Peugeot 304 5D Break, vm 1976
Teksti ja kuvat Pauli Halme
Pirteän värinen ja hyvän historian omaava pikkufarkku kiinnittää huomiota liikenteessä. Kyseinen auto on vieläpä melkoinen harvinaisuus Suomen teillä, sillä sen tuontimäärä jäi melko alhaiseksi. Tuttujen perheautojen kato on ollut kaiken kaikkiaan varsin kova. Tämän mallin osalta on ollut onnekasta, että sen viimeiset kolme omistajaa ovat pitäneet siitä huolta ja estäneet sen katoamisen muistojen joukkoon. Sen myötä omistajaansa piristävä silmäterä on nyt tuore museoauto – ainoana lajiaan Suomessa.
Tämän bensiinimoottorisen Peugeot 304 Breakin osti uutena toijalainen Maalausliike Lauri Kari ja se rekisteröitiin 30.9.1977. Auto oli pitkään ensimmäisen omistajan käytössä, itse asiassa koko hänen loppuelämänsä. Auto poistettiin rekisteristä 20 vuoden käytön jälkeen vuonna 1997. Vuosituhannen alussa laittoi kuolinpesä auton myyntiin.
Club Peugeot ry:n puheenjohtajana kuusi vuotta 1990-luvun lopulla toiminut Timo Tenho sai tietää myynnistä ja vuonna 2001 hänen kokoelmansa karttui ajoneuvolla, joka ei harrasteautona ollut aivan trendikkäimmästä päästä – olihan se viisiovinen farmari. Timo ymmärsi melko hyvin säilyneen auton keräilyarvon ja taltioi sen kuivaan paikkaan useiksi vuosiksi. Tiedossani ei ole minkälaisia suunnitelmia Timolla auton suhteen oli, mutta niitä suunnitelmia hän ei elämänsä aikana ehtinyt toteuttaa. Joulukuussa 2013 auto vaihtoi omistajaa. Porilainen, kerhon perustamisvuodesta 1988 asti jäsenenä ollut pitkän linjan harrastaja Ari Keiholehti osti auton ja varmisti osaltaan sen, ettei auto joudu paaliin. Club Peugeot ry:n jäsenet olivat huolehtineet parin vuosikymmenen ajan tuon yksilön säilymisestä jälkipolville. Pekka Lounio osti auton Arilta vuonna 2019.
Pekan Peugeot historia on ainutlaatuinen. Juhannuksena 1965 on otettu valokuva, jossa näkyy Peugeot 203:ssa istuva raskaana oleva Pekan äiti. Jo varhain oli Pekka saanut tottua mukavaan kyytiin ja tietynlaiseen äänimaailmaan. Peugeot 204 farmari tuli tutuksi siviiliautona ja perheen taksiyritykselle hankittiin ensimmäinen uusi auto vuonna 1965 – se oli tietysti Peugeotin 404. Malliston uudistuessa siirryttiin 504:iin ja 505:iin. Pekka itse ajoi ensimmäisen taksikyytinsä isänsä yrityksen 505:llä.
Pekasta kasvoi henkeen ja vereen peugeotisti. Hänen ensimmäinen autonsa oli beigen värinen 204 Berline. Pekka toimi Peugeotin maahantuojan Maan Auto Oy:n palveluksessa Lauttasaaren Autotalossa autonasentajana-harjoittelijana ja huoltoasemalla rasvarina vuosina 1979-1983. Pekka jatkoi Peugeot -työuraansa autonasentajana ja peltikorjaamon työnjohtajana vuoteen 1990 asti.
Autoharrastajana tunnetun Pekan haaveena oli jo aiemmin ollut koota perheen historiaan liittyvistä Peugeot-malleista kokoelma. Aika oli nyt tälle hankkeelle kypsä. Nyt tuon aikavälin 1952-1989 Suomeen uutena maahantuotujen Peugeot-mallien kokoelmasta, siis kaikki valmistetut korimallit kaikista malleista, puuttuu vain kolme autoa: 403 Cabriolet, 404 Cabriolet ja 404 Coupe. Joitakin malleja on useampi kappale ja kaiken kaikkiaan kokoelmassa on nyt 72 Peugeotia – se lienee mallit (46 kpl) kattavasti esittelevässä yksityiskokoelmassa jopa maailmanennätys.
Tämän tarinan Peugeot 304 Break sai huolellisen ja mittavan entisöinnin jälkeen pintaansa alkuperäisen värisävyn. Se museotarkastettiin ja lopulta rekisteröitiin alkuperäisin (mutta uusin) rekisterikilvin 27 vuoden seisonnan jälkeen 6.9.2024. Muutoskatsastuksen myötä auto on nyt museorekisterissä.
Aikanaan suhteellisen yleinen 304 on kokenut todellisen kadon Suomen teiltä. Pekan auto on ainoa rekisterissä oleva 304 farmari.
Museoituna vieläpä!
Mallin historia alkaa kuusikymmenluvun alkupuolelta, jolloin Peugeotilla päätettiin ajan oleva kypsä merkin ensimmäiselle etuvetoiselle perheautolle. 203:n valmistus oli lopetettu vuonna 1960 ja tavallaan sen seuraajaksi ja malliston pienimmäksi autoksi tullut uusi malli numeroitiin 204:ksi. Sitä valmistettiin vuosina 1965-1976 yhteensä yli 1,6 miljoonaa yksilöä. Se oli Ranskassa erittäin suosittu ja muutamana vuotena Ranskan eniten myyty auto.
Malliston uuden lippulaivan 504:n myynti alkoi vuonna 1968 ja saman muotokielen omaava 304 korvasi 204:n vuonna 1969. Tekniikaltaan auto oli lähes identtinen edeltäjänsä kanssa. Henkilömallin keulan ilme oli modernimpi kuin 204:ssä ja auton takapäätä oli tavaratilan kasvattamiseksi pidennetty lähes 14 cm. Farmarimallin takaosa oli sama kuin 204:ssä.
304 sai kevyen kasvojen kohotuksen syyskuussa 1972, jolloin esiteltiin vuosimalli 1973. Samassa yhteydessä katon takaosaa muotoiltiin hieman takamatkustajan pääntilan kasvattamiseksi. Takaovien yläosaa muotoiltiin myös hieman.
Kaikkiaan noin 1,2 miljoonaa 304:sta valmistettiin vuosina 1969 – 1980.
Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.