130 km/h nopeudella ajettaessa täyssähköauton toimintasäde puolittuu WLTP-sertifioidusta toimintasädesta.
Toimintasäde voi saada epäröimään sähköauton ostamista. Käyttäjät haluavat olla varmoja siitä, että valmistajien antamat luvut ovat mahdollisimman lähellä todellisia käytön arvoja. Kerromme toimintasäteestä sekä lataus- ja ajo-ohjeita , jotta pääset nauttimaan ajamisesta täydellisellä mielenrauhalla PEUGEOT-sähköautossasi.
Termi "sähköauto" kattaa erilaiset ajoneuvotyypit (ladattavat hybridit, täyssähköautot, sähkömoottorilla avustetut), joille on yhteistä, että niiden käyttövoima perustuu sähkömoottoriin joko ainoana voimanlähteenä tai osittain. Ajoneuvotyyppejä erottaa toisistaan niiden toimintasäde ja CO2-päästöt On olemassa sertifioituja standardeja, jotka kertovat näistä arvoista (keskimääräinen kulutus, hiilidioksidipäästöt, toimintasäde). Realistisin tapa mitata näitä arvoja on WLTP-mittausprotokolla. WLTP-protokolla korvaa aiemmin käytetyn NEDC-mittaustavan , jonka mukaisesti lasketut kulutusarvot eivät vastanneet todellisuutta.
Akun lataustason lisäksi on olemassa useita tekijöitä, jotka vaikuttavat sähköautosi toimintasäteeseen.
130 km/h nopeudella ajettaessa täyssähköauton toimintasäde puolittuu WLTP-sertifioidusta toimintasädesta.
Polttomoottorin tuottama lämpö käytetään uudelleen ajoneuvon sisälämpöä varten. Sähkömoottori ei juuri tuota lämpöenergiaa, joten se ei riitä lämmittämään ajoneuvon sisäosaa. Tästä syystä sähköauto tarvitsee erillisen lämmitysjärjestelmän.
Ulkoilman lämpötila vaikuttaa suoraan ajoneuvosi toimintasäteeseen riippumatta siitä, käytätkö lämmitystä tai ilmastointia. 0 °C: ssa toimintasäde pienenee 10%.
Ylämäessä kulutus kasvaa ja tämä vaikuttaa toimintasäteeseen. Regeneratiivisen jarrutuksen ansiosta saat kerrytettyä energiaa talteen esim. jarrutettaessa.
Ajonopeus |
|
Lämmitys |
|
Säätila |
|
Maasto |
Tasainen ja ympäristöystävällinen ajotyyli auttaa optimoimaan ajomatkan.
Rengaspaineet on tärkeää tarkistaa kuukausittain. Suositellut rengaspaineet löytyvät auton käyttöoppaasta. Jos rengaspoaineet ovat väärät, ajon aikana muodostuu vastusta, joka johtaa suurempaan energiankulutukseen.
Lämmitys ja ilmastointi aiheuttavat 10–30% akun kulutuksesta. Muilla mukavuuslaitteilla (radio, ajovalaisimet, tuulilasinpyyhkimet jne.) on erittäin vähäinen vaikutus.
Kattokuorma tai avoin ikkuna lisäävät ilmanvastusta ja siten myös kulutusta. Erittäin suuri kuorma vaikuttaa myös toimintasäteeseen.
Tasainen ja ympäristöystävällinen ajotyyli auttaa optimoimaan ajomatkan.
Rengaspaineet on tärkeää tarkistaa kuukausittain. Suositellut rengaspaineet löytyvät auton käyttöoppaasta. Jos rengaspoaineet ovat väärät, ajon aikana muodostuu vastusta, joka johtaa suurempaan energiankulutukseen.
Lämmitys ja ilmastointi aiheuttavat 10–30% akun kulutuksesta. Muilla mukavuuslaitteilla (radio, ajovalaisimet, tuulilasinpyyhkimet jne.) on erittäin vähäinen vaikutus.
Kattokuorma tai avoin ikkuna lisäävät ilmanvastusta ja siten myös kulutusta. Erittäin suuri kuorma vaikuttaa myös toimintasäteeseen.
Energiankulutuksesi näkyy reaaliajassa kojetaulussa, jotta voit hallita autosi toimintasädettä paremmin.
Eco-ajotila auttaa sinua optimoimaan autosi toimintasädettä. Energiaa säästyy moottorin tehoa ja lämmitystä alentamalla.
Kun vapautat kaasupolkimen ajon aikana, sähkömoottori toimii generaattorina, hidastaa autoa ja kerää energiaa siirtääkseen sen akkuun. Jarrutila (B-tila) aktivoidaan vetämällä vaihdevipua taaksepäin.
Ota täysi hyöty sähköautosi toimintasäteestä (340 km WLTP uudella PEUGEOT e-208 -mallilla, ja jopa 59 km WLTP 3008 SUV Hybrid4 -mallilla) useiden eri lataustapojen ansiosta.
TARVITSETKO APUA?
PEUGEOT-MALLISTO
SIVUKARTTA