioivan suorituskyvyn ja ensiluokkaiset ajo-ominaisuudet. Stop & Start -järjestelmä voidaan ottaa pois käytöstä, joten se soveltuu kaikkiin ajoasetuksiin.

KEVENNETTY PAINO

i

Hyvästit raskaille rakenteille! PEUGEOT tuo jälleen kerran esille ensiluokkaisen insinööritaitonsa uusissa malleissaan: ne ovat entistäkin kompaktimpia ja kevyempiä. Suunniteltujen osien kokonaisuus, käytetty tekniikka ja kaikki osat on tutkittu perusteellisesti, jotta auton painoa on saatu merkittävästi pienemmäksi.

Tuloksena on alentunut paino, jonka myötä kulutus ja CO2-päästö ovat pienentyneet ilman minkäänlaista kompromissia turvallisuuden ja suorituskyvyn suhteen.

HYbrid4

/image/88/4/508rxh-1407pc008-72dpi.7802.1.63884.jpg
/image/34/6/3008hybrid4_1007tech_dbis.90346.jpg
/image/34/7/peugeot_3008hy4_2013_028_fr.90347.jpg

HYbrid4-moottorinsa myötä Peugeot osoittaa, että on vihdoinkin on mahdollista kunnioittaa ympäristöarvoja ja luoda samaan aikaan uusia ajoelämyksiä. HYbrid4 ei ole pelkästään maailman ensimmäinen dieseltäyshybridimoottori, vaan valittavanasi on eri ajotasetuksia tienpinnan mukaan. Erittäin helppokäyttöinen säätöpyörä sijaitsee keskikonsolissa. Siitä voit valita 4 eri ajoasetuksen väliltä: Auto (perinteinen ajoasetus, jossa vaihdellaan sähkön ja dieselin välillä), Sport (dynaamista suorituskykyä varten), Sähkö (hiljainen ja päästötön ajoasetus kaupunkiajoon) ja Neliveto (parantaa pitoa erilaisilla ajopinnoilla).

HYBRID AIR

/image/34/8/208hybridfe_1302cgi002.90348.jpg

Hybrid Air ion uusi hybridivetojärjestelmä, jossa uusimman sukupolven 3-sylinterinen bensiinimoottori yhdistyy paineilmaan.

Älykäs ja innovatiivinen HYbrid Air sopeutuu kaikkien ajotyyleihin. Tilanteesta ja ajotavastasi riippuen moottori valitsee itsenäisesti sopivimman tilan: paineilman (nollapäästö), bensiinin tai näiden yhdistelmän.

Kaupunkiajossa paineilma on aktiivisena 80 % ajasta. Bensiinitila on puolestaan pääosin käytössä ajettaessa maanteillä ja moottoriteillä. Tämän tekniikan ansiosta kulutus ja CO2-päästö pienentyvät merkittävästi, ja se on avainasemassa matkalla kohti kulutuspäämäärää: 2,0 l / 100 km.

SÄHKÖ

/image/34/9/ion_2010_041_fr.90349.jpg

Tavara-auto, henkilöauto, skootteri ja polkupyörä. Peugeot on tällä hetkellä ainoa valmistaja, joka tarjoaa täysin sähköisen kokonaisvaltaisen liikkumisratkaisun.

Ajettaessa nollapäästöinen, erittäin alhaiset käyttökustannukset jne. Nämä ympäristöarvot huomioon ottavat autot tekevät ajoelämyksistä erittäin miellyttäviä, hiljaisia ja tärinättömiä.

Tutustu automaailman pieneen täyssähköiseen kaupunkiautoon iOniin, jonka vetävä voima on litiumioniakku. Auton voi ladata kotitalouksien verkkovirrasta tai sähköautojen latauspisteestä. Auton toimintamatka on huomattava ja sen teho on välittömästi käytettävissä.

iOn pystyy myös ottamaan talteen hidastus- ja jarrutusvaiheiden energiaa. Näin ollen toimintamatka on 150 kilometriä Stop & Start -järjestelmän tuoma lisä mukaan lukien. Tämä on selvästi enemmän kuin päivässä keskimäärin ajettava ajomatka.

HIUKKASSUODATIN

Hiukkassuodatin on PEUGEOTin käyttämä teknologinen ratkaisu dieselmoottoreiden hiukkaspäästöjen käsittelyyn. Se on varusteena melkein kaikissa HDi PEUGEOT -malleissa.

Itsepuhdistuva hiukkassuodatin käsittelee moottorissa palavasta dieselpolttoaineesta syntyvän kaasun ja vähentää hiukkaspäästöjä jopa 99,9 %, olivatpa hiukkaset minkä kokoisia tahansa ja auton toimintaehdot mitkä tahansa.

Tämä tekniikka toimii kaksivaiheisesti: ensin rakenteeltaan huokoinen piikarbidisuodatin kerää hiukkaset. Tämän jälkeen puhdistusvaiheessa hiukkaset poltetaan erittäin korkeassa lämpötilassa muutaman sadan kilometrin kuluessa. Tämä prosessi on automaattinen ja täysin huomaamaton.