SKIP TO CONTENT

PEUGEOT 205 1.9 GTI VUOSIMALLIA 1987

Teksti ja kuvat Juhana Eskelä

Oli lämmin heinäkuinen perjantai-ilta Helsingin Kaivopuistossa vuonna 2000. Autot ja ihmiset olivat liikkeellä. Rantatietä pitkin lipui Porscheja, Mercedeksiä, upeita jenkkejä, japskeja sekä yksi punainen Peugeot 205 GTI. Vain yksi auto noista jäi mieleen, varmasti tätä lukiessa melko helppo arvata mikä. Merkki ja malli olivat jo entuudestaan tuttuja, mutta tuolloin vuonna 2000 tiesin, että siinä on auto, joka minun on pakko saada.



Tarkalleen 10 vuotta myöhemmin tästä toiveesta tuli totta. Vuosien varrella ei ole kaduttanut hetkeäkään. Auto oli jo ostohetkellä erinomaisessa kunnossa muutamaa pientä poikkeusta lukuun ottamatta. Istuimista vain kuljettajan penkki oli puolinahkainen, ja muut kankaisia ja osittain ompeleet hieman kärsineitä. Myös penkkien rungot olivat jo nähneet parhaat päivänsä.

Uudet istuimet Briteistä

Eihän tuossa auttanut kuin ryhtyä tuumasta toimeen, mutta mistähän saisi hoidettua kaikki penkit samaan kuosiin ja puolinahkaisiksi? Internet! Sieltä ne varmasti löytyvät eli googlaamaan.

Muutaman hetken etsiskeltyäni huomasin, että Brittein saarilla oli valtavat markkinat hot hatcheille (hot hatchback). Puolinahkainen kuosi löytyi Lontoosta, nahka oli jo patinoitunut mutta hyväkuntoinen. Sain penkit kuljetettua työni puolesta muuttokuorman mukana kotiin. Penkkien värikuosi vaihdettiin ja yhdistettiin, kaikki rungot tehtiin uusiksi mutta täysin ehjät ja kauniisti patinoituneet nahka-osat säilytettiin ja ommeltiin kiinni uusiin penkkeihin. Ruuvailin uudet penkit kiinni ja auto oli valmis. Kylläpä tuli upea!

Penkkien jälkeen vuorossa oli pientä eturitilän uudelleenkiinnitystä ja muuta ehostusta. Myöskin tuulilasin pyyhkimien varret hiottiin ja maalattiin uudelleen. Pikkujuttuja.

Näyttelytähdeksi Classic Motorshowhun

Kului muutama vuosi ja sain puhelinsoiton – autoni haluttiin näytille Classic Motorshowhun Lahteen.

 

No mikäpä siinä. Ensin pitäisi auto kuitenkin vahata ja pestä huolellisesti. Työkiireet painoivat päälle, olin tien päällä jatkuvasti ja Motorshow lähestyi. Ajattelin, että annan poikkeuksellisesti ammattilaisen pestä ja kovavahata autoni, näin siitä tulisi varmasti hyvä. Ja hyvähän siitä tulikin, paitsi että vanteista lähti maali.

En ollut aiemmin tietoinen, että upeat vanteeni oli maalattu ilmeisesti kotikonstein. Niinpä minulla olikin näyttelyyn lähtevässä autossa kiiltävän hopean sijaan tummanharmaat orkkisvanteet. Kylläpä otti päähän. Auto vietiin joka tapauksessa näyttelyyn ja se sai siellä kovasti ihailua ja ihmettelyä – varsinkin vanteista.

 

Motorshown jälkeen irrotin kumit ja toimitin vanteet lasikuulapuhallukseen, josta edelleen hiontaan ja maalarille. Muutaman viikon säädön ja juoksemisen jälkeen vanteet olivat valmiina – ei lähde maali enää irti, vaikka hieman kovimmillakin kemikaaleilla pesisi.

Useita ostotarjouksia joka kesä

Kyllä nyt kelpaa. Auto on edelleen ajossa – tietysti vain kesäisin, ja yhtä upeana kuin ennenkin. Tulevana kesänä on museokilpien paikka.

Peugeot 205 GTI on ehdottomasti klassikko ja se alkuperäiskuntoisena se todellakin kääntää päitä. Joka kesä tulee vähintään kaksi ostotarjousta, mutta niihin ei missään nimessä pidä tarttua. Jokainen, joka on joskus päästänyt käsistään hyvässä kunnossa olevan 205 GTI:n, katuu sitä vielä tänäkin päivänä.

 

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.