Palvelut poikkeustilanteessa (COVID-19) Lue lisää

210 VUOTTA

/image/08/0/peugeot-210-ans-fonddecron-1210x370fr.736080.png
/image/08/0/peugeot-210-ans-fonddecron-1210x370fr.736080.png

PEUGEOT 210 VUOTTA

Juhlistamme 210 -vuotista historiaamme muistelemalla 12 ikimuistoisinta merkkipaaluamme. 

PEUGEOT TALLIEN AARTEET

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Tutustu mielenkiintoisiin tarinoihin klassisista Peugeot malleista. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.

PEUGEOT 404

UPEA PEUGEOT 404

Vuonna 1937 syntyneen Hannun ensimmäiset sanat olivat lastenhoitajan Raakelin muistikirjaan merkitsemät ”auto” ja ”ei”. Molempia sanoja, ja sittemmin käsitteitä, hän työsti ja käytti eri yhteyksissä vuosien varrella. On jopa luultavaa, että juuri nuo ensimmäiset sanat ”auto” ja ”ei” lievensivät Hannun eräiden toimien jälkiseurauksia. 50-luvun alussa perheeseen oltiin ostamassa ensimmäistä autoa.

LUE LISÄÄ

Peugeot 403

POLIISI-PEUGEOT 403

Ensimmäiset Peugeotit ostettiin vuonna -92 toisen harrastajan kanssa Nurmeksesta, saatiin jostain vihje ja sieltähän löytyi Peugeot 404 ja 403 joka oli varustettu kattoluukulla. No kaupat tehtiin ja myöhemmin kun autoja tutkittiin, niin autot olivat tosi ruostuneita, mutta 403 jäi kuitenkin itselle, jospa siitä olisi myöhemmin hyötyä.

LUE LISÄÄ

Peugeot 202

PEUGEOT 202 BERLINE

Taisto Päivinen sai 1980-luvun alussa kuulla, että Hangossa oli eräässä varastossa jokin erikoisen mallinen auto. Hänellä oli tilaisuus mennä tutustumaan siihen – ja se olikin sitten ihastusta ensi silmäyksellä. Tuttu mies, jo edesmennyt Sixten Holm, joka toimi tuolloin Hangossa Shellin diilerinä, omisti tuon ajopelin, joka osoittautui olevan vm 1947 Peugeot 202 BH.

LUE LISÄÄ

Peugeot 301

PEUGEOT 301 D COUPE

Huomasin Peugeotin myynti-ilmoituksen Blocketissa syksyllä 2011 ja se näytti minusta niin hyvältä, että otin saman tien yhteyttä myyjään. Hän oli jo saanut autosta tarjouksia muualtakin, mutta halusi jostain syystä myydä auton Suomeen. Sovimme kaupat ja lähdimme hakureissulle Tukholman esikaupunkialueelle Spångaan, Haaparannan kautta traileri pakettiauton perässä.

LUE LISÄÄ

Peugeot 604

PEUGEOT 604 Heuliez

Peugeot 604 Heuliezeja valmistettiin alun perin vain 124 autoa ja niitä arvioidaan olevan tallella enää noin 30. Yksi näistä on Pekka Ylimutkan auto, josta riittää tarinoita vaikka kuinka paljon. Pekan 604 Heuliez on tuotu Suomeen aikoinaan Ranskan presidentin valtiovierailua varten. Auton laittamiseen on kulunut paljon aikaa ja rahaa mutta omistaja on edelleen tyytyväinen harvinaiseen hankintaansa, jolla on kiertänyt ympäri Eurooppaa muun muassa kansainvälisissä Peugeot-tapaamisissa.

LUE LISÄÄ

peugeot 205 gti

PEUGEOT 205 1.9 GTI vuosimallia 1987

Juhana Eskelän alkuperäiskuntoinen Peugeot 205 1.9 GTI kääntää katseita. Erikoisen sattuman takia auto loksautti myös muutaman leuan Lahden Classic Motorshowssa jokunen vuosi sitten. Jo yli 20 vuotta Eskelällä olleesta autosta tulee joka kesä useampi ostotarjous, mutta auto ei todellakaan ole kaupan. Sen sijaan edessä on museokilpien hankinta.

LUE LISÄÄ

Peugeot 505

PEUGEOT 505 GTI V6

Peugeot 505:n ja Juha Istukaissaaren yhteinen tarina alkoi myynti-ilmoituksesta, joka jäi painamaan mieltä. Muutaman viikon ja pienten kommervenkkien kautta 505 päätyi miehen talliin. Auto oli hyvässä kunnossa, mutta valmistelunumero mietitytti – se ei sopinut papereissa olevaan valmistusvuoteen. Asia ratkesi Club Peugeot ry:n ja ranskalaiset L’Aventure Peugeot Citroen DS -järjestön yhteistyöllä ja auto sai syntymäpäiväkakkuunsa kaksi kynttilää lisää.

