SKIP TO CONTENT
Uusi Peugeot 208
vastustamatonta vetovoimaa

6. heinäkuuta 2023

 

24. helmikuuta 2023

Peugeot 208 oli vuonna 2022 Euroopan myydyin auto ja Suomessa e-208 oli luokkansa myydyin sähköauto. Nyt tämä ikoninen malli nousee aivan uudelle tasolle. Uusi 208 on entistäkin vastustamattomampi: sen täyssähköversiossa on 400 km toimintamatkaa, uudistunut ilme, ensiluokkaiset huipputeknologiat ja se on todella nautinnollinen ajaa yhdessä uusien voimalinjojen kanssa.

 

 

Uudessa 208:ssa on:
  • Viehätysvoimaa: vastustamaton atleettinen ilme, kissamainen muotoilu ja uusi moderni Peugeot-valotunnus.
  • Tunnetta: digitaalinen ja huipputeknologioin varustettu PEUGEOT i-Cockpit® kohottaa ajonautintoa.
  • Erinomaisuutta: uudessa E-208:ssa on sähköä suonissa - se tarjoaa 400 km toimintamatkan (odottaa hyväksyntää), uudet Hybrid 100- ja Hybrid 136 -voimalinjat sekä uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmät.

 

 

 

 

 

Peugeotin kaupunkiautojen yhdeksännen sukupolven perillisenä 208 on ollut kestomenestyjä aina vuoden 2019 lanseerauksestaan asti. Mallia on valmistettu kolmen vuoden aikana lähes 1 000 000 kappaletta. Vuosina 2021 ja 2022 Peugeot 208 oli Euroopan myydyin auto, kun kaikki segmentit lasketaan yhteen.

 

Menestys on merkittäviltä osin E-208:n suosion ansiota. Vuonna 2022 E-208 oli B-segmentin myydyin sähköauto Euroopassa. Suomessa e-208 oli 2022 luokkansa myydyin sähköauto, ja sillä oli B-segmentin sähköautoissa peräti 41,5 % markkinaosuus.

 

Uuden Peugeot 208:n ennakkomyynti alkaa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä.

 

Mallisto perustuu kolmeen varustetasoon – Active, Allure ja GT – sekä uusiin voimalinjoihin, kuten uuteen 115 kW/156 hv täyssähkömalliin, jossa on jopa 400 km toimintamatka (WLTP-tyyppihyväksyntä kesken), ja uusiin Hybrid 100- ja Hybrid 136 -moottoreihin.

 

 

JEROME MICHERON, PEUGEOTIN TUOTEJOHTAJA:
 
”Näinkin ikonista ja menestynyttä mallia uudistaessa odotukset ovat korkealla. Tavoitteemme oli viedä 208:n muotoilu ja suorituskyky entistäkin korkeammalle tasolle säilyttäen samalla sen sielun ja pysyäksemme Euroopassa B-segmentin kärjessä. Uudistunut 208 on entistäkin ikonisempi: kissamaisempi, nautinnollisempi ajaa, teknologisesti edistyneempi ja kaiken kaikkiaan vastustamattomampi! Myös sähköisempi uuden voimalinjan tarjotessa yli 400 km toimintamatkan ja uudet Hybrid 100- ja Hybrid 136 -moottorit. “
 

 

 

VETOVOIMAA: katseenvangitsija ja vastustamaton atleettinen muotoilu

Ikonin uudistaminen ei ole koskaan helppoa. Peugeotin muotoilijoiden haasteena oli selvittää, kuinka tuoda 208:aan moderniutta ja uutta särmää säilyttäen samalla tunnistettavan ja vastustamattoman vetovoiman, joka on sen suosion taustalla.

 

MATTHIAS HOSSANN, PEUGEOTIN MUOTOILUJOHTAJA: ”Peugeotin muotoilutiimi tarttui innolla haasteeseen. Halusimme korostaa mallin vahvaa persoonallisuutta entisestään menettämättä mallin henkeä. Uusi keula, jota korostaa Peugeotin uusi valotunnus, ja kolmen kynnen raapaisemat takavalot ovat tuoneet 208:n tähän päivään ja tehneet siitä kissamaisemman säilyttäen samalla veistoksellisen ja urheilullisen siluetin, jota asiakkaat rakastavat.”

