UPEA PEUGEOT 404 VM 1964
”Aikaansa edellä ollut huippuelegantti ranskalainen”
Teksti Hannu Myllärniemi ja Pauli Halme
Vuonna 1937 syntyneen Hannun ensimmäiset sanat olivat lastenhoitajan Raakelin muistikirjaan merkitsemät ”auto” ja ”ei”. Molempia sanoja, ja sittemmin käsitteitä, hän työsti ja käytti eri yhteyksissä vuosien varrella. On jopa luultavaa, että juuri nuo ensimmäiset sanat ”auto” ja ”ei” lievensivät Hannun eräiden toimien jälkiseurauksia.
50-luvun alussa perheeseen oltiin ostamassa ensimmäistä autoa. Hannu – ”autohullu jo syntyessään” - oli mieltynyt Peugeot 203:n muotoihin, mutta isä päätyi Hannun pettymykseksi valitsemaan Simca Aronden. Sittemmin Simca vaihtui Opel Olympia Rekordiin. Kun Olympia tuli vaihtovuoroon olivat Hannun vanhemmat päätyneet tilaamaan Opel Rekordin, auton, joka ei Hannua ollenkaan ilahduttanut. Sen sijaan Peugeot 404:n hyvä maine, ajettavuus ja muotokieli puhuttelivat.
Harkittuaan asiaa Hannu päätyi tekemään rohkean teon. Vanhempien ollessa matkailemassa hän kävi Kalevankadun Metro-Autossa peruuttamassa jo tehdyn tilauksen. Vanhemmat olivat yllättyneitä, mutta perhesopu säilyi. Hannun innostus autoihin, ja erityisesti Peugeotiin sai hänen vanhempansa muuttamaan suunnitelmaansa ja tilaamaan neljä-nolla-nelosen. ”Auto” ja ”ei” taisivat tehdä tehtävänsä. Asiaa varmasti auttoi se seikka, että usealla Hannun ja hänen isänsä lääkärikollegalla oli 404.
Kaupat tehtiin Maan Autossa Mechelininkadulla. Auton tultua kotiin kauhistui Hannun äiti auton ruskeaa värimaailmaa ja totesi, ettei tuohon autoon astu. Tilanne vaati uuden päätöksen; malli oli ok, mutta tilalle ostettiin beigen värinen yksilö. ALR-27 rekisteröitiin Helsingissä 30.6.1964. Tähän autoon oltiin hyvin tyytyväisiä. Isä ei työmatkoillaan tarvinnut autoa, joten alkujaankin matkamittarin lukema suureni verkkaisesti. Lukemaa kerrytti lähinnä kesäiset matkat Luopioisiin.
Hannu kertoo, että tyylikkäät sisätilat innoittivat joskus ajamaan vähän liiankin kovaa. Neljä vaihdetta eteen, nelosvaihde oli ylivaihde, oli uutta siihen aikaan. Auton vauhti kiihtyi helposti 120 km/h ja matka taittui kuin juna raiteilla mukavien Michelin X -renkaiden ansiosta. Tässä autossa ei ole ollut koskaan talvirenkaita. Kuusikymmenluvulla oli tapana kehua X:iä niin hyviksi, ettei talvirenkaita tarvittukaan ja sittemmin arkiajot on hoidettu muilla autoilla.
404 siirtyi Hannun omistukseen 1990-luvun puolivälissä. Hyvin huollettu, tallissa säilytetty ja talvisin hyvin vähän ajettu auto oli varsin hyvässä kunnossa. Niinpä Tampereella 10.6.1997 suoritetussa tarkastuksessa auto hyväksyttiin alkuperäiskuntoisena museoajoneuvoksi. Kahta vuotta myöhemmin Hannu liittyi Club Peugeot ry:n jäseneksi.
Oheisessa vuonna 2000 otetussa kuvissa samoja rekisterikilpiä aina kantanut ALR-27 komeilee juuri valmistuneen hirsihuvilan edustalla. Kuvassa seisoo Hannun 6-vuotias tytär, joka tuolloin vasta haaveili voivansa joskus ajaa isoisänsä aikanaan ostamalla hienolla autolla. Lina totesi isälleen: älä myy, se on niin komea. Kahden sukupolven omistajuus oli vaalinut jo kolmenkymmenenkuuden vuoden ajan edellisen polvien muistoja ja mahdollistanut auton säilymisen upeassa kunnossa.
Tänä vuonna 83 vuotta täyttänyt Hannu on ilahtunut, sillä kuvan Lina-tytär haluaa jatkaa perinneauton vaalimista. Näin ollen jo kolmas polvi jatkaa aiempien harrastusta. Aikaa 404:n rekisteröinnistä on kulunut 56 vuotta. Hannu sanoo, että autoa on nautinto ajaa. Onhan se vasta sisään ajettu, sillä matkamittarin lukema on vasta 64.000 km.
Pininfarinan muotoilemaa Peugeot 404 valmistettiin Ranskassa lähes kaksi miljoonaa kappaletta vuosina 1960 - 1975.
Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.