SKIP TO CONTENT

PEUGEOT 504 Coupe VM 1972

Teksti Ville Vikainen, kuvat Pekka Ylimutka

 

On viides toukokuuta ja Veikka Miettinen ajaa Peugeot 504 Coupellaan kohti Lahden messukeskusta.  Vuoden 2023 Classic Motorshown näyttelyn pystytyspäivä on tänään. Huomenna lauantaina ja sunnuntaina näyttely on auki yleisölle. 504 Coupe laitetaan muiden ranskalaisten merkkien kanssa omalle alueelleen hallissa. Auton on ostanut Veikan isä Väinö Miettinen vuonna 1972. Väinö Miettinen oli Peugeotin piirimyyjä Imatralla ja hän oli halunnut omistaa 504 Coupen vuodesta 1969 lähtien, jolloin hän näki valkoisen Coupen Helsingin autonäyttelyssä. Auto tuli näyttelyn jälkeen Peugeotin maahantuojan Aimo Ahon käyttöön. Sen rekisterinumero oli AHO-1.

 

Vuonna 1972 Väinö vihdoin osti uuden 504 Coupen ja se on pysynyt perheen hallussa siitä lähtien. Se oli vasta toinen Suomeen tuotu yksilö.

Lahden näyttelyssä käy todella paljon ihmisiä ja Ranskalaisella Avenuella on välillä kova tungos. Lähes kaksikymmentätuhatta autoilusta kiinnostunutta näyttelyvierasta on kahden päivän aikana ihastellut myös tätä upeaa ranskatarta. Sunnuntai-iltana Veikka ajaa kotia kohden ja miettii minne 504 Coupe hänet seuraavaksi vie.             

Peugeot 504 sedan esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 1968 ja jo seuraavana vuonna se valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa 1969. Sen puhdaslinjainen muotoilu pysyi jäljittelemättömänä, kun taas sen edeltäjän vuonna 1960 esitellyn 404:n muotokieli oli hyvin samanlainen muillakin eurooppalaisilla valmistajilla.

 

 

Vuonna 1969 Helsingin messuhallissa oli autonäyttely, jossa 504 Coupe oli esillä ensikertaa Suomessa. Auto oli esitelty maaliskuussa 1969 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä vain noin puoli vuotta sedan-mallin esittelyn jälkeen. Autosta oli myös Cabriolet-malli, sitä ei Helsingissä esitelty. Molempien korit oli suunnitellut italialainen Pininfarina, joka myös valmisti korit ja sisustuksen tehtaallaan Grugliasco´ssa Torinon lähellä. Autojen tekniikka asennettiin Ranskassa Peugeotin Sochauxin tehtaalla.         

 

Coupe ja Cabriolet olivat muuten koriltaan samanlaiset lukuun ottamatta avomallin kattorakennetta. Myös takapenkin matkustamotilat olivat Cabrioletissa pienemmät. Mitat olivat; pituus 4,36 m, leveys 1,70 m ja korkeus 1,35 m. 1969 ja 1970 moottorit olivat 1796 kuutioisia ja tehoa 97 hv. Niissä oli neljä sylinteriä ja Kugelfischerin mekaaninen ruiskutuspumppu. Pumppu oli Kugelfischerin diesel-pumpusta 60-luvun alussa kehittämä ja sitä käyttivät myös mm Ford, BMW, Ferrari ja Porsche. Hammastanko-ohjaus, edessä oli McPherson-tuenta ja kallistuksenvaimennin, takana etuviistoon suunnatut pitkittäiset kolmiotukivarret ja kallistuksenvaimennin. Autossa oli tehostetut nelipyörälevyjarrut ja 14-tuumaiset vyörenkaat. Vaihteistona oli 4-vaiheeinen manuaali.

Vuonna 1971 moottori suureni osuvasti 1971 kuutioiseksi ja tehoa oli 104 hv 5600 kierroksella. Myös 3-vaihteisen ZF-automaatin sai molempiin malleihin. Mittaritaulun kolmen pyöreän mittarin kellon paikalle asennettiin kierroslukumittari ja kello siirtyi kojelaudan keskelle suorakaiteenmuotoisena.                         

 

Ulkoisia muutoksia tapahtui 1975 ja 1979. Vuonna 1975 etu- ja takavalot muuttuivat vaakasuoran muotoisiksi ja yhtenäisiksi ja etusäleikkö muuttui hieman. Konepellin keskiosa oli nyt hieman reunoja ylempänä, kun se ennen oli ollut saman verran reunoja alempana. Syynä oli uusi V6-moottori kahdella Solex-kaasuttimella varustettuna. Sen teho oli 136 hv ja tilavuus 2664 kuutiota. Samaa moottoria käyttivät Renault ja Volvo suurimmissa malleissaan ja se oli myös Peugeot 604:n nokalla. Moottorin valmisti Renault. Hyvin lyhytiskuinen moottori oli siihen aikaan moderni konstruktio ja siinä oli kärjetön sytytys. Moottorin sai molempiin malleihin ja Coupeen sai myös GM:n automaattivaihteiston. Kahden litran moottoria ei saanut vuoden 1975 - 1977 malleihin.                                     

Vuoden 1978 mallistoon palasi kahden litran neloskone ja sen teho oli 106 hv. Se oli ainoa moottori jonka sai Cabrioon sen tuotannon loppuun saakka. Coupeen sai myös V6-moottorin, joka oli nyt varustettu Bosch´in mekaanisella K-Jetronik suorasuihkutuksella ja tuotti 144 hv. Vaihteistot olivat automaatti tai 5-vaihteinen manuaali.

 

 

 

1980-mallista lähtien puskurit vaihtuivat muovisiksi, koska mallien ulkonäköä pyrittiin pitämään ajan tasalla. Myös sisustusta uudistettiin. Vuonna 1982 mallit saivat uusitun mittariston, jossa oli viisi pyöreää mittaria ja vuonna 1983 autoihin tuli tietokonediagnostiikkaa. Se oli myös näiden autojen viimeinen tuotantovuosi. Coupea valmistettiin 22 975 kappaletta ja Cabriota 8190 kappaletta 15 vuoden aikana.                  

Vuosina 1975 - 1978 504 Coupe oli Peugeotin ralliautona ja tänä aikana se voitti MM-rallin osakilpailun yhteensä viisi kertaa eri kuljettajien ajamana. Yksi kuljettajista oli Hannu Mikkola, joka voitti sillä Marokon osakilpailun vuonna 1975.

 

504 Coupe ja Cabriolet olivat hyvin kalliita autoja ja niitä ostettiin tuotantoaikana Suomeen vain vähän. Suurin osa nyt Suomessa olevista autoista on tuotu maahan käytettynä.

Uutena maahan tuoduista autoista ainakin vuoden 1969 malli on Veikan auton lisäksi edelleen Suomessa.

 

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.