Palvelut poikkeustilanteessa (COVID-19) Lue lisää

Harri Rovanperä testasi

508 PSE Harri Rovanperä
508 PSE Harri Rovanperä

Harri Rovanperä

testasi kaikkein aikojen tehokkaimman sarjavalmisteisen Peugeotin – oma samanlainen jo tilattu

 

Suomen rallimaailman kirkkaimpiin tähtiin kuuluva Harri Rovanperä kävi maaliskuun lumikeleissä testaamassa Peugeotin kaikkein aikojen tehokkaimman sarjavalmisteisen mallin, Peugeot 508 PSE:n. Urheilullisen lataushybridin ensimmäisen Suomeen tulleen yksilön koeajo oli enemmän kuin aiheellinen – mies on nimittäin tilannut itselleen täsmälleen samanlaisen auton, joka saapuu Suomeen toukokuussa.

Rovanperän sydän sykkii siis edelleen Peugeoteille, ja urheilullinen, nykyaikaisella hybriditekniikalla varustettu malli houkutteli niin, että auton tilaus pistettiin sisään ilman koeajoa. Taskussa on vuosien kokemus suorituskykyisistä Peugeoteista, sillä hän ajoi vuosituhannen alussa Peugeotin WRC-tallissa neljä kautta. Vahva kokemus ja luotto merkkiin kannatti. Tehokas, Peugeot Sport Engineering -osaston virittämä uutuushybridi saikin leveän hymyn kokeneen konkarin kasvoille. Urheilullinen hybridi edustaa tekniikaltaan nykyaikaa.

Harri Rovanperä

testasi kaikkein aikojen tehokkaimman sarjavalmisteisen Peugeotin – oma samanlainen jo tilattu

 

Suomen rallimaailman kirkkaimpiin tähtiin kuuluva Harri Rovanperä kävi maaliskuun lumikeleissä testaamassa Peugeotin kaikkein aikojen tehokkaimman sarjavalmisteisen mallin, Peugeot 508 PSE:n. Urheilullisen lataushybridin ensimmäisen Suomeen tulleen yksilön koeajo oli enemmän kuin aiheellinen – mies on nimittäin tilannut itselleen täsmälleen samanlaisen auton, joka saapuu Suomeen toukokuussa.

Rovanperän sydän sykkii siis edelleen Peugeoteille, ja urheilullinen, nykyaikaisella hybriditekniikalla varustettu malli houkutteli niin, että auton tilaus pistettiin sisään ilman koeajoa. Taskussa on vuosien kokemus suorituskykyisistä Peugeoteista, sillä hän ajoi vuosituhannen alussa Peugeotin WRC-tallissa neljä kautta. Vahva kokemus ja luotto merkkiin kannatti. Tehokas, Peugeot Sport Engineering -osaston virittämä uutuushybridi saikin leveän hymyn kokeneen konkarin kasvoille. Urheilullinen hybridi edustaa tekniikaltaan nykyaikaa.

Sporttista suorituskykyä

508 PSE Harri Rovanperä

Suomeen saapui helmikuussa näyttävä sporttimalli Peugeot 508 PSE, joka on kaikkien aikojen tehokkain sarjavalmisteinen Peugeot. Rovanperä sai mahdollisuuden tutustua odotettuun uutuuteen ansaitusti ensimmäisten joukossa – ja hauskasti päivälleen 20 vuotta sen jälkeen, kun hän voitti Ruotsin MM-rallin Peugeot 206 WRC:llä. 

Luontoäiti päätti tarjota koeajopäiväksi pikkupakkasta ja uutta lunta eli sellaiset talviolosuhteet, jotka olivat vielä kaksikymmentä vuotta sitten itsestäänselvyys joka talvi. Sehän sopi taitavalle autonkäsittelijälle paremmin kuin hyvin, ja PSE sai ansaitsemaansa kyytiä.

Juhlapäivää viettävän konkarin ensitunnelmat Peugeotin urheilullisesta uutuusmallista olivat varsin mairittelevat. ”Täytyy sanoa, että Peugeot 508 PSE tuntui erittäin miellyttävältä autolta niin talvisissa rataolosuhteissa kuin maantielläkin”, Rovanperä kiittelee otettuaan tulevaan autoonsa ensituntumaa.

