SKIP TO CONTENT

Peugeot 201 B, vm 1933

Omistaja Keijo Ranta

Teksti ja kuvat Keijo Ranta

 

 

Olen aina ollut hyvin kiinnostunut tekniikasta. Nuoruudessani entisöin isäni kanssa erilaisia autoja, ja eräällä niistä voitimme ensimmäisen palkinnon vuoden 1988 American Car Showsta Helsingistä.

 

Olen asunut Sveitsissä noin 20 vuotta ja täällä olen kavereideni kanssa korjaillut vanhoja moottoripyöriä. Yhteisömme jäsenet ovat iäkkäämpiä henkilöitä, vanhimmat ovat yli 85 vuoden ikäisiä, minua kolmisenkymmentä vuotta vanhempia. Olen saanut heiltä paljon hiljaista tietoa, josta olen iloinen.

 

Tämän sinisen kaksipaikkaisen Peugeot 201:n ostin kaveriltani kahdeksan vuotta sitten. Auto on ikäänsä nähden suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta maalauksen osalta se ei ole aivan virheetön. Peugeot on museorekisteröity ja täällä Sveitsissä auto tulee katsastaa kuuden vuoden välein.

 

Näin vanhalla autolla ajaminen oli minulle uutta; sain opetella käyttämään välikaasua vaihteita vaihtaessani, jotta sain rattaat menemään sujuvasti paikoilleen. Tuohon aikaan ei autojen vaihdelaatikot olleet kovin yleisesti synkronoituja. Sopiva matkanopeus asettuu noin 50-60 km/t kieppeille. Se on nopeus, jossa voi aistia tunnelmia menneiden aikojen matkanteosta ja ehtii samalla myös ihailemaan maisemia.

Vuotuiset kilometrit ovat jääneet suhteellisen vähiin. Olen ajanut tällä vain kesäisin ja vuosittain ajokilometrejä on kertynyt noin 500.

 

Syksyllä 2016 olin viemässä autoani talvisäilytykseen. Reitillä oli jyrkkä mäki, jota Peugeotini vain vaivoin jaksoi nousta. Moottorista alkoi kuulumaan huolestuttava sivuääni ja oli selvää, että asia olisi talven aikana tutkittava. Sveitsiläisen harrastekerhon varttuneet kaverit olivat ehtineet harrastaa minulle vieraiden vuosikymmenten ajopelejä ja heidän opastuksellaan ja kannustuksella pääsin työssä alkuun. Arvioimme, että nyt olisi hyvä tilaisuus tehdä moottorille peruskunnostus. Kaverini tiesivät, että Saksassa on henkilö, joka pystyy valmistamaan mäntiä mallin mukaisin mitoin. Päädyin sopimaan peruskunnostuksesta hänen kanssaan. Muutamaa kuukautta myöhemmin sainkin tiedon, että kone on kunnostettu ja valmis noudettavaksi.

 

Moottorin asennuksen jälkeen lähdin toiveikkaana koeajolle. Pettymys oli suuri, kun voimaa siinä ei tuntunut olevan enää senkään vertaa kuin aikaisemmin. Jo pienen ylämäen tullen piti ottaa käyttöön kakkos- tai ykkösvaihde. Nämä ongelmat saatiin kuitenkin ratkaistua.

Loppusyksystä jo aiemmin oireilleet käynnistysvaikeudet hankaloittivat harrastamista. Puhdistin kaasuttimen ja huomasin polttoaineen tulvivan yli. Aloin etsiä kaasuttimeen uusia osia ja hyviä vinkkejä mahdollisten vikojen eliminoimiseksi. Tämän etsimisen myötä löysin Club Peugeot de Finlanden ( Club Peugeot ry ), josta saamani tuki on omalta osaltaan auttanut ja motivoinut minua saamaan autoni taas käyntikuntoon. Olen nyt tämän kerhon jäsen.

 

Vinkkien myötä tiesin mitä etsiä, ja ihmeellistä kyllä löysin virranjakajan kannen harrastajalta, joka asuu vain noin 10 kilometrin päässä kotoani.

 

Sain hankittua Ranskasta uudet katkojan kärjet ja uusi kondensaattori on jo asennettu autooni.  Odotan jo malttamattomana ensi kesää 201:ni kanssa, sillä Peugeotilla liikuskellessa saa monesti ihmisten ilmeen kirkastumaan ja autoni saa paljon huomiota osakseen.

Tekniset tiedot:

 

Nelisylinterinen rivimoottori, iskutilavuus 1 122 cm³. Moottorin lohko ja sylinterikansi ovat valurautaa. Kampiakseli on laakeroitu kahdella runkolaakerilla. Ketju pyörittää nokka-akselia, joka puolestaan käyttää sivuventtiilejä. Moottorissa on painevoitelu ja ulkoinen pestävä öljynsuodatin. Öljytilavuus on 6 litraa. Moottori on vesijäähdytteinen ja järjestelmän tilavuus on 29 litraa. polttoaineen syöttämisestä vastaa Solex-vaakaimusuodatin.

 

Sytytys tapahtuu akun, käämin ja virranjakajan avulla. 12 voltin akku. Puristussuhteesta on kahta tietoa, se on joko 5,4:1 tai 6:1. Suurin teho 23 hv saadaan kierrosluvulla 3500 rpm. Ranskalaisen autoverolaskennan mukaisia verohevosvoimia moottorissa on 6.

 

Kytkin on yksilevyinen kuivakytkin. Vaihdelaatikko on kolmivaihteinen, synkronoimaton. Kolmonen on välitykseltään suora.

 

Edessä on erillisjousitus poikittaisella lehtijousella, kaksi tukivartta jäähdyttimen alla ja kaksi pitkää vinoa raidetangoa. Iskunvaimennus on hoidettu nestetoimisilla vaimentimilla. Auton erillisrunko muodostuu yhdensuuntaisesta U-palkistosta ja viidestä niihin niitatusta poikkipalkista.

Huippunopeus 80 km/h ja polttoaineen kulutus 8 - 10 l/100 km.

 

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.