Palvelut poikkeustilanteessa (COVID-19) Lue lisää

PEUGEOTIN HISTORIA

/image/96/4/402-0501ab002.152183.735964.jpg
/image/96/4/402-0501ab002.152183.735964.jpg

Suurten keksintöjensä ja lukemattomien menestystensä ansiosta Peugeotilla on vaikuttava historia ja tulevaisuus.

1889

Höyrykäyttöinen 3-pyöräinen

/image/97/2/serpollet-1889.735972.jpg

Armand Peugeot esitteli Pariisin maailmannäyttelyssä ensimmäisen Peugeot-nimeä kantavan auton, 3-pyöräisen höyrykäyttöisen auton, joka kehitettiin yhteistyössä maineikkaan insinööri Léon Serpollet'n kanssa. Autoa ei kuitenkaan koskaan tuotu markkinoille. 

1948

203, ensimmäinen itsekantavalla korilla varustettu auto

/image/97/0/illus-berline.152201.735970.png

PEUGEOT 203 oli ensimmäinen toisen maailmansodan jälkeen valmistettu auto. Se oli myös ensimmäinen itsekantavalla korilla varustettu automalli, jonka moottorin sylinterinkansi oli puolipallon muotoinen ja venttiilit V-muotoisessa kulmassa. Autoa valmistettiin yli puoli miljoonaa kappaletta.

1960

404:n lanseeraus

404:n muotoilusta vastasi Pininfarina. Tämän automallin lasipintojen aiempaa suurempi määrä kuvasti nykyaikaisuutta ja tyylikkyyttä 1960-luvulla esiteltyjen uusien autojen tapaan, toisin kuin 1950-luvun automalleissa…Vuonna 1961 Peugeot 404 varustettiin ensimmäisellä suorasuihkutusmoottorilla.

1968

504:n lanseeraus: radikaalia tyyliä

/image/96/9/cabriolet-504.152199.735969.jpg

504, joka valittiin Vuoden autoksi 1969, oli ja on edelleen pisimpään tuotannossa ollut Peugeot-automalli (3 700 000 kappaletta valmistettiin vuoteen 2006 mennessä, jolloin auton valmistus päättyi.) Auto oli suunniteltu keskiluokkaa edustavalle asiakaskunnalle. Ajovakautensa ja kestävyytensä ansiosta siitä tuli myös Afrikan ja Etelä-Amerikan suosituin auto.

1972

Maailman lyhyin sedan: 104

/image/96/7/c47-104-orange.735967.jpg

PEUGEOT 104:n mainoslause "Koko PEUGEOT 3,58 metrissä" kuvasti mainiosti tätä aikakautensa lyhyintä neliovista sedania.

1979

604 markkinoille

/image/96/6/604-1982.735966.jpg

604 oli PEUGEOTin ensimmäinen 6-sylinterinen sedan 601:n jälkeen. Tyylikkyytensä ja pituutensa ansiosta valtion korkeimmat virkamiehet eri puolilla Eurooppaa valitsivat PEUGEOT 604:n edustusautokseen. 604 oli ensimmäinen auto, jonka voimanlähteeksi asennettiin turbodieselmoottori.

1983

205: "Maaginen numero"

/image/96/8/c60-205-5-portes.735968.jpg

Ikonisesta PEUGEOT 205:stä tuli aikoinaan PEUGEOT'in pelastaja, todellinen menestystuote, joka sai lisänimen "Maaginen numero". 205:llä voitettiin kaksi kertaa rallin maailmanmestaruus ja kaksi kertaa myös Paris-Dakar-kestävyysralli. 205:stä tuli myydyin auto Ranskassa ja myös kaikkien aikojen eniten ulkomaille viety ranskalainen automalli.

1997

406 Coupé by Pininfarina

/image/96/5/406coupe-0303sm002.735965.jpg

Pininfarinan ajattoman muotoilun ansiosta 406 Coupésta tuli keräilijöiden unelma. Se oli myös ensimmäinen Coupé, jonka yhdeksi voimanlähteeksi valittiin dieselmoottori (2001).

1987

405 markkinoille

/image/97/8/405srd-1990.196541.735978.jpg

Vuoden Auto -valinta osui jo toisen kerran Peugeotille, vuonna 1988 uudelle perheautolle, 405:lle.

1998

206: yli 7 miljoonaa kappaleen tuotanto

206 oli toinen Peugeotin todellisista menestysmalleista, jolla saavutettiin kolme rallin maailmanmestaruutta. 206 CC, joka tuli markkinoille vuonna 2000, toi uudestaan muotiin "muunneltavan coupén".

2016

3008 SUV markkinoille

/image/97/9/peugeot-3008-2016-153-fr.196579.735979.jpg

Uusi PEUGEOT 3008 sai kiitosta muotoilustaan, sisätiloistaan ja suorituskyvystään. 58 eurooppalaista autotoimittajaa valitsi uuden 3008:n Vuoden Autoksi 2017. Kyse oli ensimmäisestä palkinnon saaneesta SUV:sta 1964 käynnistyneessä Vuoden Auto -valintojen historiassa. 3008 oli viides Peugeot, joka valittiin Vuoden Autoksi. Ensimmäinen oli 504 vuonna 1969, toinen 405 vuonna 1988, kolmas 307 vuonna 2020 ja neljäs 308 vuonna 2014.