”Arvostan erityisen paljon sitä, että autossa on vakiona kaikki tarvittavat varusteet – tässä mallissa on ihan viimeisen päälle kaikki. Eikä sekään haittaa, vaikka on vähän ylimääräistäkin ylellisyyttä kuten hierontatoiminnolla varustetut AGR-istuimet”, ehkä hieman kovempiin istuimiin aktiivikilpaurallaan tottunut Rovanperä nauraa.

Sporttista suorituskykyä

508 PSE Harri Rovanperä

Suomeen saapui helmikuussa näyttävä sporttimalli Peugeot 508 PSE, joka on kaikkien aikojen tehokkain sarjavalmisteinen Peugeot. Rovanperä sai mahdollisuuden tutustua odotettuun uutuuteen ansaitusti ensimmäisten joukossa – ja hauskasti päivälleen 20 vuotta sen jälkeen, kun hän voitti Ruotsin MM-rallin Peugeot 206 WRC:llä. 

Luontoäiti päätti tarjota koeajopäiväksi pikkupakkasta ja uutta lunta eli sellaiset talviolosuhteet, jotka olivat vielä kaksikymmentä vuotta sitten itsestäänselvyys joka talvi. Sehän sopi taitavalle autonkäsittelijälle paremmin kuin hyvin, ja PSE sai ansaitsemaansa kyytiä.

Juhlapäivää viettävän konkarin ensitunnelmat Peugeotin urheilullisesta uutuusmallista olivat varsin mairittelevat. ”Täytyy sanoa, että Peugeot 508 PSE tuntui erittäin miellyttävältä autolta niin talvisissa rataolosuhteissa kuin maantielläkin”, Rovanperä kiittelee otettuaan tulevaan autoonsa ensituntumaa.

”Arvostan erityisen paljon sitä, että autossa on vakiona kaikki tarvittavat varusteet – tässä mallissa on ihan viimeisen päälle kaikki. Eikä sekään haittaa, vaikka on vähän ylimääräistäkin ylellisyyttä kuten hierontatoiminnolla varustetut AGR-istuimet”, ehkä hieman kovempiin istuimiin aktiivikilpaurallaan tottunut Rovanperä nauraa.

Pisteet nelivetojärjestelmästä

Urheilullisilla muodoilla ja sporttisilla yksityiskohdilla piristetty PSE vakuutti kokeneen ja vaativan rattimiehen myös nelivetojärjestelmällään. ”Henkilökohtaisesti pidin tuossa autossa erityisesti nelivetoisesta ajotilasta – neliveto on ominaisuus, jota autossa todella arvostan. Myös se miellyttää, että voimaa löytyy reilusti ja sitähän tästä PSE:stä löytyy”, Rovanperä summaa 360-hevosvoimaisen PSE:n parhaita puolia. Auton urheilullisin moodi löytyy napin takaa - Sport-ajotilan valinta takaa maksimaaliset tehot ja vaikuttaa lisäksi ohjaukseen, iskunvaimennukseen ja kaasupolkimen vasteeseen.  

 

Peugeot 508 PSE on urheilullinen niin ulkonäöltään kuin suorituskyvyltään, ja madallettu alusta ja aktiivijousitus takaavat erinomaisen ajettavuuden. Kryptoniitin vihreillä yksityiskohdilla tyylitelty ja 20-tuumaisilla satiininmustilla kevytmetallivanteilla varustettu grafiitinharmaa uutuusversio miellyttää muotoilultaan myös Rovanperän silmää. ”Auto on urheilullinen ja hyvännäköinen ja juuri sopivalla tavalla aggressiivisen näköinen”, mies kiittelee ja toteaa Peugeotien nykyisen muotoilukielen puhuttelevan häntä läpi laajan ja monipuolisen malliston muutenkin. Vaikuttaa siis siltä, että hän on saanut kaikin puolin vahvistusta ostopäätökselleen – tuleva auto on varsin mieluinen.

