SKIP TO CONTENT

MUISTATKO VIELÄ?  - PEUGEOT 405 MI16 OLI OMAN AIKANSA KUUMIN SEDAN

Peugeot 405 Mi16 on nykyään arvostettu keräilyharvinaisuus, mutta miten se pärjäsi aikalaisiaan vastaan? Otimme selvää.

 

405 nosti Peugeotin uuteen nousuun 80-luvulla. Yhdessä 205:n ja 309:n kanssa Peugeotilla oli käsissään erittäin houkutteleva ja kilpailukykyinen mallisto. 405 valittiin useissa autolehdissä vuosina 1987-1988 vuoden autoksi niin Euroopassa kuin Suomessakin. 405:sta tarjottiin tietenkin lukuisia eri versioita: 80-luvun lopulla 405:n kuumin ja tänä päivänä jo legendan statuksen saanut versio oli tietenkin Mi16. Peugeotin nykymallistossa 405 Mi16:n manttelinperijänä voidaan pitää nelivetoista 360 hevosvoimaista 508 PSE:tä.

 

Mi16 esiteltiin elokuussa 1987, vain parisen kuukautta normaalin 405:n julkistuksen jälkeen. Suomeen Mi16 ennätti vuodeksi 1988, jolloin se pääsi myös lukuisten autolehtien koeajoihin ja testeihin. Keulalla autossa on 1,9-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, joka oli 405:ssa 16-venttiilinen. Tehoa moottorista otettiin omana aikanaan vaikuttavat 160 hv ja vääntöä 177 Nm. Kun katalysaattorit tulivat pakolliseksi myös Suomessa, putosi moottoriteho 1990 vuosimallin 148 hevosvoimaan. Viimeisiksi mallivuosiksi 1993-1995 Mi16:n moottori vaihtui 2-litraiseen, mutta alkuperäisen moottoriversion 160 hevosvoimaa ei Mi16 tehoiltaan enää koskaan tavoittanut.

 

Huomattavaa 405 Mi16:lle oli, että mallista tarjottiin myös nelivetoista versiota, mikä oli omana aikanaan hyvin harvinainen varuste. Nelivetoon hyödynnettiin Peugeot Sportin rallipoluilta oppimaa osaamista.

Tekniikan Maailman vertailuvoittaja 1988

Vuoden 1988 viimeisessä numerossa (nro 20/88) Tekniikan Maailman vertaili sporttisia 16-venttiilisillä moottoreilla varustettuja isoja sedaneita. Peugeot 405 Mi16:n lisäksi vastassa olivat Citroën BX 19 GTi 16V, Honda Accord 2.0i-16 DOHC, Mitsubishi Galant GTI 16V, Volkswagen Jetta GTX 16V 1.8i ja Mazda 626 2.0 GTi DOHC-16V.

 

Vertailu päättyi lopulta tasapisteiseen voittoon Citroën BX:n kanssa, ja ero muihin oli melko selvä. Erityisesti moottori ihastutti vertailun mittauksissa usealla tapaa. Se kulutti vähiten bensiiniä, mutta suorituskykymittauksissa 0-100 km/h sujui komeassa 8,7 sekunnissa.

 

405 Mi16:n ajokäytöstä luonnehdittiin sporttiseksi. Alustan viritys on yliohjaava, kuten muissakin aikalaisissa Peugeoteissa. Sitä pidettiin hauskana ominaisuutena, mutta kokemattomalle kuljettajalle aavistuksen vaarallisena. Japanilaiset verrokit Mitsubishi, Mazda ja Honda jäivät ajo-ominaisuuksissa kauas taakse.

 

Vaikka ranskalaisia autoja pidettiin tuolloin erityisen mukavina, oli TM:n mukaan 405 Mi16:ssa varsin kova jousitus. Silti jousitus toimi asiallisesti normaalissa ajossa. Lopulta jaettu voitto irtosi komealla 87:llä pisteellä. Vertailuauton 159 900 markan hinta on nykyrahassa noin 49 000 euroa.

Nykyään keräilyharvinaisuus

Vaikka 405:sta on olemassa vieläkin harvinaisempi T16-versio, jossa on tehokas 200-heppainen turbomoottori, on Mi16 nykyään myös keräilyharvinaisuus.

 

Kirjoitushetkellä heinäkuussa 2022 Suomessa oli myynnissä kaksi 405 Mi16:sta noin 5 000 euron hintaluokassa. Kummallakin autolla oli ajettu kuitenkin paljon. Keski-Euroopan markkinoita tutkittaessa siistikuntoisten yksilöiden hinnat ovat pompanneet jo pitkälle yli 10 000 euron. Kaikista haluttavampia keräilykohteita ovat 80-luvun lopun mallit, joissa ei vielä ole katalysaattoria tai ABS-jarruja – tällainen oli myös Tekniikan Maailman vertailuvoittaja-auto.