 

 

Peugeotin uusi valotunnus

9X8 Hypercarissa ensimmäisen kerran esiintynyt Peugeotin valotunnus on sittemmin nähty 508- ja 508 SW -malleissa sekä uudessa 2008:ssa – ja nyt myös uudessa 208:ssa. Sen tunnusmerkkinä ovat kolme pystysuuntaista kynnenraapaisua muistuttavaa viivaa, jotka on integroitu kiiltävän mustiin elementteihin. Yhdistelmä on sijoitettu auton ulkoreunalle ja vahvistaa sen jämäkkää, leveämpää yleisilmettä. Uusi valotunnus on mukana jokaisen uuden 208-mallin keulassa. GT-malleissa kolmikyntinen valotunnus korostuu entisestään LED-ajovaloissa, jotka koostuvat kolmesta erillisestä valomoduulista.

 

 

 

Täysin uusiksi muotoiltu keula

Kaikissa uusissa 208:ssa on uusi keulailme, joka johdattaa Peugeotin muotoilun uudelle aikakaudelle. Keulan keskellä on Peugeotin uusi leijonatunnus. Maskissa on korinvärinen kuvio, joka yhdistyy saumattomasti puskuriin. Muotoilu heijastaa malliston sähköistymistä ja antaa uudelle E-208:lle ryhdikkäämmän olemuksen. Näin ollen maski ja kori eivät ole enää erillisiä palasia, vaan muodostavat kokonaisuuden luoden kokonaisilmeestä jykevän, tehokkaan ja modernin.

 

 

 

 

Uusi valotunnus myös auton takana

Uuden E-208:n takavalot päivittävät Peugeotin tutuksi tulleen valotunnuksen, kolme punaista kynnenraapaisua. Uusi malli pysyy uskollisena tunnukselle, mutta nyt viivat sijoitetaan vaakasuuntaan. Valotunnus koostuu kolmesta päällekkäisestä LED-rimasta, jotka kurottuvat takaluukun listaan ja vahvistavat sekä leventävät auton yleisilmettä. GT-varustetasossa peruutus- ja vilkkuvalot ovat myös ledejä.

 

UUDET SÄVÄYTTÄVÄT VÄRIT

 

Perinteitä rikkoen uuden 208:n lanseerausväriksi on valittu moderni Agueda Yellow, joka on samalla veloitukseton perusväri.

Uudessa 208:ssa on seitsemän värivaihtoehtoa: Agueda Yellow, Selenium Grey, Artense Grey, Perla Black, Banquise White, Elixir Red ja Vertigo Blue. GT-mallissa on vakiovarusteena kiiltävän mustat pyörän kaaret (ja lisävarusteena musta katto).

 

EROTTUVAT VANTEET

 

Peugeot 208:ssa tarjotaan uusia alumiinivanteita, joiden design on todella erottuvaa. Ne jatkavat 408-mallissa esiteltyjen vanteiden kaavaa, joka on ulotettu kaikkiin Peugeotin uusiin malleihin. Saatavana on useita vannemalleja, kuten 16-tuumainen ”NOMA” (timanttileikattu kaksisävyinen) tai 17-tuumainen ”YANAKA” (timattileikattu kaksisävyinen, jossa upotukset). Kaikissa alumiinivanteissa on keskelle painettu Peugeotin logo, joka peittää pyörän mutterit.

 

PÄIVITETYT PEUGEOT-TUNNUKSET

 

Keulassa, sivulla ja takana uuden 208:n tunnuksille on annettu uusi fontti ja Basaltin harmaa väri. Auton perässä Peugeot-tunnus kulkee takaluukun listassa koko auton leveydeltä. E-208-nimessä on kaksivärinen E-tunnus, jossa yhdistyvät sininen ja valkoinen.

 

UUDET, HIENOSTUNEET KANKAAT

 

Kaikissa uuden 208:n varustelutasoissa on uusitut istuinkankaat, kuten uusi musta Alcantara-verhoilu Adamite Green -koristeompeleilla (lisävarusteena GT-mallissa). GT-varustetaso tarjoaa ylellisyyttä yksityiskohdista tinkimättä, ja esimerkiksi myös kojelaudassa ja ovissa on Adamite Green -koristeompeleet.

