SKIP TO CONTENT

SUOMEN TYYTYVÄISIN TAKSIKUSKI AJAA PUNAISELLA PEUGEOT 408:LLA

 

Lahdessa taksia ajava Juha-Pekka Korvenaro hymyilee joka aamu työvuoron alkaessa, kun hän hyppää Peugeot 408:n puikkoihin.

 

Taksikuskina 30 vuotta ja taksiyrittäjänä 21 vuotta toiminut Juha-Pekka Korvenaro lienee Suomen tyytyväisin taksikuski. Hän on nimittäin Suomen ensimmäinen Peugeot 408:lla taksia ajava kuljettaja. Lahdessa ja sen ympäristössä taksikuskina toimiva Korvenaro on silminnähden innostunut nykyisestä työkalustaan. Miehellä on myös aiemmin ollut Peugeot e-Traveller-tilataksi ja siviiliautona Peugeot e-2008-sähköauto.

 

PYSÄYTTÄVÄ ULKONÄKÖ VEI MIEHEN MENNESSÄÄN

 

Harkinnassa miehellä oli alun perin aivan erimerkkinen auto, mutta kun Peugeot 408:n kuvat julkaistiin, niin Korvenaro oli myyty: ”kun näki ne auton kuvat, ulkonäkö oli se juttu, siihen syttyi”. Korvenaro ei ole mielipiteessään yksin, myös suomalainen lehdistö on useampaan kertaan kehaissut 408:n ulkonäköä saatesanoilla ”Katseenkääntäjä” ja ”Katseenvangitsija”.

 

Vaikka Peugeot 408 ihastuttaa muotoilullaan, on auto myös tiloiltaan sopiva taksikäyttöön. Takapenkin tilat riittävät vaativimmillekin matkustajille ja auton tavallista henkilöautoa korkeampi maavara auttaa kanttikivien ylityksissä ja muissa taksikeikkojen yllättävissä tilanteissa.

 

Jos 408:n muotoilu sytytti kuljettajan, ovat taksin kyytiin hypänneet matkustajat olleet myös autosta innoissaan. Peugeot 408 mullistaa nimittäin monien käsitykset siitä, millaisia autoja nyky-Peugeotit ovat: ”ai tää on Peugeot, kyllä on maailma muuttunut”, tokaisi eräs asiakas Peugeotin takapenkillä.

 

Onpa autoa taksitolpalla luultu Teslaksi tai Supraksi. Niin tai näin, katseita auto kiinnittää edelleen.

Lataushybridi nappiratkaisu taksikäyttöön

 

Juha-Pekka Korvenaron valinta auton voimalinjaksi on Hybrid 225 -lataushybridi. Miehen mukaan Peugeot lataushybridi toimii hienosti taksikäytössä, koska dieselin pumppuhinta on bensiiniä suurempi tähän maailman aikaan. Korvenaro lataa autonsa akun yöllä täyteen ja ajelee Hybrid-tilassa normiajot. Bensiininkulutus on ollut reilun 5 litran tuntumassa ensimmäisen 30 000 kilometrin ajan – ei hassumpi lukema isolle autolle ammattikäytössä.

 

Taksi-408 on varustettu myös korkeimmalla GT-varustetasolla, johon Korvenaro on ollut erittäin tyytyväinen. Erityismaininnan hän antaa sähkösäätöisille AGR-istuimille, joista löytyy hierontatoiminto. Pitkän työpäivän aikana takamus ei näissä istuimissa puudu ja kuulemma ”hierovat penkit ovat ihan ykkönen”. Eipä ihme, kun auton ratissa vietetään koko päivä.

 

PELKKÄÄ HYVÄÄ SANOTTAVAA

 

Kun yritän kysyä, että onko autossa jotakin, josta hän ei pidä, ei Korvenarolle tule mieleen oikein mitään. Hän oikeastaan lisää kierroksia kehumyllyyn: ”sitä rupee illalla ihan odottaa, että pääsee aamulla ajamaan”. ”Hymyilyttää, kun pääsee aamulla liikkeelle, niin hyvä auto ajaa.” Nykyaikaiset taksilaitteet istuvat 408:n ohjaamoon myös hienosti, toisin kuin monissa muissa nykyautoissa.

 

Ja näkeehän sen jo miehen ilmeestä kuvissa. Suomen tyytyväisin taksikuski ajaa Peugeot 408:lla.