SKIP TO CONTENT
PEUGEOTIN INNOVAATIOT

PEUGEOTIN INNOVAATIOT

 

PEUGEOTIN INNOVAATIOT

Luottamalla tutkimukseen ja kehitystyöhön Peugeot on aina vastannut eri aikakausien tarpeisiin ollen askeleen edellä. Tänään, enemmän kuin koskaan aiemmin, kehitystyö on avainasemassa menestykseen, on sitten kyse autoista tai moottoreista.

 

1890

Ensimmäinen bensiinikäyttöinen nelipyöräinen

Armand Peugeot luopui höyrymoottorista ja valmisti ensimmäisen nelipyöräisen bensiinikäyttöisen nelipyöräisen, Peugeot Type 2:n, jonka voimanlähteenä oli Daimlerin moottori.

1929 

201 markkinoille

Peugeot 201 oli ensimmäinen Peugeot, jonka mallimerkinnässä oli nolla keskellä. Se oli myös maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jonka vakiovarusteisiin kuului erillisjousitus edessä (1931).

1934

Ensimmäinen kokoontaittuvalla katolla varustettu auto Eclips

Samaa ideaa käytettiin myös 401-, 402- ja 601-autoissa ja uudelleen 206 CC, 207 CC, 307 CC- ja 308 CC -malleissa. 

1936

Ensimmäiset dieselmoottorit valmistettiin Sochaux' tehtailla

Peugeot toi markkinoille ensimmäiset dieselmoottorit vuonna 1928, jolloin Sochaux'ssa valmistettu HL50 lanseerattiin.  Diesel-moottori tuli tarjolle kaikkiin Peugeotin hyötyajoneuvoihin sekä 402-malliin. Tuotanto keskeytettiin väliaikaisesti vuonna 1939 toisen maailmansodan seurauksena.

1941

VLV, Peugeotin ensimmäinen sähköauto

Peugeotin ensimmäistä sähköautoa, VLV:tä (Véhicule Léger Electrique) valmistettiin kaikkiaan 377 kappaletta polttoainerajoituksia vastaan taistelemiseksi.

Myöhemmin 106 Electric oli aikanaan myydyin nollapäästöinen auto maailmassa. 

1955

Yhteistyö Pininfarinan kanssa käynnistyi, 403 markkinoille

Peugeot 403 oli ensimmäinen sarjavalmisteinen dieselmoottorilla varustettu ranskalainen auto. Vuonna 1959 siitä tuli maailman ensimmäinen auto, joka varustettiin sähköisellä jäähdyttimen tuulettimella (Peugeotin patentti).

1965

204 markkinoille

204 on ensimmäinen etuvetoinen Peugeot. Auton kevytmetallista valmistetussa moottorissa oli yläpuolinen nokka-akseli, poikittain sijoitettu vaihteisto, erillisjousitus edessä ja takana sekä levyjarrut edessä. 

1967

Maailman pienin alumiinista valmistettu dieselmoottori

Peugeot lanseerasi maailman pienimmän alumiinista valmistetun dieselmoottorin 1960-luvun lopulla. Vuonna 1973 kaikki Peugeotin sedan-versiot varustettiin tällä moottorilla.

1998

HDi dieselmoottorit julkistettiin

Ensimmäiset HDi-dieselmoottorit esiteltiin uudessa Peugeot 406 -mallissa. Peugeotin Common rail -järjestelmä paransi suorituskykyä, alensi kulutusta ja vähensi hiukkaspäästöjä. BlueHDi-teknologia, joka on ollut käytössä Peugeotin Sedan- ja SUV-malleissa vuodesta 2013 alkaen, vähentää NOx-päästöjä jopa 90% ja 99,9% pienhiukkasista.

 

Tämän teknologian on todettu olevan markkinoiden tehokkain Diesel-päästöjen vähentäjä optimoiden myös kulutuksen ja CO2-päästöt.

2000

Maailman ensimmäinen FAP-hiukkassuodatin Peugeot 607:ään.

2011

Maailman ensimmäinen Full Hybrid 4 -moottori

Peugeot toi markkinoille 3008 Hybrid4 Crossover-automallin, jonka voimanlähteenä oli Full hybrid 4 -moottori, maailman ensimmäinen dieselhybridi. Kulutus aleni 35%, CO2-päästöt olivat vain 99 g/km ja 0-päästöinen vaihtoehto tuli tarjolle.

2015-2016

Kansainvälinen Vuoden Moottori

Engine of the Year -palkintojenjakotilaisuudessa Stuttgartissa kansainvälisistä autotoimittajista koostunut jury valitsi vuoden 2015 ja 2016 moottoriksi 1-1,4 l bensiinimoottorien luokassa PSA Groupin kehittämän 3-sylinterisen PureTech 1,2 l turbomoottorin.