Peugeot, ranskalaisen teollisuuden lippulaiva
Jean-Pierre ja Jean-Frédéric Peugeot laajensivat toimintaansa ryhtymällä valmistamaan sahoja, teräslankoja vaateteollisuutta varten sekä sahanteriä ja jousia kelloteollisuutta varten.
Type 3 oli maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen auto. Sitä valmistettiin kaikkiaan 64 kpl. Type 3:lla ajettiin Valentigney'stä Pariisiin ja osallistuttiin ensimmäiseen Paris-Brest-Paris -polkupyöräkisaan. Tammikuussa 1893 Peugeot Type 3 oli ensimmäinen auto, jolla ajettiin Italiassa.
Peugeot Frères'in veljekset jatkoivat perinteisten tuotteiden kuten polkupyörien ja työkalujen valmistusta Armand Peugeot'n perustaessa Automobiles Peugeot -osakeyhtiön.
Työpajoista luovuttiin yrityksen siirtyessä ensimmäisen täysin autonvalmistukseen keskittyneen tehtaaseen Audincourt'iin. Järjestyksessään toinen tehdas aloitti toimintansa Lillen kaupungissa vuonna 1898.
Peugeot Frères'in veljekset ryhtyivät valmistamaan autoja Lion Peugeot -brändin alla. Nämä autot erottuivat Automobiles Peugeot'n autoista kilpailutilanteen välttämiseksi.
Peugeot Fréres'n pojat ja Armand Peugeot yhdistivät toimintansa ja perustivat "Automobiles et Cycles Peugeot" -nimisen osakeyhtiön. Koko tuotanto keskitettiin nyt yhteen yksikköön.
Vuonna 1929 perustettiin uusi Sochaux'n tehdas, johon keskitettiin kaikki Automobiles Peugeot'n tuotannot. Tästä tehtaasta tuli nopeasti Ranskan suurin teollisuuslaitos.
Tehdas, joka vuonna 2012 vietti 100-vuotisjuhliaan, on maailman vanhin edelleen toiminnassa oleva autotehdas.
PSA (Peugeot Société Anonyme eli Peugeot Osakeyhtiö) perustettiin valvomaan samannimisen autoyksikön toimintoja, joka tänäkin päivänä valvoo kaikkia Groupe Peugeot'n yhtiöitä. Vuonna 1976 perustettiin "PSA Peugeot Citroën" -yhtymä Citroën S.A:n ja Peugeot S.A: yhdistyttyä toisiinsa.
Vuonna 2016 "PSA Peugeot Citroën" muuttui "Groupe PSA":ksi symboloiden kolmen automerkin Peugeotin, Citroënin ja DS:n dynaamisuutta - unohtamatta muita nykyisiä ja tulevia yhtymän aktiviteettejä.
Pierre Peugeot perusti Aventure Peugeot -yhdistyksen, jonka tehtävänä on turvata Peugeot-brändin perintö. "Aventure Peugeot" -museossa Sochaux'ssa vierailee vuosittain 50 000 - 60 000 henkeä.
Vuonna 2015 Aventure Peugeot muuttaa nimensä "Aventure Peugeot Citroën DS":ksi yhdistäen PSA Groupen eri automerkkien kokoelmat saman nimen alle.
Edelleen toimivien kainsainvälisten autoalan edelläkävijoiden joukossa Peugeot on yksi harvoista, joiden perustajien jälkeläiset ovat edelleen yrityksen osakkeenomistajia ja toimivat sen johtotehtävissä.
TARVITSETKO APUA?
PEUGEOT-MALLISTO
SIVUKARTTA