Pisteet nelivetojärjestelmästä

Urheilullisilla muodoilla ja sporttisilla yksityiskohdilla piristetty PSE vakuutti kokeneen ja vaativan rattimiehen myös nelivetojärjestelmällään. ”Henkilökohtaisesti pidin tuossa autossa erityisesti nelivetoisesta ajotilasta – neliveto on ominaisuus, jota autossa todella arvostan. Myös se miellyttää, että voimaa löytyy reilusti ja sitähän tästä PSE:stä löytyy”, Rovanperä summaa 360-hevosvoimaisen PSE:n parhaita puolia. Auton urheilullisin moodi löytyy napin takaa - Sport-ajotilan valinta takaa maksimaaliset tehot ja vaikuttaa lisäksi ohjaukseen, iskunvaimennukseen ja kaasupolkimen vasteeseen.  

 

Peugeot 508 PSE on urheilullinen niin ulkonäöltään kuin suorituskyvyltään, ja madallettu alusta ja aktiivijousitus takaavat erinomaisen ajettavuuden. Kryptoniitin vihreillä yksityiskohdilla tyylitelty ja 20-tuumaisilla satiininmustilla kevytmetallivanteilla varustettu grafiitinharmaa uutuusversio miellyttää muotoilultaan myös Rovanperän silmää. ”Auto on urheilullinen ja hyvännäköinen ja juuri sopivalla tavalla aggressiivisen näköinen”, mies kiittelee ja toteaa Peugeotien nykyisen muotoilukielen puhuttelevan häntä läpi laajan ja monipuolisen malliston muutenkin. Vaikuttaa siis siltä, että hän on saanut kaikin puolin vahvistusta ostopäätökselleen – tuleva auto on varsin mieluinen.

Lataushybridi kolmella moottorilla

508 PSE Harri Rovanperä

Lataushybridi 508 PSE edustaa tekniikaltaan juuri sitä, mitä tämän päivän autoilija haluaa. Autossa on 200-heppaisen bensaturbon lisäksi kaksi sähkömoottoria – yksi edessä ja yksi takana. Arkiajot hoituvat kätevästi sähköllä, sillä yhdellä latauksella pääsee jopa 42 kilometriä. Rovanperä kertoo ajaneensa itsekin jo muutaman vuoden hybrideillä. ”Kaupungissa on niin helppo ajella akkujen kanssa, kilometrit riittävät mainiosti.”

Uutuusmalli täyttää myös mainiosti arjen tarpeet, sillä se on tilava viiden hengen auto ja siten ihan järjellä perusteltavissa. Rovanperä on tästä täysin samaa mieltä. ”Kyllä tämä sopii erinomaisesti vaikka perheautoksi, ja on kuitenkin samalla vähän spesiaali.” Rovanperän koeajaman viistoperäisen mallin lisäksi PSE-mallistoon kuuluu myös SW.

Lataushybridi kolmella moottorilla

508 PSE Harri Rovanperä

Lataushybridi 508 PSE edustaa tekniikaltaan juuri sitä, mitä tämän päivän autoilija haluaa. Autossa on 200-heppaisen bensaturbon lisäksi kaksi sähkömoottoria – yksi edessä ja yksi takana. Arkiajot hoituvat kätevästi sähköllä, sillä yhdellä latauksella pääsee jopa 42 kilometriä. Rovanperä kertoo ajaneensa itsekin jo muutaman vuoden hybrideillä. ”Kaupungissa on niin helppo ajella akkujen kanssa, kilometrit riittävät mainiosti.”

Uutuusmalli täyttää myös mainiosti arjen tarpeet, sillä se on tilava viiden hengen auto ja siten ihan järjellä perusteltavissa. Rovanperä on tästä täysin samaa mieltä. ”Kyllä tämä sopii erinomaisesti vaikka perheautoksi, ja on kuitenkin samalla vähän spesiaali.” Rovanperän koeajaman viistoperäisen mallin lisäksi PSE-mallistoon kuuluu myös SW.

Peugeotin WRC-tallin kuljettajana

206 WRC- Harri Rovanperä

Kaikkiaan urallaan 111 MM-osakilpailuun osallistunut jyväskyläläinen Rovanperä ajoi Peugeotin WRC-tiimissä vuosina 2001-2004. Toisen suomalaisen rallitähden, mestaruutta puolustavan Marcus Grönholmin tallikaveriksi vuonna 2001 siirtyneen Rovanperän ura Peugeotin maineikkaassa tallissa alkoi parhaalla mahdollisella tavalla, sillä hän voitti kartanlukijansa Risto Pietiläisen kanssa heti helmikuun alussa ajetun talvisen Ruotsin MM-rallin. Mies ehti tutustua kilpuriin ennen kisaa vain yhden testipäivän ajan, mutta yhteinen sävel löytyi nopeasti ja hän takoi pohja-aikoja muiden nimekkäiden kuljettajien kaivaessa autojaan lumipenkoista. Rovanperä muistaa tuon rallin tunnelmat edelleen. ”Erittäin hyvä fiilis jäi kisasta, ja kausi lähti siitä erinomaisesti käyntiin.”

