SKIP TO CONTENT
Peugeot 504 pick-up

PEUGEOT 504 PICK-UP VM 1983

Teksti Pauli Halme, kuvat Pauli Halme ja Oy Maan Auto AB:n arkisto

 

 

 

Peugeotit ovat olleet mukana autokilpailuissa niiden alkuajoista, eli 1800-luvun lopulta asti. Kilpaa on ajettu monella tavalla eri mantereilla. Afrikassa on ajettu 203:lla, 403:lla, 404:llä ja 504:llä. Jälkimmäisistä niin Sedanilla kuin Coupellakin.

 

Hyötyautopuolella Peugeot 404 pick-up oli Afrikassa niittänyt mainetta vankkana työjuhtana. Kun se vuonna 1980 korvattiin 504 pick-upilla halusivat afrikkalaiset maahantuojat hyödyntää Peugeotin hyvää mainetta. He saivatkin Peugeotin käynnistämään hankkeen, jonka tuloksena FISA myönsi 1.12.1982 avolavalle B-ryhmän luokitustodistuksen eli rallipassin #228.

 

 

 

Ryhmä A:n säännöissä rajoitettiin auton sisätilan mininimimittoja, joita avolavan pieni ohjaamo ei täyttänyt. Sen vuoksi auto piti luokitella kuumaan B-ryhmään ja oli luonnollisesti kovin alitehoinen kovassa maailman huippuralliautojen sarjassa.

 

Auton moottorina oli jo aiemmin ralli-504:ssä käytössä ollut viritetty Peugeotin 1971 cm2 rivinelonen, aluksi kaksi 2-kurkkuista Solex-kaasuttajaa, yksi muokattu nokka-akseli ja valurautainen pakosarja. Auto oli takavetoinen. Se osallistui vuoden 1983 Safari-ralliin, jossa sijoittui kenialaisten Johnny Hellierin kuljettamana ja John Hopen toimiessa kartanlukijana luokkavoittajaksi ja yleiskilpailun kahdeksanneksi.

 

Huhtikuussa 1984 auton luokitusta päivitettiin viimeisen kerran ja silloin muutettiin mm. voimansiirron välityksiä ja moottorin rakennetta. Tuolloin viritysastetta nostettiin mm. 4-1 peltipakosarjalla ja kahdella 2-kurkkuisella Weber 40 DCOE kaasuttajalla yms. Moottori tuotti 170 hv ja aiempaa muhkeamman vääntömomentin. Testaajien kertoman mukaan auto suti vielä nelosellakin.

 

Pick-upia ei kuitenkaan oltu rakennettu tähän rajumpaan ryhmään. Silti kenialaiset David Horsey kartturinaan David Williamson voittivat avolavallaan rallin Afrikan mestaruuden vuonna 1984 ja osoittivat uuden avolavan kestävyyden.

Peugeotit 205 T16 ja 504 pick-up Jyväskylän Suurajoissa 1984

Lancia ja Audi olivat dominoineet WRC-rallisarjan edellistä kautta. Peugeot 205 T16 oli saanut luokituksen huhtikuussa 1984. Ilmassa oli heti uutta uhkaa, sillä 205 T16 osoittautui ensimmäisissä ralleissa erittäin nopeaksi.

 

Peugeot 404 pick-upin seuraaja, Peugeot 504 pick-up, oli tullut markkinoille mallivuodelle 1980 ja siitä pari vuotta myöhemmin Keniassa rakennettu ja FIA-luokiteltu B-ryhmän ralli-avolava oli niittänyt mainetta Afrikan rallisarjassa keväällä 1984. Kausi päättyi sittemmin voittoisasti Afrikan rallimestaruuteen.

 

Kotikisoissa Ari Vataselta ja Peugeotilta odotettiin menestystä ja se haluttiin hyödyntää täysmääräisesti.

 

Peugeotin silloinen maahantuojan, Oy Maan Auto Ab Herttoniemen toimipiste, jossa oli runsaasti teknistä osaamista myös ralliautoista, sai tehtäväkseen rakentaa luokituksen mukaisen 504 pick-upin. Suomessa oli varastomallina vain diesel-moottorisia avolavoja, joten perusauto hankittiin Norjasta. 1796 cm3 moottori viritettiin asianmukaisesti. Aikalaisten mukaan moottori tuntui voimakkaalta ja auto suti vielä nelosvaihteellakin.

Jukka-Pekan 504 pick-up

Jukka-Pekka oli seurannut Suurajoja kotipihaltaan ja oli ihastunut tuohon erikoiseen ralli pick-upiin. Hän päätti jo ennen ajokortti-ikää hankkia sellaisen auton. Hyväkuntoisesta ja hyvin alustamassatusta 2.3 litran diesel-moottorisesta vm 1983 pick-upista tuli sitten oiva muokkauksen kohde. Jukka-Pekan tavoitteena oli jo silloin muokata sitä esikuvansa kaltaiseksi. Moottori kunnostettiin täysin noin 10 vuotta sitten ja se asennettiin autoon viitisen vuotta sitten. Projekti edistyi ruuhkavuosien aikana verkkaisesti, mutta alkusyksystä 2024 auto oli lopulta lisävalojen asennusta vaille valmis.

 

Jukka-Pekan ei koskaan ollut tarkoitus tehdä autostaan kilpuria. Iän myötä harrasteautossa haluttiin olevan enemmän mukavuutta, ja niinpä penkit vaihtuivat, toki nekin ovat Peugeotista, 505 Turbon plyyshi-penkeiksi. Leveämpien istuinten vuoksi käsijarrun kahva piti siirtää uuteen paikkaan istuimien väliin. Isompi turbo ja yhden lehden poistaminen takajousista muuttivat hieman auton asentoa, mutta toivat sen lisäksi roppakaupalla ajomukavuutta. 

 

Auton takajousista on otettu pois yksi lehti, jotta auton asento vastaa lähemmin kilpuria ja toisaalta se on mukavampi ajossa. Siihen on asennettu Peugeot 505:n ohjaustehostin.

 

Jukka-Pekka voi fiilistellä autollaan, muistella nuoruusaikojensa ihastusta hieman jalostuneemmalla tavalla ja pitää Peugeotin kunniakkaan rallimenestyksen lippua korkealla.