 

TUNNETTA: ajamisen nautintoa tarjoaa entistä varustellumpi Peugeot i- Cockpit®

 

Peugeot esitteli jo ensimmäisen sukupolven 208:ssa tutuksi tulleen i-Cockpit® -ohjaamonsa. Nykyään i-Cockpit on entistäkin teknologisempi, verkottuneempi ja ergonomisempi, ja sen ytimessä on edelleen ajonautinto.

 

Digimittariston uusi design

Mittaristo sijaitsee juuri silmien korkeudella ja ohjauspyörän yläpuolella. Uuden 208:n mittaristo on digitaalinen Allure- ja GT-varustetasoissa. 10-tuumaisessa digimittaristossa on uusi visuaalinen ilme – GT-malleissa mittaristossa on myös 3D-efekti. Mittariston väriä, hierarkiaa ja asetelmaa voidaan muokata laajasti kuljettajan mieltymysten mukaan. Active-mallissa on säilytetty analoginen, 3,5-tuuman värinäytöllä varustettu mittaristo.

 

10-tuumainen kosketusnäyttö kaikissa uusissa 208-malleissa

Kaikissa uusissa 208-malleissa on jatkossa 10-tuumainen kosketusnäyttö vakiona (aiemmin 7 tuumaa tai 10 tuumaa). Lisäksi tarjolla ovat uusimman sukupolven Peugeot i-Connect ja Peugeot i-Connect Advanced -tietoviihdejärjestelmät. Allure ja GT-malleissa näyttö käyttää HD-resoluutiota. Kosketusnäytön alapuolella olevat pianokytkimet ovat pysyneet ennallaan näppärinä oikopolkuina.

 

Kompakti ohjauspyörä

Kompakti ohjauspyörä on Peugeot i-Cockpitin ominaispiirre ja lisää ajonautintoa tuntuvasti tarjoten ohjaukseen lisäketteryyttä ja tarkkuutta. Ohjauspyörässä on nyt merkin uusi logo. GT-malleissa ohjauspyörästä löytyy myös GT-logo kehän alareunasta. Optimaalisen ergonomian luomiseksi se sisältää painikkeet multimediajärjestelmän käyttöön (ääni, puhelin) sekä äänenvoimakkuus ja äänikomennot.

 

Dynaaminen tunnelmavalaistus GT-varustetasossa

Uuteen 208-malliin on valittavissa kahdeksan eri tunnelmaväriä, osa upouusia. Valittu väri mukautuu nyt myös kosketusnäyttöön ja huomioi sopivilta osin valitun ajotilan.

ERINOMAISUUTTA: sähköä suonissa ja nykyaikaiset liitettävyyspalvelut

 

Uusi E-208 ottaa merkittäviä askeleita sähköistymisen ja yhdistettävyyden osalta. Siinä on uusi täyssähköinen voimalinja, jonka toimintamatka on jopa 400 km (hyväksyntä kesken) ja uudet hybridivoimalinjat tarjoavat uusia ympäristöystävällisiä ratkaisuja.

 

Uusi E-208 tarjoaa entistä enemmän toimintamatkaa: jopa 400 km!

Uudessa E-208:ssa on 115 kW / 156 hv sähkömoottori, joka on yhdistetty 51 kWh akku tarjoten 400 km toimintamatkan (WLTP-hyväksyntä kesken). E-208:ssa on vakiona 11 kW:n kolmevaihelaturi. Arvioitu latausaika DC-pikalatauksella alle 25 minuuttia 20 %:sta 80 %:iin (100 kW).

 

Täysin uudet hybridivoimalinjat

Ensimmäistä sähköistettyä autoaan etsiville asiakkaille uusi 208 tarjoaa kaksi uutta 48 V Hybrid -voimalinjaa. Ne koostuvat uuden sukupolven 100 hv ja 136 hv PureTech-moottoreista, jotka on yhdistetty sähkömoottorin sisällään pitävään kaksoiskytkinvaihteistoon.

