SKIP TO CONTENT
PEUGEOT 9X8
PEUGEOT 9X8 tositoimiin Monzassa heinäkuussa

Peugeotin uusi aika kestävyyskilpailuissa alkaa 10. heinäkuuta, kun kisatiimi matkaa Italiaan 6 hours of Monza -kilpailuun. Edeltäjiensä 905:n ja 908:n jalanjäljissä ranskalaismerkin viimeisin luomus – Peugeot 9X8 – tuo mukanaan ennennäkemättömän design-kielen FIA WEC:n lähtöruudukkoon.

 

Rajoja rikkova hyperauto 9X8 kiinnittää heti huomion sillä, että autossa ei ole takasiipeä lainkaan. 9X8 täyttää silti kaikki ACO:n ja FIA:n asettaman Le Mans -hyperautoluokan (LMH) säännöt, jotka ovat aiempaa lähestyttävämmät mutta silti yhtä kilpailulliset kuin aiemmin. 9X8:n muotokieli kuvastaa täydellisesti Peugeotin strategiaa yhdistäen erottuvan kissamaisen olemuksen, sulavan siluetin, voimakkaan brändi-identiteetin ja tuotantoautoista tutun kolmiosaisen leijonankynsiraapaisun. 9X8 edustaa Peugeotin parasta osaamista hybridisaation ja sähköistämisen alalla, jotka molemmat ovat brändin energiasiirtymän tärkeitä peruspilareita. Le Mansin 24 tunnin ajot on poikkeuksellinen tapahtuma, jolle ei löydy vertaista, kun vertaillaan innovaatioita ja uusia teknologioita.

 

Valmistautuminen jännittävään urheilulliseen ja teknologiseen haasteeseen

PEUGEOT 9X8 on nelivetoinen prototyyppikilpa-auto, jonka voimalinja on kehitetty Peugeot Sportin spesialistien alaisuudessa. Kilpa-auton takapyörille voiman tuottaa 2,6-litrainen, kaksoisahdettu V6-polttomoottori, joka tuottaa 520 kW tehoa. Etuakselin voiman tuottaa 200-kilowattinen sähkömoottori. Sähkömoottorin ja piikarbidiin perustuva invertteri on kehitetty yhteistyössä Magneti Marellin kanssa. Kilpa-auton 900-volttisen korkeajänniteakun on kehittänyt TotalEnergies/Saft. Renkaat tulevat hyperautoluokan sääntöjen mukaan Micheliniltä. 

 

PEUGEOT 9X9 on 4 995 mm pitkä, 2 000 mm leveä ja 1 145 mm leveä. Se painaa vaivaiset 1 030 kg, ja tankki on tilavuudeltaan 90 litraa. Polttoaineena käytetään TotalEnergies Excellium Racing 100 -polttoainetta, joka on 100-prosenttisesti uusiutuvaa.

Kun PEUGEOT 9X8:n rohkea konsepti esiteltiin heinäkuussa 2021, moni spekuloi, että auton radikaali toteutus ilman takasiipeä ei toimisi käytännössä. Kuitenkin ACO/FIA:n LMH-sääntöjen tulkinta inspiroi Peugeot Sportin teknistä johtajaa, Olivier Jansonnieta jatkamaan valitulla polulla. Ratatestejä autolle on tehty joulukuusta alkaen useilla eri kilparadoilla, kuten Portimão, Le Castellet, Motorland Aragón, Circuite de Catalunya ja Magny-Cours. Testit ovat vahvistaneet, että 9X8:n radikaali konsepti toimii myös käytännössä.

9X8:lla on ajettu jo yli 10 000 testikilometriä 25 testipäivän aikana. Samalla toteutettiin sekä kilpa-auton FIA-tyyppihyväksyntä että voimalinjan kehitystyö testipenkissä, simulaattorissa sekä kilparadalla. Kaikki tämä tapahtui Peugeot Sportin voimalinjapuolen johtajan François Coudrainin silmien alla.

 

Näiden vaiheiden vieminen päätökseen olivat kaikki elintärkeitä tekijöitä sille, että hyperauton luotettavuus ja suorituskyky ovat kunnossa, kun auto aikanaan starttaa Le Mansin 24 tunnin ajoihin.

