SKIP TO CONTENT
PEUGEOT SPORT

PEUGEOT SPORT MENESTYY LAAJASTI

 

PEUGEOT SPORT MENESTYY LAAJASTI

Peugeot Sport on toiminut menestyksekkäästi autourheilun eri osa-alueilla aina ensimmäisistä kilpailuista alkaen.

 

1895

Peugeot voitti kaikkien aikojen ensimmäisen kilpailun.

Paris-Bordeaux-Paris -kisassa Peugeot Type 7 sijoittui ensimmäiseksi, kokonaisuudessa kolme kisaan osallistunutta Peugeotia löytyvät neljän parhaan joukosta.  Michelin oli jakamassa voittoa varustaen Peugeotit ensimmäisillä ilmatäytteisillä renkailla.

1913-1919

L76 voitti Dieppen ja Indianapoliksen Grand Prix -kilpailut.

Vallankumouksellinen L76 -sarja (sekä sen eri variaatiot) voitti vuosina 1912-1913 Ranskan Grand Prix -kilpailun sekä Indianapolis 500 mailin kilpailun vuosina 1913, 1916 ja 1919.

1937-1938

402 Darl'mat voittoon Le Mansissa 2L luokassa

302 ja 402 Darl'mat -autot kunnostautuivat Le Mansin 24 tunnin ajoissa. Vuonna 1938 DE CORTANZE-CONTET -kaksikko sijoittui viidenneksi yleiskilpailussa ja voitti 2 L luokan.

1963-1968

404 voittoon East African Safary -rallissa

Peugeot 404 ajoi viisi kertaa East African Safary-rallin yleiskilpailun voittoon ja neljä kertaa luokkavoittoon (1963, 1966, 1967 ja 1968).

1974-1978

504 sedanille viisi voittoa

Peugeot 504 sedan ja 504 V6 Coupé voittivat kaksi kertaa Bandama-rallin ja kaksi kertaa Marokon rallin (1975, 1976) sekä Safari-rallin ja Norsunluurannikon rallin vuonna 1978.

1985-1986

205 T16 rallin maailmanmestari

Jean Todt'in toimiessa Peugeot Sportin johtajana 205 Turbo 16 osoitti henkeäsalpaavan nopeutensa voittamalla sekä rallin merkkimestaruuden että kuljettajien maailmanmestaruuden. Legenda oli syntynyt, kuljettajinaan legendaariset suomalaiskuljettajat.

1987-1988

205 T16 kaksi kertaa Paris-Dakarin voittoon

Peugeot 205 T16:lla voitettiin kaksi kertaa Paris-Dakar -ralli 1980-luvun lopulla suomalaiskuljettajien voimin. Menestys siivitti uuden 205:n ennenkokemattomaan myyntimenestykseen helpottaen Peugeotin selvitytymistä taloudellisesti vaikeista ajoista.

1989-1990

405 T16 ja Ari VATANEN Pikes Peak-ennätykseen

405 T16:lla saavutettiin kaksi Pikes Peak-voittoa ja ennätystä. Ari Vatanen ajoi 405 T16:lla Paris-Dakar -rallin voittoon vuosina 1989 ja 1990.

1991-1993

905 suorastaan ahmii ratoja

Peugeot 905 saavutti kolme osakilpailuvoittoa vuonna 1991 ja viisi vuonna 1995, mm Le Mansin 24 tunnin ajoissa, ja saavuttaa maailmanmestaruuden. Vuonna 1993 Peugeot 905:t ajoivat kolmoisvoittoon Le Mans'issa.

2007-2008

908 voitto Belgian Span ja USA:n Road Atlantan kilpailut

908 Turbo Diesel FAP menestyi kestävyyskisoissa: toinen vuonna 2007 ja 2008 Le Mans'in 24 tunnin kisoissa.

2009-2011

Peugeot 908:lla ajettiin kaksoisvoittoon vuonna 2009 ja toiselle, kolmannelle, neljännelle ja viidennelle sijalle vuonna 2011 sekä Le Mans Series -voittoon.

2013

Peugeot uuteen ennätykseen Pikes Peak'issä

Sébastien Loeb, yhdeksänkertainen WRC-voittaja, ajoi Peugeot 208 T16:lla uuteen ennätykseen Pikes Peak-kisassa. Hänen voittoaikansa 8:13.878 on edelleen lyömätön.

2015

Peugeot palasi Rallye Raid -kisoihin

Peugeot palasi kestävyyskisoihin Dakar-rallissa Etelä-Amerikassa. Stéphane Peterhansel ja Cyril Despres saavuttivat kaksoivoiton Peugeot 2008 DKR:llä Silk Road Rallyssa Kiinassa.

2015

208 WRX, rallicrossin maailmanmestari

Team Hansen-Peugeot FIA World WRX -maailmanmestarit

2016

2008 DKR uusiin voittoihin Rallye-Raid -sarjassa

Vain vuoden kuluttua paluustaan Rallye Raid -sarjaan Peugeot menestyy Dakar-rallissa kaikkien aikojen kuljettajaparin Peterhansel / Cottret ansiosta. 6 kuukautta myöhemmin tallitoverit Cyril Despres / David Castera voittavat Silk Way Rallyn Moskovasta Pekingiin.

2016

Sébastien Loeb palaa PEUGEOTille

Sébastien LOEB liittyy samana vuonna Team Peugeot-Hansen -rallicrosstiimiin. Peugeotille toisen kerran merkkimestaruus 208 WRX:llä.

2017

3008:n vuosi

Paris-Dakarin kolmoisvoitto 3008:lle:

 

1. Stéphane Peterhansel

2. Sébastien Loeb

3. Cyrli Despres

 

Samana vuonna uusi Peugeot 3008 SUV valitaan Vuoden Autoksi « Car of the Year ».