Vuosiin Peugeotin WRC-tehdastallin kuljettajana mahtuu paljon hienoja muistoja. ”Peugeot oli siihen aikaan ykköstiimi ja oli hienoa olla osa sitä. Lisäksi 206 WRC oli todella kilpailukyinen auto. Se oli ehdottomasti aktiiviurani parasta aikaa ja täynnä hyviä muistoja”, Rovanperä muistelee. Vuosi 2001 on ollut hänelle erityksen merkityksellinen vuosi, sillä hän voitti tuolloin myös arvostetun Race of Champions-kilpailun. Tuohon vuotuiseen kisaan osallistuu kaikki autourheilumaailman kuumimmat nimet niin rallin kuin ratasarjojenkin puolelta, joten voitto on todella noteeraamisen arvoinen asia.

Peugeotin WRC-tallin kuljettajana

206 WRC- Harri Rovanperä

Kaikkiaan urallaan 111 MM-osakilpailuun osallistunut jyväskyläläinen Rovanperä ajoi Peugeotin WRC-tiimissä vuosina 2001-2004. Toisen suomalaisen rallitähden, mestaruutta puolustavan Marcus Grönholmin tallikaveriksi vuonna 2001 siirtyneen Rovanperän ura Peugeotin maineikkaassa tallissa alkoi parhaalla mahdollisella tavalla, sillä hän voitti kartanlukijansa Risto Pietiläisen kanssa heti helmikuun alussa ajetun talvisen Ruotsin MM-rallin. Mies ehti tutustua kilpuriin ennen kisaa vain yhden testipäivän ajan, mutta yhteinen sävel löytyi nopeasti ja hän takoi pohja-aikoja muiden nimekkäiden kuljettajien kaivaessa autojaan lumipenkoista. Rovanperä muistaa tuon rallin tunnelmat edelleen. ”Erittäin hyvä fiilis jäi kisasta, ja kausi lähti siitä erinomaisesti käyntiin.”

Vuosiin Peugeotin WRC-tehdastallin kuljettajana mahtuu paljon hienoja muistoja. ”Peugeot oli siihen aikaan ykköstiimi ja oli hienoa olla osa sitä. Lisäksi 206 WRC oli todella kilpailukyinen auto. Se oli ehdottomasti aktiiviurani parasta aikaa ja täynnä hyviä muistoja”, Rovanperä muistelee. Vuosi 2001 on ollut hänelle erityksen merkityksellinen vuosi, sillä hän voitti tuolloin myös arvostetun Race of Champions-kilpailun. Tuohon vuotuiseen kisaan osallistuu kaikki autourheilumaailman kuumimmat nimet niin rallin kuin ratasarjojenkin puolelta, joten voitto on todella noteeraamisen arvoinen asia.

Rauhallinen ennakoija

Rallitaituri kertoo olevansa liikenteessä huolellinen kuljettaja, joka ajattelee maantiellä liikkuessaan kaiken turvallisuuden kautta. Autossaan hän arvostaa muun muassa mukavuutta ja sitä, että auto on talvella lämmin ja sillä pääsee vaivattomasti liikkumaan.

 

”Paljon olen ollut elämäni aikana renkaitten päällä ja rehellisesti sanottuna, olen kyllä hyvin rauhallinen kuljettaja.”

Rauhallinen ennakoija

Rallitaituri kertoo olevansa liikenteessä huolellinen kuljettaja, joka ajattelee maantiellä liikkuessaan kaiken turvallisuuden kautta. Autossaan hän arvostaa muun muassa mukavuutta ja sitä, että auto on talvella lämmin ja sillä pääsee vaivattomasti liikkumaan.

 

”Paljon olen ollut elämäni aikana renkaitten päällä ja rehellisesti sanottuna, olen kyllä hyvin rauhallinen kuljettaja.”