Asiantuntijuus

Menestyäkseen radalla ja sen ulkopuolella Team Peugeot TotalEnergies on lyöttäytynyt yhteen lukuisten kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa, jotka kaikki ovat arvostettuja omilla teollisuudenaloillaan. Esimerkiksi tekoälyyn erikoistunut Capgemini ja Peugeot Sport työstävät yhdessä 9X8:n hyötysuhdetta paremmaksi – etenkin optimaalista energiankäyttöä kiihdytyksissä ja energian talteenoton eri vaiheissa.

 

Le Mans 2022 ja Le Mans 2023

Kaudella 2023 Team Peugeot TotalEnergies kilpailee Le Mansin satavuotis-juhlakilpailussa, jota pidetään yleisesti uuden ajan kestävyyskilpailujen kruununjalokivenä. Siitä on tulossa unohtumaton kilpailu ja tapahtuma.

 

Vaikka 9X8 ei kilpaile vuoden 2022 Le Mansissa, PEUGEOT osallistuu silti tämänkin vuoden tapahtumaan tavatakseen faninsa kilpailuun valmistautuvissa tapahtumissa ja kilpailun aikana. Yhdessä ACO:n (Automobile Club de l’Ouest) kanssa järjestetään ALLURE-LE MANS -niminen näyttely, joka on dedikoitu Peugeotin upealle historialle ja menestykselle La Sarthessa. Näyttely avautuu 21 toukokuuta kilparadan museossa, jossa on myös nähtävillä 9X8:n alkuperäinen versio.Vuoden 2022 Le Mansin kisan vierailijat voivat käydä myös fanikylässä, jossa on erikoisalue PEUGEOT 9X8:lle.

 

 

 

Kuusi kuljettajaa kahdelle PEUGEOT 9X8 -autokunnalle

Kuusi kuljettajaa on nimetty kahdelle eri autokunnalle Monzan 6 tunnin kisaan 10. heinäkuuta. Kuljettajina toimivat Paul Di Resta (Iso-Britannia), Loïc Duval (Ranska), Mikkel Jensen (Tanska), Gustavo Menezes (USA/Brasilia), James Rossiter (Iso-Britannia) ja Jean-Éric Vergne (Ranska). Kummankin kuljettajatrion tarkka järjestys vahvistetaan tulevien viikkojen aikana, kun auton testiohjelma on saatu päätökseen. Molemmat PEUGEOT 9X8 -kilpa-autot jatkavat kisaamista sekä Fujin 6 tunnin kisassa syyskuussa että marraskuisessa Bahrainin 8 tunnin kisassa.

 

Linda Jackson (toimitusjohtaja, PEUGEOT): “PEUGEOTin osallistuminen FIA WEC:iin todistaa brändin osaamisen ja intohimon moottoriurheiluun. Sillä on myös keskeinen rooli teknologian siirtämisessä kilparadoilta tieliikenteeseen, etenkin sähköistymisen osa-alueella. Osoittaaksemme, kuinka tosissaan olemme energiasiirtymän kanssa, PEUGEOT on lupautunut sähköistämään koko mallistonsa vuoteen 2024 mennessä. Tämän lisäksi, jos aiomme päästä tavoitteiseemme olla täyssähköinen brändi Euroopassa vuoteen 2030 mennessä, meidän on oltava edelläkävijöitä, ja moottoriurheilu on elintärkeää tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Jo PEUGEOT 508 PSE osoittaa, kuinka teknologiaa voidaan siirtää kilpa-autoista tuotantoautoihin, ja lisää on luvassa.”

 

Olivier Jansonnie (Tekninen johtaja, Peugeot Sport): “Esitellessämme uuden kilpa-automme tänään, pidämme viime kesänä tekemämme lupauksen. PEUGEOT 9X8 on konkreettinen osoitus heinäkuussa 2021 esitellystä konseptista. Viime kuukausien aikana kokemamme haasteet ovat olleet kaksiosaiset ja ovat sisältäneet kisatiimin luomisen, autonrakentamisen, ja sen valmistelun kisadebyyttiin. Kun aikaa on vain viikkoja Monzan kisadebyyttiin, PEUGEOT 9X8 on kerännyt testikilometrejä useilla eri kilparadoilla. Loppujen lopuksi mikään ei kuitenkaan korvaa oikeaa kilvanajoa. Emme malta odottaa hybridisähköisen hyperautoluokan kilpa-auton todellisen potentiaalin näkemistä sekä kykyjemme osoittamista.”