SKIP TO CONTENT

PEUGEOT 205 JUNIOR - PIENI SUURI AUTO

Vuoden 1990 Peugeot 205 Junior vei heti Kyöstin sydämen. Tässä tarinaa siitä, kuinka Kyösti löysi oman harraste-205:n.

 

Oman harrasteauton hankkiminen oli piirtynyt verkkokalvoille jo siitä hetkestä lähtien, kun poikani hankki itselleen Peugeot 309:n - pelkääjän paikalta seurasin, miten kivaa se saattaisi olla. Asia alkoi konkretisoitumaan maaseudulle muuton myötä, kun tallissa ja pihalla oli paremmin tilaa kuin taajama alueella. Olin pakannut itseni kyseisen 309:n kyytiin ja osallistuin Club Peugeot de Finlanden kevätajoon Kanta-Hämeen Mustialassa toukokuussa 2018. Illalla keskustelin kerhon puheenjohtajan Pauli Halmeen kanssa ja muistan oikein hyvin keskustelumme: "Harrasteautoni voisi olla vaikka 205 pikkukoneella, niitäkin pitäisi vaalia".

 

 

ETSINTÄ ALKOI

Vuosi vaihtui uudeksi, kevät tuli ja kesä meni. Syksyllä oli kuitenkin hyvää aikaa roikkua netissä ja katsella vanhempien Peugeot-autojen tarjontaa. Kaksi tummanpunaista 406:sta annoin mennä sivu suun, tummansinisestä 406:sta myöhästyin. Yksi sedan-mallinen 306 meinasi herättää innostusta, mutta joulun välipäivien laiskuus antoi unohtaa tämän auton. Ehkä hyvä niin.

 

VUODEN ALUSSA TÄRPPÄSI HETI

 

Oli tammikuu 2021 ja eräänä iltana tutkin jälleen netissä klassikko-Peugeotien tarjontaa. Kanta-Hämeessä Hattulassa oli myynnissä valkoinen 205 Junior 1,1 litran moottorilla. Auto oli vuodelta 1990 ja ajettu vain 88 780 kilometriä.

 

Edes vieressä ärjyvä leijonalauma ei olisi estänyt minua tarttumasta puhelimeen, ja niinpä soitin auton omistajarouvalle. Puhelun päätyttyä olin jo sitä mieltä, että nyt tai ei koskaan. Sovimme tärskyt, ja lähdimme Mäntsälästä lauantaiaamuna ajamaan kohti Hattulaa. Autoa myyvä rouva sanoi pitävänsä auton minulle tuloomme saakka, iltapäivällä sitä oli joku toinen tulossa katsomaan.

 

Hattulaan päädyttyämme 205 odotti meitä autokatoksessa. Käytännössä se oli sillä sekunnilla myynyt itsensä. Järjen jättiläisenä sentään ajoin autolla pari kilometriä ja poikani takaisin päin. Autolla oli ollut ainoastaan kolme aiempaa omistajaa: rouvan tuttava, jolta auto oli ostettu rouvan tyttärelle. Sittemmin Junior oli siirtynyt rouvan omistukseen. Nimet paperiin ja auto siirtyi omistukseeni. Kolme vuotta aiemmin Kanta-Hämeessä alkanut ympyrä sulkeutui myös siellä.

KOTIA KOHTI

Talvinen tammikuu näytti heti leijonankyntensä ja alkoi reipas lumisade. On pakko myöntää, että syvä helpotuksen huokaus pääsi kotipihassa, kun oltiin turvallisesti kotona. Oli jännittävää ajaa "uutta vanhaa" autoa lumipyryssä: kun laadulla on tekijänsä, Peugeot toimi moitteetta ja toi meidät turvallisesti uuteen kotiinsa. 

 

Kevättalven aikana autoon vaihdettiin jakohihna, vesipumppu ja jarrut, lisäksi tehtiin öljynvaihto ja polttoainesuodatin vaihtui, siinäpä ne suurimmat. Ohjauskulmien säätö tehtiin myös. Koska autoa oli pidetty hyvin, ei suurempia siistimisiäkään tarvinnut tehdä. Radion vaihdoin auton vuosimalliin ja tyyliin sopivaksi. Ihastuttava "farkkukangas" istuimissa oli uudenveroisessa kunnossa. Junior-tarrat olivat ajan saatossa hävinneet etulokasuojista ja takaluukusta, mutta nekin löytyivät netistä. Sitten se olikin vain ajoa ja kerhon tapahtumiin osallistumista. Ensimmäinen pidempi matka tehtiin Tuuriin, jossa liityimme vuoden 2021 Tour de Finlande -ajoon.

 

2022 oli jälleen kerhon ajoihin osallistumista ja veteraaniajo heinäkuussa osui hyvin sateiselle viikonlopulle, mutta tulipa jälleen todistettua, ettei Juniorilla ajo ole säästä riippuvainen. Peugeot 205 Juniorissa ei ole mitään ylimääräistä varusteita, sen yksinkertaisuus tuo ajamisen ilon ja tunteen, että pienessä on jotain suurta:

c´est magnifiquet!

 

Kyösti Toivonen

Mäntsälä

PEUGEOT 205 JUNIOR

Junior oli 205:n erikoismalli, jota valmistettiin vuosina 1986-1993. Mallin tunnisti kirkkaansinisistä farkkukangasistuimista sekä Junior-tarroista auton ulkopuolella. Erityismallinimestä huolimatta Junior-mallit olivat hinnaston edullisimmat versiot ilman mitään ylimääräisiä mukavuuksia. Moottoreita oli tarjolla kaksi: 1-litrainen ja tässä jutussa esiintyvä 1,1-litrainen. Vaihteistona oli joko 4- tai 5-lovinen manuaali. Junior-mallit olivat saatavissa XL- ja GL-varustetasojen yhteyteen vuoden 1990-hinnastossa. Mallin hinta helmikuussa 1990 oli 60 900 markkaa eli nykyrahassa 17 600 euroa.

 

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.