SKIP TO CONTENT

 

 

 

 

Voittaja jo 40 vuotta Peugeot 205

Monelle suomalaiselle 205 on ehkä se kaikkein tunnetuin ja sydäntä lähinnä oleva Peugeot, sillä lähes jokaisella on jonkinlainen muisto kyseisestä mallista.

Nyt ikoninen 205 täyttää 40 vuotta.

 

Kukapa ei muistaisi sympaattista 205:sta. Jos omalla perheellä tai itsellä sellaista ei ollut, on saattanut istua sellaisen takapenkillä lapsena tai riekkua kyydissä teinivuosina. Auto oli tuotannossa pitkän aikaa, aina vuodesta 1983 vuoteen 1998 asti. Rallipoluilta 205:t muistetaan myös. 205 Turbo 16 oli legendaarisen b-ryhmän aikakauden menestyneimpiä ralliautoja, sillä vuosina 1985-1986 Peugeot voitti 205:lla rallin MM-sarjan. Tämän jälkeen menestystä tuli Dakarissa.

MENESTYSTÄ HETI ALUSTA ALKAEN

205 oli erittäin edistynyt pikkuauto saapuessaan markkinoille 80-luvun alussa. Sen ajettavuutta ja tiloja kehuttiin kautta linjan, mutta samalla 205 oli hinnoiteltu houkuttelevasti. Myös lehdistö piti 205-mallista: se voitti peräti kolme peräkkäistä vuoden auto valintaa länsisaksalaisessa Auto Motor und Sport -lehdessä 1980-luvulla. Brittiläinen CAR Magazine valitsi 205:n vuosikymmenen parhaaksi autoksi vuonna 1990.

 

205:n muodot ovat myös ajattoman onnistuneet. Vaikka auto selkeästi näyttää oman aikakautensa tuotteelta, on se edelleen todella sympaattinen ilmestys. 205 säilyi pääosin samannäköisenä koko 15-vuotisen tuotantonsa aikana – miksi muuttaa jotakin, joka todella toimii. Kolmeovisen 205:n takasivuikkunalinja on myös inspiroinut monia tulevia Peugeoteja. Sporttinen 205 GTi näyttää edelleen todella hyvältä, eikä tule koskaan jäämään pois muodista.

”VOITTAJA” MYÖS SUOMESSA

Vuosina 1983-1998 205-mallia ehdittiin valmistaa peräti yli 5,2 miljoonaa kappaletta. Suomeen autoa tuotiin vuosina 1983-1993, eli kymmenen vuoden ajan. Suomessa 205:n huippuvuodet osuivat vuosiin 1985-1990. Autoja ensirekisteröintiin tuolloin useampana vuonna yli 2 000 kpl. Paras menestys osui vuoteen 1989, jolloin rekisteröitiin huimat 2 700 kpl Peugeot 205:sta. Yhteensä Suomessa myytiin yli 15 000 kappaletta 205:ia.

 

80-luvun lopulla Peugeot 205:sta mainostettiin aggressiivisesti suomalaiselle yleisölle. Vuonna 1987 Helsingin Sanomissa olleessa 205-mainoksessa iskulauseina käytettiin seuraavia: ”Voittaja”, ”Maailman paras auto” ja ”kaksinkertainen rallin maailmanmestari”. Mikäpä henkseleitä oli paukutellessa, kun menestystä tuli niin lehdistössä kuin rallipoluilla.

 

 

MENESTYSTÄ LEHDISTÖSSÄ

Tekniikan Maailma pääsi tutustumaan 205:een ensimmäistä kertaa keväällä 1983 (6/83). Tuolloin 205 pääsi yllättämään TM:n toimittajan Mauri Salon positiivisesti. 205:sta kehuttiin näppäräksi ja pirteäksi, mutta suurin yllätys syntyi auton odottamattomasta mukavuudesta ja yllättävän hyvästä ajettavuudesta, jollaisia pikkuautoluokassa ei ollut aiemmin nähty. Mukavuus ulottui onnistuneesta jousituksesta myös hyviin etuistuimiin sekä luokassaan erinomaiseen melutasoon. Toinen huomiota herättänyt seikka oli poikkeuksellisen kompakti taka-akseliston rakenne, joka mahdollisti pikkuautoon todella laakean tavaratilan.

 

Tekniikan Maailman tiivistys autosta oli vakuuttava: ”205 on lyhyesti sanottuna parhaita, ellei peräti paras pikkuauto, mitä ikinä olen ajanut. Se eroaa varsinkin japanilaisista kilpailijoista poikkeuksellisen suuren matkustusmukavuutensa ja erittäin hyvien ajo-ominaisuuksiensa ansiosta.”

 

Seuraavan vuonna 205 voitti TM:n (10/84) pikkuautovertailun kirkkaasti. Taas kerran 205 aiheutti ihastusta kuljettajissaan, mutta myös mittauksissa tuli voitto ja lopputuloksena 5 tähteä.

LAAJALLA MALLISTOLLA

Vaikka 205 oli ominaisuuksien puolesta luokkansa paras auto aikanaan, ei sitä ollut kuitenkaan hinnoiteltu luokan muiden autojen yläpuolelle. Edullisimmillaan 205 maksoi 80-luvun puolessa välissä 48 500 markkaa, mikä on nykyrahassa hieman alle 18 000 euroa. Tällöin auto oli tietenkin kolmiovinen XE-malli 1-litraisella moottorilla. Kolmioviset varustetasot pystyi tunnistamaan kirjaimesta X: XE, XL, XR ja XT. GE, GL, GR, SR ja GT edustivat puolestaan viisiovisia malleja. Lisäksi 205:n malliversioista löytyivät ikoniset GTI, Cabriolet-avo ja rallin luokitusspesiaali Turbo 16. 205:n legendaarisia erityismalleja olivat tietenkin Junior, Roland Garros, Lacoste ja Sport.
 

Tehdas juhlistaa vuonna 2023 Peugeot 205:n 40-vuotista taivalta useammalla tavalla. Helmikuun alussa järjestetty Retromobile-tapahtumassa Pariisissa 205 oli upeasti esillä. Helmikuussa aukeaa puolestaan Peugeot-museossa Ranskassa Peugeot 205 -juhlanäyttely, joka on auki syyskuuhun saakka.

 

Kuvat: Vanhat mainokset – Tekniikan Maailman lehtiarkisto, Peugeot, drawsyourcar