LATAUSHYBRIDI PEUGEOT 3008
ALLE 2 LITRAN KULUTUKSELLA YRITTÄJÄN ARJESSA
Lataushybridi Peugeot 3008 Hybrid 225 sopii vantaalaisen hierojayrittäjän arkeen kuin nappi silmään. Peugeot-kuljettaja Tony Koskinen (37 v.) pitää Vantaalla yhden miehen hierojayritystä. Koskisen arki pyörii Tikkurilantiellä sijaitsevan hierontapisteen, hieronta-asiakkaiden ja kodin välillä. Miehen päivittäiset ajot ovat lyhyitä, joten Peugeot 3008:n ladattavan hybridin tarjoama sähköinen toimintamatka riittää erinomaisesti miehen tarpeisiin.
Koskinen on toiminut hierojayrittäjänä jo 13,5 vuotta. Hän on ajellut tähän asti monen merkkisillä autoilla, mutta hänelle on ensiarvoisen tärkeää, että auto on tyylikäs ja että sen design miellyttää silmää. 3008 täyttää tämän kriteerin hänen mielestään hienosti. 3008 on myös miehen ensimmäinen SUV-tyylinen auto. Etenkin hieman normaalia korkeampi istuma-asento on sellainen asia, josta mies pitää – näkymä liikenteeseen on parempi.
Toinen ilmiö Peugeotiin päätymiseen taustalla on se, että auto on lataushybridi. Bensakulut ovat yhden miehen yritykselle merkittävä kuluerä. Koskinen harkitsi jopa täyssähköautoon siirtymistä, mutta ladattavassa 3008:ssa yhdistyi miehen autokriteerit täydellisesti. Kun 3008 Hybrid mahdollistaa lähes kokonaan pelkällä sähköllä ajamisen, ovat polttoainekulut tippuneet erittäin merkittävästi. Kesällä 3008:n ajotietokone on näyttänyt jopa alle 1 litran kulutuksia, talvella kulutus on ollut hieman yli 2 litraa satasella. On sanomattakin selvää, että polttoainelaskussa on lataushybridin myötä tullut valtavaa säästöä aiempaan.
Koskinen asuu itse erillistalossa, jossa hän lataa autoaan päivittäin. Lataamisesta on muodostunut uusi rutiini, jota ei tule juurikaan edes mietittyä. Kysyttäessä mieheltä itseltään, onko tämä uusi auton lataamiseen perustuva autoarki mukavampaa kuin tankilla käynti, vastaus on selvä: ehdottomasti. Kasvanutta sähkölaskua Koskinen ei kerro edes huomanneensa - kotilataamisesta aiheutuvat kulut ovat sen verran pieniä.
3008 tarjoaa kahden lapsen isälle riittävät tilat arkeen. Kaksi lastenistuinta mahtuvat takapenkille ilman, että muista tiloista tarvitsee juurikaan tehdä kompromissia. Hierojayrittäjän mukana kulkeva pöytä solahtaa sekin 3008:n takakonttiin kuin itsestään. Penkkejä ei tätä varten tarvitse erikseen kaataa. Hierojapöydän laukku näyttää mittatilauspuvulta 3008:n tavaratilassa.
Peugeotin i-Cockpit -ohjaamo miellyttää Koskista. Hän pitää sitä tyylikkäänä ja pitkä mies on löytänyt autostaan luontevan ajoasennon. Kompaktiin rattiin Koskinen on tottunut nopeasti, ja naureskelee perään, että muihin autoihin nyt hypätessä niiden ratit tuntuvat massiivisilta tarjottimilta.