SKIP TO CONTENT

MUISTATKO VIELÄ: PEUGEOT JA ARI VATANEN TEKIVÄT KÄSITTÄMÄTTÖMÄT ”LASSEVIRENIT” PARIS-DAKAR-RALLISSA 1987

Peugeotin b-ryhmän ralliautojen ja suomalaisten yhteinen menestys ei päättynyt vuoteen 1986, vaan jatkui upeasti Paris-Dakar-rallissa vuonna 1987 Peugeot 205 T16 Grand Raid -mallilla.

 

Jo legendaarisen statuksen saaneiden b-ryhmän ralliautojen taival päättyi vuoteen 1986. Peugeot oli dominoinut b-ryhmän viimeisiä vuosia, mutta kun ohjelma päättyi lyhyeen, piti autoille keksiä uutta ohjelmaa jostakin muusta kilpasarjasta. Jo vuoden 1986 lopulla Peugeot teki päätöksen siirtyä Rally Raid -erämaarallien pariin.

 

 

Keskimoottorisen Peugeot 205 T16:n perusteet olivat kunnossa, mutta autoa piti muokata melko voimakkaasti, jotta se olisi sopivampi erämaarallien koviin vaatimuksiin. Auton matkustamoa venytettiin 30 cm, jotta mukaan mahtuisi valtava 350 litran polttoainetankki.

 

Lisäksi b-ryhmän ajan turbomoottoria tuunattiin sopivammaksi Paris-Dakarin olosuhteisiin. Iskutilavuutta kasvatettiin, mutta viritysastetta laskettiin roimasti, jotta moottori olisi vääntävämpi ja etenkin luotettavampi pitkillä etapeilla. Myös Afrikan huonolaatuiset polttoaineet vaativat viritysasteen laskemista. Lopputulemana tehoa 205 T16 Grand Raid -mallissa oli 350 hv ja 450 Nm. Painoa autolle kertyi 1 360 kg, mutta täysissä erämaarallivarusteissa massaa kertyi jo huimat 1 600 kg. 

 

Uusi Peugeot 205 T16 Grand Raid osoittautui testeissä heti luotettavaksi ja nopeaksi ralliautoksi.

ARI VATANEN PEUGEOTIN RATTIIN VAKAVAN LOUKKAANTUMISEN JÄLKEEN

Kuljettajaksi vuoden 1987 Paris-Dakar-ralliin Peugeot sai vuoden 1981 rallin maailmanmestarin eli Ari Vatasen. Kyseisestä rallista syntyikin kaikin puolin uskomaton tarina. Vatanen oli loukkaantunut pahasti vuoden 1985 Argentiinan rallissa ja toipuminen onnettomuudesta kesti pitkään. Usko miehen ajotaitoihin oli koetuksella. Paluun rattiin hän teki nimenomaan 205 T16 Grand Raid -auton puikoissa Dakarin rallissa.

 

Vatasen ralli lähti käyntiin niin huonosti kuin mahdollista. Jo rallin lähtöjärjestyksen määrittävässä prologissa Pariisin lähellä 205 T16:n oikean etukulman ripustus petti. Vatanen pääsi jatkamaan rallia, vaikka auto ei enää kääntynyt oikealle. Vatanen putosi sijalle 274. Kokonaispituutta rallilla oli kuitenkin yli 12 000 kilometriä, joten peli ei ollut heti menetetty.

 

Alkoi armoton takaa-ajo ja kilpailijoiden ohittaminen kapeilla Algerian teillä. Vatasen omin sanoin hän vieläkin ihmettelee, kuinka he eivät tuolloin rikkoneet ja kaataneet autoaan, kun joutuivat ohittelemaan muita kilpailijoita tien sivustalta, joka oli täynnä kiviä ja syviä kuoppia. Rallin puoleenväliin mennessä Ari Vatanen ja kartturinsa Jean Todt pääsivät rallin johtoon ja saivat aikaan jopa ison kaulan taakse tuleviin. Yhteensä erikoiskoevoittoja kertyi komeat 10 kappaletta.

Kilpailijatallin ja tallikaverin avustuksella voittoon

Tie voittoon ei silti ollut helppo. Mauritaniassa Saharan aavikolla sattui mitä käsittämättömin tapaus. Vatasen autokunta sai päivän aikana niin monta rengasrikkoa, että mukana olleet vararenkaat loppuivat kesken. Normaalisti tämä tarkoittaisi automaattisesti rallin loppua. Erämaarallien yhteishenki pelasti kuitenkin Vatasen rallin.

 

Kilpailijatallin Mitsubishi Pajero sattui kulkemaan rengasrikkopaikan ohitse. Vatanen sai pyydettyä, että Mitsubishin autokunta ajaisi edellä menneen tallikaveri Sekhtar Methan ajaman Peugeot 205 T16:n kiinni, ja pyytäisi kääntymään ympäri ja tuomaan Vatasen autokunnalle vararenkaat. Näin Vatasen tallikaveri kääntyi ympäri ja käytännössä antoi omat renkaansa Vataselle, joka pystyi ajamaan omalla Peugeotillaan rallin maaliin ja voittoon. Tallikaveri Sekhtar Mehta jäi puolestaan Saharan aavikolle ilman renkaita ja tuli maaliin seitsemän tuntia Vatasta myöhemmin.

 

Lähde: Peugeotin arkistot ja YLE:n Tomin nuoteista -podcast