 

Akkua voidaan ladata ajon aikana, ja tekniikka esimerkiksi lisää ylimääräistä vääntöä polttomoottorin alakierroksille – polttoainetta säästyy jopa 15 % verrattuna ilman hybriditekniikkaa varustettuun polttomoottorimalliin. Kaupunki- ja taajamaolosuhteissa uudet Hybrid 100- ja Hybrid 136 -järjestelmät voivat toimia yli 50 % ajasta päästöttömässä sähköajotilassa.

 

 

Uusimman sukupolven Peugeot-tietoviihde- ja liitettävyyspalvelut

Uudessa 208:ssa tulee vakiovarusteena Peugeot i-Connect -tietoviihdejärjestelmä, ja kaikkiin varustetasoihin on saatavilla lisävarusteena Peugeot i-Connect Advanced.

Tietoviihdejärjestelmää ohjataan 10-tuumaisen teräväpiirtoisen kosketusnäytön välityksellä. Järjestelmää on helppo muokata mieleisekseen: ikkunoiden, widgettien ja oikopolkujen järjestystä voidaan muokata vapaasti. Sen käyttö onkin helppoa ja nopeaa, aivan kuten älypuhelimenkin. Valikkojen välillä on helppo kulkea pyyhkäisemällä ruutua vasemmalta oikealle ja ilmoituksiin ylhäältä alas. Kolmen sormen painallus avaa kaikki tarjolla olevat sovellukset näkyviin kerralla.

Päävalikkoon on helppo palata mistä vain painamalla ”Home”-painiketta pianokytkimestä näytön alareunassa. Näytön yläpuolella on paikallaan pysyvä palkki, joka näyttää ulkolämpötilan, säätiedot, widget-sivun sijainnin, liitettävyystiedot, ilmoitukset ja ajan.

Peugeot i-Connect -järjestelmä tarjoaa täydet liitettävyyspalvelut, kuten älypuhelimen langattoman peilauksen (Apple CarPlay / Android Auto). Peugeot i-Connect Advanced -järjestelmä on varustettu TomTom-navigoinnilla. Karttaa näytetään koko 10-tuumaisen näytön alalta lukemisen helpottamiseksi.

Järjestelmäpäivitykset tapahtuvat OTA-päivityksinä. Auttaakseen käyttäjiä askarruttavissa kysymyksissä järjestelmään on integroitu ohjeita sekä tutoriaalivideoita.

 

Lisää USB-portteja

Uuden 208:n Allure- ja GT-varustetasoissa on nyt vakiovarusteena 3 USB-C-liitäntää (kaksi edessä, yksi takana) ja yksi USB-A-liitäntä (takana).

 

Tehokkaampi langaton laturi älypuhelimille

Uuden 208:n Allure-malliin voidaan valita lisävarusteena 15 W langaton älypuhelimen laturi (verrattuna aiempaan 5 W laturiin). Tämä tulee vakiona GT-varustetasossa. Se sijaitsee keskikonsolin kannen takana ja tarkoittaa, että älypuhelinta voi ladata nopeasti myös langattoman peilauksen aikana.

 

Teräväpiirtoiset pysäköintikamerat

Uudet pysäköintikamerat Peugeot 208:n edessä ja takana tarjoavat teräväpiirtoista kuvaa. Varustetasosta riippuen uusi etukamera (yhdessä katvehälyttimen kanssa) on nyt saatavilla lisävarusteena. Se tarjoaa 360 asteen näkökentän auton lähiympäristöstä, mistä on korvaamatonta apua pysäköidessä.

 

Kattava valikoima ajoavustimia

Uusien teräväpiirtoisten pysäköintikameroiden lisäksi uusi 208 tarjoaa käyttäjälleen ominaisuuksia, jotka tekevät ajamisesta turvallisempaa ja helpompaa:

  • Aktiivinen vakionopeudensäädin Stop and Go -toiminnolla ja etäisyydensäädöllä
  • Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä törmäysvaroittimella: tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivisin kuin öisin, toiminta-alue 7–140 km/h.
  • Laajennettu liikennemerkkien tunnistus ja näyttäminen digimittaristossa: stop-merkit, yksisuuntaisten katujen merkit, ohituskieltoalueet ja tietenkin tavanomaiset nopeusrajoitusliikennemerkit.
  • Aktiivinen kaistaltapoistumisvaroitin ja ajolinja-avustin
  • Kuljettajan vireystilan valvonta, joka havainnoi keskittymistä pitkillä ajomatkoilla yli 65 km/h nopeuksissa analysoimalla ratin mikroliikkeitä.
  • Katvehälytin.

