SKIP TO CONTENT

MUISTATKO VIELÄ?  206 WRC ON PEUGEOTIN KAUTTA AIKOJEN MENESTYNEIN RALLIAUTO

1980-luvun B-ryhmän Peugeot 205 T16:n muistavat kaikki, mutta Peugeot 206 WRC on itse asiassa vieläkin menestyneempi ralliauto.

Peugeot 206 WRC esiteltiin vuonna 1999 tuolloin uuden Peugeot 206:n pohjalta. Peugeot oli pitänyt pitkän tauon WRC-tasolla, sillä edellisen kerran Peugeot kilpaili rallin korkeimmalla tasolla kaudella 1986. Uusi 206 WRC -ralliauto aloitti kauden vasta Korsikan rallista kesken kauden. Vuosi 1999 meni vielä opetellessa uuden auton kanssa, vaikka yksi palkintosija autolle tuli jo San Remon rallista lokakuussa 1999.

 

KETTERÄ WRC-AUTO

 

Kuten tuon ajan WRC-autoille oli tyypillistä, perustui se jo olemassa olevaan tuotantoautoon. 1990-luvulla WRC-autot perustuivat enimmäkseen C-segmentin autoihin, mutta Peugeot otti poikkeuksellisesti WRC-auton lähtökohdaksi pienen B-segmenttiin kuuluvan 206:n. Ralliautojen mittapuulla 206 WRC:n akseliväli oli todella lyhyt, vain 2 468 mm. Tämä tietenkin tarkoitti, että 206 WRC oli ralliautoksi poikkeuksellisen ketterä. Pyörät olivat lähellä auton kulmia, mikä vain lisäsi auton näppäryyttä ja kääntyvyyttä. Peugeot kehitti autoon täysin omat iskunvaimentimet, sen lisäksi sähkömekaaniset lukot olivat aikansa huippua.

 

MENESTYSTÄ HETI ENSIMMÄISELLÄ KOKONAISELLA KAUDELLA

 

Kaudelle 2000 Peugeot oli asettanut jo kovat tavoitteet voittaa merkkimestaruus. Kauden ensimmäinen kisa Monte Carlossa ei mennyt putkeen, mutta Ruotsissa rävähti. Marcus Grönholm ja Peugeot 206 WRC ottivat kumpikin ensimmäiset voittonsa Ruotsissa. Kaudesta tuli tälle parivaljakolle muutenkin menestys, sillä voitot tulivat myös Kreikasta, Uudesta-Seelannista ja Australiasta. Lisäksi tallikaveri Gilles Panizzi nappasi 206 WRC:llä voitot Ranskasta ja Italiasta. Kausi 2000 päättyi komeasti valmistajien mestaruuteen 111. pisteellä ja Marcus Grönholmille uran ensimmäiseen kuljettajien maailmanmestaruuteen.

VOITTO MYÖS ROVANPERÄLLE

 

Kaudesta 2001 tuli Marcukselle vaikeampi, mutta 206 WRC:n menestys jatkui yhä. Peugeotille kauden avausvoitto tuli edellisvuoden tapaan Ruotsissa, mutta nyt kuljettaja oli eri: Harri Rovanperä. Kallen isän Harrin WRC-uran ainoa voitto tuli Peugeot 206 WRC:n ratissa kaudella 2001. Kyseisessä kisassa Harri Rovanperä onnistui kääntämään tiukan taistelun Tommi Mäkistä vastaan itselleen, ja maalissa eroa oli vaivaiset 7 sekuntia Harrin hyväksi. Voittoja napsui tasaisemmin eri kuljettajille, ja myös vuonna 2001 206 WRC nappasi valmistajien maailmanmestaruuden.

 

TÄYTTÄ DOMINANSSIA

 

Vuosi 2002 oli todellista 206 WRC -juhlaa, sillä auto nappasi peräti 8 voittoa tuolla kaudella. Niistä viisi voittoa otti Marcus Grönholm ja kolme ranskalainen Gilles Panizzi. Tallimestaruus tuli ylivoimaisella 165 pisteellä ja ”Bossen” uran toinen kuljettajien mestaruus tuli samalla kaudella.

206 nappasi siis kolme tallimestaruutta kausilla 2000-2002. Vuonna 2003 auto ei ollut suhteessa enää yhtä kilpailukykyinen, mutta voittoja tuli silloinkin vielä 4 lisää. Yhteensä 206 WRC otti siis 24 WRC voittoa, mikä tekee siitä Peugeotin kaikkien aikojen menestyneimmän ralliauton niin mestaruuksien kuin voittojen määrässä.