SKIP TO CONTENT

PEUGEOT 505 GTI V6

Teksti ja kuvat Juha Istukaissaari

Peugeot 505 on Peugeotin ylemmän keskiluokan malli, joka esiteltiin vuonna ensimmäistä kertaa 1979. Vuonna 1985 malli sai kasvojenkohotuksen eli faceliftin, ja sellaista minunkin autoni edustaa.

 

Uutena tämä kyseinen Peugeot on matkannut Saksaan. Se on tuotu Suomeen tamperelaisen harrastajan toimesta vuonna 2006. Minun ja tämän Peugeotin yhteinen taival alkoi keväällä 2015 ranskalaisten autojen tapahtumassa nähdystä myynti-ilmoituksesta. Auto jäi tuolloin painamaan mieltä, ja jo seuraavalla viikolla suuntasin kohti Tamperetta sitä katsomaan.

 

ENSIKOHTAAMINEN TAMPEREELLA

Tallissa odotti hieman alakuloisen näköinen, pölyttynyt, mutta ryhdissään oleva auto. Se oli seissyt lähes ajamatta melkein 10 vuotta, eikä suostunut käynnistymään. Tuolla reissulla auto jäi vielä Tampereelle, muttei kuitenkaan poistunut mielestä.

Muutaman viikon päästä puhelimessa käytyjen tiukkojen neuvotteluiden tuloksena oli edessä auton nouto kotiin. Se ei aiemmin osoittanut yhteistyöhalukkuutta – bensaa vuoti haurastuneista letkuista ja bensapumpusta. Mutta uusilla letkuilla ja pienillä ”tempuilla” se saatiin kuin saatiinkin käymään ja ajettiin trailerin kyytiin, vaikka jarrut hieman jumittivatkin.

 

 

Pientä remonttia

Autoni on kaiken kaikkiaan säilynyt hyvin. Mukana seuranneiden dokumenttien mukaan on todennäköistä, että autolla on ollut Saksassa vain yksi omistaja. Hän on pitänyt ”getaristaan” selvästi hyvää huolta.

Jarruja tarkemmin tutkittaessa selvisi, että ne olivat kuin uudet. Ne jumittivat kuitenkin ajamattomuuden vuoksi, joten herkistely riitti palauttamaan niiden toimintakunnon. Uusi bensapumppu löytyi paikallisen varaosaliikkeen hyllystä. Pakoputki alkoi olla tiensä päässä, sillä takavaimennin vuoti reilusti. Uuden sain tilaamalla kerhon varaosavastaavan kautta. Penkit ja sisustus olivat ehjiä ja tarvitsivat vain pesua.

 

TULLAUSTA, REKISTERÖINTIÄ JA KATSASTUSTA

Vaikka vuodet olivat kohdelleet autoa suotuisasti, niin matkalla oli sattunut jotain. Etulokasuojat oli jossain vaiheessa jouduttu maalaamaan, eikä värisävy ollut aivan sama. Näille ja helmoille annettiin ammattimaalarin toimesta uusi pinta ja oikea sävy. Autoa ei oltu Suomeen tuotaessa tullattu, joten tullasin, maksoin verot ja rekisteröin auton keväällä 2016. Näiden toimien ja moottori- ja vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen olikin sitten jo katsastuksen aika.

Olin ostanut auton, jonka piti olla vuosimallia 1989. Rekisteröinti oli kyllä tehty tuolloin, mutta valmistenumero vaivasi mieltä – se kun ei osunut tuolle vuodelle. Museointi-ikä alkoi olla lähellä ja asiasta piti saada varmuus. Club Peugeot ry:n avustuksella sain Ranskasta L’Aventure Peugeot Citroen DS -järjestöltä todistuksen, että tämä yksilö onkin valmistunut tehtaalta jo elokuussa 1987. Se, miksi auto on rekisteröity vasta pari vuotta myöhemmin, ei ole minulle koskaan selvinnyt.

 

Parempi varustetaso

Varustetaso on GTI, eli se on hieman parempi taso kuin perusmalleissa on ollut sisältäen muun muassa laadukkaamman verhoilun, sähköikkunat edessä ja sähköisen kattoluukun. Moottorina on perusmallien 4-sylinterisen sijaan 2,8 litrainen V6 PRV, joka tuottaa maltilliset 170 hevosvoimaa.

Moottorin jatkoksi on valittu 4-vaihteinen automaattivaihteisto. PRV-moottori on, Peugeotin, Renaultin ja Volvon yhteistyössä kehittämä bensiinikäyttöinen veekutonen. Sitä käytettiin useissa malleissa vuosina 1974–1998.

 

YKSI PARHAISTA PEUGEOTEISTA

505 on varmasti yksi parhaista Peugeoteista ajaa, ja tuo moottori antaa autolle luonnetta, joka nykyautoista puuttuu. Leppoisa matkanopeus on n. 90 km/h, mutta tarvittaessa kulkua riittää.

Auto on toimestani museorekisteröity vuonna 2019 ja se on nykyisin käytössä vain kesäisin. Olen osallistunut sillä useisiin tapahtumiin ja aina on ryhdikkään autoni äärellä riittänyt juttuseuraa…

 

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.