 

Suomenkielinen MyPeugeot-puhelinsovellus on saanut uusia ominaisuuksia uuden E-208:n myötä:

  • Maintenance E-book eli omistajien virtuaalinen huoltokirja tallentaa sähköiseen tiedostoon kaikki huoltokuitit sekä muistaa kaikki huoltotoimenpiteet, jotka autoon on tehty virallisen huoltoliikkeen kautta. Sen lisäksi, että tämä on ympäristöystävällistä, kyseinen ominaisuus helpottaa auton jälleenmyyntiä, sillä kaikki huoltodokumentit ovat tarkasti tallessa.
  • Matkasuunnitelmien lähettäminen auton navigointijärjestelmään on yksi tapa säästää aikaa matkaan lähdettäessä. Sama pätee myös parkkipaikan löytämiseen, kun matka on ohi. Navigointijärjestelmä on ohjelmoitu valmiiksi ääniohjaukseen suunnistamisen helppouden ja turvallisuuden varmistamiseksi. TomTom-navigoinnin kartat päivittyvät automaattisesti.
  • Ennakoi latauspysähdykset helppoa matkantekoa varten. MyPeugeot-sovelluksen avulla voi suunnitella sähköauton optimaaliset latausajat ja -paikat. Se ennustaa myös akun varaustilan kohteeseen saavuttaessa.
  • MyPeugeot-sovelluksen avulla on helppo kontrolloida etänä keskuslukitusta, aktivoida valot ja äänimerkki. Nämä ominaisuudet auttavat varmistamaan, että auto on lukittu ilman auton luokse palaamista, tai löytämään sen täydeltä parkkipaikalta tai pimeässä.
  • Ei huolta parkkipaikan löytämisestä, sillä auto osaa kaupunkiin saapuessasi suositella parkkihalleja, joissa on eniten vapaita paikkoja.

Saatavilla on myös etäkäynnistys tai auton sisätilojen esilämmitys/viilennys etänä sekä mahdollisuus tarkistaa, ajastaa, käynnistää tai lykätä auton latausta etänä.

 

Selkeät varustetasot

Asiakkaille valinta on tehty mahdollisimman helpoksi kolmen uuden varustetason myötä: Active, Allure ja GT. Ohessa tärkeimmät vakiovarusteet:

  • ACTIVE: uusi 3-kyntinen valotunnus keulassa ja 3 tupla-lediä takana, automaatti-ilmastointi, sähköiset sivulasit edessä ja takana, sähköiset sivupeilit, Peugeot i-Cockpit® sekä 10-tuumainen kosketusnäyttö, USB-C-liitännät edessä.
  • ALLURE: Active tason lisäksi 16-tuumaiset ”NOMA”-alumiinivanteet, korinvärinen maski, etu- ja takatutkat, sähköisesti sisäänkääntyvät sivupeilit, Peugeot i-Cockpit® 10-tuumaisella digimittaristolla sekä 10-tuumainen teräväpiirtoinen kosketusnäyttö, jossa Peugeot i-Connect-tietoviihdejärjestelmä sekä täysi älypuhelintuki, 2 USB-C-porttia edessä, takana kaksi USB-porttia (USB-C ja USB-A).
  • GT: Alluren lisäksi vakiona Full-LED-ajovalot, teräväpiirtoinen peruutuskamera, avaimeton lukitus ja käynnistys, kustomoitava tunnelmavalaistus, 10-tuumainen digimittaristo 3D-näytöllä, sähköisesti sisäänkääntyvät sivupeilit ja tervetulovalo, kiiltävän mustat pyörän kaaret, GT-merkinnät ympäri autoa.

 

Kompaktit mitat

Uusi 208 pitää samat ulkomitat kuin edeltäjänsä: 4,055 metriä pitkä, 1,745 metriä leveä (ilman peilejä) ja 1,43 metriä korkea. Tavaratila on entisellään 309 litrassa (hattuhyllyn alapuoli).