Peugeot aloittaa uuden 5008:n ennakkomyynnin
iso ja näyttävä 7-paikkainen SUV
06.06. 2024
24. helmikuuta 2023
- Peugeot 5008:n myynti alkaa erittäin kattavasti varustelluilla Launch Edition -malleilla, joissa vakiona mm. näyttävä 21” panoraamanäyttö ja i-Connect Advanced -tietoviihdejärjestelmä
- Tarjolla niin täyssähkönä, itselataavana hybridinä kuin myöhemmin vuoden 2024 aikana lataushybridinä
- Peugeot 5008 Hybrid 41 950 euroa, E-5008 alk. 51 390 euroa
- Uusi iso 5008 on aina 7-paikkainen ja tarjoaa todella paljon muunneltavuutta
Uuden Peugeot 5008:n ennakkomyynti alkaa 6. kesäkuuta. Ranskassa valmistettu 5008 tarjoaa todella paljon tilaa ja istuimet seitsemälle. Sähköistä toimintamatkaa tarjolla on jopa 660 km, ja tavaratilan tilavuus on jopa 743 dm3 VDA (916 litraa), mikä on luokkansa kärkitulos. Saatavilla myös itselataavana hybridinä ja vuoden 2024 aikana myös lataushybridinä.
Uusi Peugeot E-5008 on ainoa täyssähköinen SUV segmentissään, joka tarjoaa tilat seitsemälle. Auton matkustamo onkin erityisen tilava ja mukava. Uusi E-5008 on saatavilla lisäksi Hybrid 136 e-DCS -voimalinjalla, joka on myös 7-paikkainen. Kaikki versiot ovat saatavilla kahdella eri varustetasolla: Allure ja GT.
Uusi Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS-automaatti pitää sisällään Peugeotin uuden 48 voltin hybridijärjestelmän, joka koostuu uuden sukupolven 136 hv tuottavasta bensiiniturbomoottorista, joka on yhdistetty uuteen kaksoiskytkentävaihteistoon. Sähkömoottori sijaitsee vaihteiston yhteydessä. Akkuun kerätään energiaa ajon aikana, kyseessä on siis itselataava hybridi. Sähkömoottorin apua käytetään tuomaan lisää alavääntöä, ja se tuo mukanaan jopa 15 % säästöt polttoaineen kulutukseen (5,8 l/100 km), kun sitä verrataan vastaavaan polttomoottorimalliin. Kaupunkiolosuhteissa uusi 5008 Hybrid 136 kulkee jopa 50 % ajasta pelkällä sähköllä.
Uusi Peugeot E-5008 tarjoaa huippuluokan suorituskykyä 210 hv (157 kW) ja 345 Nm tuottavalla sähkömoottorillaan, joka on yhdistetty 73 kWh akustoon. Toimintamatkaa on tarjolla jopa 500 km (WLTP), kiitos mallin erinomaisen aerodynamiikan ja energiatehokkaan sähkömoottorin. E-5008 ottaa pikalaturilla vastaan virtaa parhaimmillaan 160 kW teholla, lataus 20 %:sta 80 %:iin sujuu vain 30 minuutissa. Myös täyssähkömallissa on tarjolla kunnollinen, 1 000 kg suuruinen vetomassa.
E-5008 Allure Launch Edition
Uudessa Peugeot E-5008:ssa on aerodynaaminen siluetti ja hienostunut matkustamo. Mallissa on verrattain korkea vyötärölinja ja korostuneet pyöränkaaret, jotka luovat voimakkaan ilmeen.
Uutuus on 4,79 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,69 metriä korkea. Näyttävyyttä lisäävät vakiovarusteiset 19-tuumaiset vanteet.
Sisällä autossa välittömän vaikutuksen luo 21-tuumaisella panoraamanäytöllä varustettu uusi i-Cockpit-ohjaamo. Tyylikäs näyttökokonaisuus kelluu kuljettajan näkökentässä ja sen takana sijaitsee tyylikäs tunnelmavalaistus. Näyttö on kaareva, jolloin sen reunoihin on helppo yltää kuljettajan paikalta.
Pitkän akselivälinsä ansiosta uusi E-5008 tarjoaa hämmästyttävät takajalkatilat toisen istuinrivin matkustajille. Malli asettaa myös uuden mittatikun kolmannen istuinrivin mukavuudelle C-SUV-segmentissä.
Uusi E-5008 tarjoaa jopa 748 dm3 (VDA 210) tavaratilaa kolmas istuinrivi alhaalla ja 259 dm3 tavaratilaa, kun jokainen istuin on käytössä. Kaikki istuimet kaadettuna tilaa on hulppeat yli 1,8 kuutiota.
Matkustamon hämmästyttävä muunneltavuus erottaa uuden E-5008:n sen kilpailijoista. Muunneltavuus on poikkeuksellisella tasolla ja erilaisia istuinkonfiguraatioita on lukuisia. Kun E-5008:n kaikki istuimet ovat alhaalla, tarjolla on valtava tasainen tavaratila jopa 2 metrin pituisena.
Kaikki seitsemän istuinta käytössä uuden E-5008:n tavaratilan pituus on vieläkin 42 cm. Kyseessä on luokkansa ainut auto, joka tarjoaa näin paljon tilaa tavaroille, kun kolmas istuinrivi on käytössä.
Kolmannen istuinrivin takana olevan välipohjan voi nostaa pystyyn istuinten taakse, jolloin lisätilaa vapautuu pohjan alle lisämatkatavaroille.
Kestävän kehityksen mukaisesti Peugeot suunnittelee ja valmistaa uuden E-5008:n Ranskassa. Myös E-5008:n sähkömoottori on valmistettu Ranskassa Stellantis-Nidec-yhteenliittymän toimesta.