LUE LISÄÄ

210 vuotta historiaa, 210 vuotta ikimuistoisia hetkiä

Vain 12 merkkipaalun valitseminen ei ollut helppo tehtävä.
Tutustu historiaamme katsomalle hetket, jotka merkitsevät meille eniten.

 

Armand PEUGEOT

«Älä pelkää mitään. Usko kaikkeen».
Kaikki alkoi vuonna 1882 yhden miehen näkemyksestä muuttaa liikkuminen. Muutos lähti liikkeelle polkupyöristä ja autot tulivat nopeasti mukaan. Armandin luoma intohimo liikkumiseen ja asioiden muuttamiseen on vienyt Peugotia eteenpäin kaikki nämä vuodet.

 

PEUGEOT WRC

Hiekkaa, mutaa ja pölyä: Peugeot on hallinnut maailman ralliareenoita.
Ensimmäisestä Safarirallin voitosta vuonna 1978 alkaen Peugeot on ollut vahvasti mukana rallin hienoimmissa hetkissä.

 

Le Mans 1993

Mikä on parempaa kuin olla palkintojenjaon korkeimmalla korokkeella?
Tietysti putsata koko palkintopöytä.
Vuonna 1993 Peugeot 905 osallistui Le Mansin legendaariseen 24-tunnin kilpailuun. Tiukan kilpailun lopputuloksena oli uskoman kolmoisvoitto jota kelpaa muistella vuosienkin päästä.

 

6x Vuoden Auto

Mikä yhdistää vuosia 1969, 1988, 2002, 2014, 2017 ja 2020? Peugeot Vuoden auto voitto!
Kyseessä on eniten voittoja mitä autonvalmistaja on saavuttanut kilpailun historian aikana.

 

Pikes Peak

Yksi vaikuttavimmista ja vaarallisimmista kisoista maailmassa. Ja yksi legendaarisimmista suorituksista suomalaisvoimin. Ari Vatanen ja Pikes Peak tunnetaan ympäri maailman. 25 vuotta myöhemmin Peugeot palasi Sebastien Loebin kanssa ja jälleen kerran ennätykset murskattiin.

 

Type 1, 2, 3

Kun autoilu keksittiin.
Vuoden 1889 Pariisin Maailmannäyttelyssä Armand Peugeot esitteli ensimmäisen autonsa, höyryvoimalla kulkevan Type 1-mallin. Pian seurasi polttomoottoriset Type 2 ja Type 3. Peugeotin matka autovalmistajana alkoi.

 

e-LEGEND

Legendat syntyvät kun historia kohtaa nykyajan.
Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2018 esitelty konsepti valloitti retrohenkisen muotoilun ja modernin sähkövoimalinjan yhdistelmällä.

 

PEUGEOT 205

Auto, johon ei voinut olla ihastumatta. Tyyli-ikoni, joka herättää vieläkin ihastusta liikenteessä.
Tyylin lisäksi malli muistetaan myös rallin mm-sarjan hurjista saavutuksista, useasti suomalaiskuljettajien voimin. Ja huimista myyntivolyymeista, sillä yli 5 miljoonaa 205 -mallia valmistettiin!

 

PEUGEOT 404

Ikoni. Perheauto, johon Pininfarina loihti muotoilun joka ei jättänyt ketään kylmäksi.
Peugeot 404 on ikonisia mallejamme, jossa samasta muotoilusta loihdittiin sekä perheelle sopivia vaihtoehtoja, että näyttävä avoauto.

 

Charlatans Indy 500

Katso miksi kolme nuorta miestä ansaitsivat tämän lempinimen. Ja kuinka he todistivat olevansa oikeassa.

Kolme nuorta miestä Peugeotilta, Georges Boillet, Jules Goux ja Paolo Zuccarelli näkivät asiat eri tavalla ja loivat oman kilpa-autonsa.

Peugeot L76 oli vallankumouksellinen kilpa-auto keveytensä ja taloudellisuutensa ansiosta. Avut, jotka nostivat auton vuonna 1913 Indy 500 kilpailun korkeimmalle korokkeelle ensimmäisenä eurooppalaisena autovalmistajana.

 

Peugeot tiimi

Yksinkertaista, ilman tiimiämme emme olisi onnistuneet. Ihmiset tekevät Peugeotista menestystarinan. Armand Peugeotin viitoittaman tie innovaatioiden luontiin ja toteutukseen elää jokaisessa Peugeot tiimiläisessä.

 

401 Eclipse

Innovaatio, jolla vain taivas oli rajana.
Vuonna 1932 George Paulin haaveili avoautoilusta ilman vuotavien kattojen ongelmia. Ratkaisuna syntyi taitettava kovakatto, jonka variaatiot ovat olleet käytössä Peugeot avoautoissa siitä lähtien.