SKIP TO CONTENT
UUSI TÄYSSÄHKÖINEN PEUGEOT e-308
MYÖS HALUTTUNA FARMARINA
  • Täyssähköinen ja vastustamaton 308 viistoperäisenä sekä farmarina
  • Ensimmäinen täyssähköinen farmariauto eurooppalaiselta autonvalmistajalta
  • Uusi 115 kW/156 hv sähkömoottori ja uuden sukupolven akku
  • Kulutus vain 12,7 kWh/100 km, c-segmentin taloudellisisin sähköauto  
  • Sähköauton ajonautinto ja Peugeotin i-Cockpit-ohjaamo
  • Uusi e-308 vahvistamaan Peugeotin onnistumisia sähköistymisessä Suomessa: Peugeotin asiakastilauksista jo lähes 80 % on ladattavia autoja

 

Vuodesta 2023 alkaen Peugeot 308:sta on tarjolla kaksi täyssähköistä korimallia: e-308 ja e-308 SW lataushybridien ja bensiinimoottorien lisäksi. Peugeot on ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka tarjoaa markkinoille aidon täyssähköisen farmariauton. Uudessa e-308:ssa käytetään täysin uutta sähkömoottoria, joka tuottaa 115 kW (156 hv) tehoa. Toimintamatkaa autossa on yli 400 km (WLTP-syklillä) varustetasosta riippuen.

 

Muiden Peugeot-mallien tapaan uusi e-308 on nautinnollinen ajaa, mutta tarjoaa myös luokkansa kärjessä olevaa energiatehokkuutta: sähkönkulutus on vain 12,7 kWh/100 km.

 

e-308 on tarjolla Allure- ja GT -varustetasoilla. Täyssähköinen e-308 saapuu markkinoille vuoden 2023 puolen välin tienoilla. Ennakkomyynti Suomessa alkaa alkuvuodesta 2023. 

VIEHÄTYSVOIMAA. Uuden e-308:n ja e-308 SW:n muotoilu juontaa juurensa Peugeotin DNA:sta. Pitkä konepelti korostaa auton siluettia, muodot ovat sensuellit ja terävät ja uusi brändilogo sijaitsee ylpeästi maskin keskellä. Perusrakenteen järkevä optimointi hyödyttää sisätiloja. Auton edessä tunnistettava valoilme reunustaa Matriisi-LED-ajovaloja, mikä liittää 308:n ja 308 SW:n suoraan Peugeot-perheeseen.

Uusi 18-tuumainen kevytmetallivanne on kehitetty varta vasten täyssähköisiä e-308-malleja varten. Vanteet on suunniteltu erityisen aerodynaamisiksi.

 

ERINOMAISUUS. Täysin uusi sähkömoottori lanseerataan uuden e-308:n yhteydessä. Sähkömoottorin 115 kW (156 hv) maksimiteho sekä 260 Nm vääntö takaavat välittömän kaasunvasteen. Uusi sähkömoottori liikuttaa e-308:aa hiljaisesti, värinöittä ja päästöittä. Sähkömoottori täydentää 308-malliston moottorivalikoimaa, joka pitää sisällään 180- ja 225-hevosvoimaiset lataushybridit sekä tietenkin perinteiset polttomoottorit.

Peugeot e-308:n akku on uutta sukupolvea. Kyseessä on nimelliskapasiteetiltaan 54 kWh sisältävä korkeajänniteakku, jonka käyttökapasiteetti on 51 kWh. Akussa hyödynnetään uutta akkukemiaa: kemiallinen koostumus pitää sisällään 80 % nikkeliä, 10 % mangaania ja 10 % kobolttia. Akku toimii 400 voltin jännitteellä ja tarjoaa jopa 400 kilometriä sähköistä toimintamatkaa WLTP-syklillä (tyyppihyväksyntä kesken).  

 

Hyötysuhde ja energiatehokkuus olivat uuden Peugeot e-308:n suunnittelussa erityisesti keskiössä. Mahdollisimman alhaisen kulutuksen saavuttamiseksi sähkömoottoriin, akun toimintaan ja aerodynamiikkaan on erityisesti panostettu. EMP2-perusrakenteen keveyden, optimoidun aerodynamiikan sekä alhaisen vierintävastuksen renkaiden ansiosta e-308:n sähkönkulutus on todella alhainen 12,7 kWh/100 km, mikä on c-segmentin kärkitulos.  

 

Lisäksi mahdollisimman alhaisen kulutuksen saavuttamiseksi kuljettaja voi valita (ECO, NORMAL ja SPORT) -ajotilojen välillä. B-moodin avulla hidastuvuutta voidaan lisätä kaasun noston jälkeen, samalla liike-energiaa kerätään talteen auton ajoakkuun.

 

Auton mukana tuleva sisäinen laturi on kolmivaiheinen ja tukee 11 kW:n AC-latausta. Yli 100 kW:n tehoisesta pikalaturista akku latautuu 20-80 % välin alle 25 minuutissa.

 

Peugeot e-308 on varustettu uusimmilla ajoavustimilla, jotka tuovat ajamiseen rauhallisuutta ja turvaa. Näitä ovat:

  • Aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC Stop & GO)
  • Pitkän kantaman kuolleen kulman varoitin (75 m)
  • Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, joka varoittaa mahdollisesta vaarasta peruutettaessa

 

TUNNE. Kuljettajalle ja matkustajille uusi Peugeot e-308 tarjoaa uusimman sukupolven i-Cockpit® -ohjaamon, jonka voi tunnistaa mm.:

 

  • kompaktista, lämmitettävästä ohjauspyörästä, joka on suunniteltu erityisesti ajonautintoa ja tarkkuutta varten 
  • kolmiulotteisesta ylös sijoitetusta digitaalimittaristosta, jota voidaan kustomoida mieleiseksi
  • 10-tuumaisesta kosketusnäytöstä

 

Ohjaamon suunnittelussa painopiste on ollut käsityötaidossa, innovatiivisuudessa räätälöitävien virtuaalisten i-toggle-pikavalintapainikkeiden avulla ja liitettävyyspalveluissa. Intuitiivinen tietoviihdejärjestelmä on nimeltään i-Connect Advanced. 

 

Auton oheen on saatavilla lukuisia palveluita, jotka helpottavat arkeasi. Älypuhelimiin on tarjolla suomenkielinen ja veloitukseton MyPeugeot-sovellus, joka kommunikoi auton ja puhelimen välillä. Sovelluksella voi esimerkiksi ajastaa latauksen ajankohdan tai käynnistää etälämmityksen/viilennyksen.

 

 

 

PEUGEOTILLA VAHVA OTE SÄHKÖISTYMISESTÄ SUOMESSA

Ladattavissa autoissa vuosi 2022 on ollut Peugeotille todella vahva. Jopa 77 prosenttia Suomessa vuonna 2022 tehdyistä henkilöautojen asiakastilauksista on ladattavia autoja. Näistä yli puolet on täyssähköautoja.

 

Elokuussa 2022 Peugeot oli myös Suomessa täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröinneissä sijalla neljä markkinaosuuden ollessa peräti yhdeksän prosenttia. Elokuussa Peugeotin ensirekisteröinneistä jopa 37 prosenttia oli täyssähköisiä autoja, mikä oli selvästi edellä muuta automarkkinaa (23 %).

 

Tilaa e-308 uutiskirje ja saat ensimmäisten joukossa tietoja uutuuden saapumisesta Suomeen.