/image/74/6/peugeot_308gti_1506js032-1920x1080.86746.jpg

PEUGEOT

TEKNIIKKA

Alustan sovitus ja moottorin ohjaus, pakoputken äänet, jousitus, pyöräntuenta, jarrujärjestelmä... PEUGEOT SPORT on koonnut yhteen kaikki urheilullisen tyylin tekniset elementit, joiden yhteensovituksen tuloksena on syntynyt sydämeltään aito atleetti.

PEUGEOT SPORTIN SUUNNITTELEMA

/image/71/8/peugeot_308gti_2015_077_fr-960x460.86718.jpg

Etujousitus on toteutettu erityisellä tavalla. Siinä yhdistyvät seuraavat:

     •   Jousien jäykkyys
     •   Iskunvaimentimien säätö, jonka yhteydessä melua vähentävät hydrauliset rajoitinkumit
     •   Asteittain jäykistyvä vaimennus ja pidennetty vaimennusmatka: iskunvaimentimet sopeutuvat heti sisäänjouston alkuvaiheessa, jos kuljettaja on yksin autossa.

Kallistuksenvakaimen jäykkyyttä vähentämällä on saavutettu tasapainoinen sovitus taka-akselin kanssa. Taka-akselin poikittaistuki ja kumityynyt ovat entistä jäykemmät: sivuttaissuunnassa muutos on arvosta 30 daNm/mm arvoon 500 daNm/mm ja pystysuunnassa arvosta 170 daNm/mm arvoon 490 daNm/mm.

PYÖRÄNTUENTA

/image/77/6/peugeot_308gti_2015_118_fr-1920x1080.86776.jpg

Täydellisen tasapainoinen pyöräntuenta takaa dynaamisen ja varman ajon. MacPherson-tyyppinen etuakseli on sovitettu tarkasti paikalleen, kun taas myötäävällä poikkipalkilla varustettu taka-akseli seuraa liikkeitä luontevan sujuvasti. Osat vaikuttavat auton keveyteen: etuakselin kallistuksenvakain on puolittain ontto, ja etupyörien kolmiotukivarret on valmistettu alumiinista.

Yksityiskohtien merkitys koskee myös moottorin kumityynyjäi, jotka ovat aiempaa jäykemmät. Edut ovat havaittavissa välittömästi. Kaarteeseen tullessaan auto kääntyy täsmällisen tarkasti ilman häiritseviä liikkeitä.

TORSEN®-TYYPPINEN RAJOITETUN LUISTON TASAUSPYÖRÄSTÖ

i

GTi 270 -tehoversiossa on vaihteistoon integroitu Torsen®-tyyppinen rajoitetun luiston tasauspyörästö, joka parantaa kaarreajon dynaamisuutta. Voimaa ohjataan parhaiten pitävälle pyörälle, minkä ansiosta kuljettaja voi painaa kaasupoljinta entistä aikaisemmin kaarteesta poistuttaessa.

Tuntuma vetäviin pyöriin välittyy tarkasti kuljettajalle, ja auto reagoi tinkimättömän uskollisesti kompaktin ohjauspyörän liikkeisiin.

TARKKAAN HIOTTU MEKANIIKKA

/image/11/7/peugeot-308gti-2015-067-fr.img.73117.jpg

Torsen®-tyyppinen rajoitetun luiston tasauspyörästö tuo mukanaan myös uudenlaisen, ajo-ominaisuuksia parantavan Traction Control -luistoneston. ESPi on säädetty sallimaan normaalia suurempi luisto erityisesti kaarteissa. Tasauspyörästön planeettapyörien voimaa välittävän kitkan ansiosta etupyörät pyörivät lähes samalla nopeudella. Sen ansiosta auto pysyy halutulla ajolinjalla.

/image/11/9/peugeot-308gti-2015-070-fr.img.73119.jpg

Elektronisten avustinjärjestelmien ohjelmistot vastaavat auton sähäkän sporttista luonnetta. Sähkötoimisen ohjaustehostimen erityinen toimintalogiikka takaa optimaalisen yhteistoiminnan Torsen®-tyyppisen rajoitetun luiston tasauspyörästön kanssa.

DRIVER SPORT PACK

/image/02/8/peugeot_308gti_2015_147_fr-293x200.46028.jpg
/image/02/9/peugeot_308gti_2015_146_fr-293x200.46029.jpg
/image/03/0/peugeot_308gti_1506js068-293x200.46030.jpg

Driver Sport Pack tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden lisätä matkustamon urheilullista tunnelmaa. Keskikonsolissa sijaitsevaa SPORT-painiketta painamalla kuljettaja voi vaihtaa mittariston värin valkoisesta punaiseksi, hakea keskellä sijaitsevaan matriisinäyttöön erilaisia lisätietoja (teho, vääntömomentti, ahtopaine, sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyys), tehostaa moottoriääniä (audiojärjestelmän avulla) ja vaihtaa kaasupolkimen säätökäyrästöä.