SKIP TO CONTENT

KULMAKUNNAN KUNINKAAT

Elämänmakuisilla sanoituksilla ihastuttanut räppääjänelikko Gasellit liikkuu keikkapaikalta toiselle bändin tunnusta kantavalla Peugeot 5008:lla. Ketteriä Gaselleja ja leijonabrändi Peugeotia yhdistää muun muassa se, että molempia on tituleerattu kulmakunnan kuninkaiksi. Molemmat ovat kasvattaneet fanijoukkoaan viime vuosina merkittävästi ja kuten pojat itse tiivistävät: ”molemmat sopivat sekä arkeen että juhlaan.”

Suomen musiikkimarkkinoiden kuumimpien nousijoiden joukkoon on jo useamman viime vuoden aikana kuulunut kyntensä näyttänyt Gasellit.  Bändi palkittiin vuonna 2019 Emma-gaalassa Vuoden yhtyeenä. Tarina sai kuitenkin alkunsa jo vuonna 2008, kun neljä rap-musiikista innostunutta nuorta miestä päätti perustaa yhtyeen. Miikka ”Hätä-Miikka” Niirasen, Pekka ”Päkä” Salmisen, Tuomas ”Thube Hefner” Pietikäisen ja tuottaja/DJ Jussi ”MusaJusa” Mikkosen muodostama yhtye Gasellit sai muutamaa vuotta seuraa niin sanotusta bändin viidennestä jäsenestä, Peugeotista. ”Meillä alkoi olemaan bändin kanssa enenevissä määrin keikkaa pitkin poikin Suomea, ja Jusalle oli saatava auto”, pojat kertovat toisiaan täydentäen.

 

RAKKAUTTA ENSI SILMÄYKSELLÄ

Jusan tavoite oli hankkia budjettiin sopiva siisti ja vähän ajettu pikkufarmari. Pitkällisen kartoittamisen jälkeen kävi selväksi, että standardit uudelle autolle oli asetettu budjettiin nähden varsin korkealle.

”Sopivaa autoa ei meinannut löytyä millään, kunnes yhtenä päivänä käytettyjen autojen myyntipalstalle ilmestyi reilulla yhdeksän tonnin hintapyynnöllä uljas pikkuleijona, kiiltävän harmaa Peugeot 206. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja kaupat käteltiinkin jo samana päivänä”, Jusa muistelee.

PEUGEOT SULATTI SYDÄMET

Seuraavalla keikkareissulle Gasellit jo kurvasivatkin Peugeotilla ylpeän omistajan hihkuessa ilosta kiesiä ohjastaessaan. Muilta bändin jäseniltä auto ei kuulemma kuitenkaan saanut heti alkuun varauksetonta hyväksyntää. Design oli kyllä kaikkien mielestä eittämättä viileä.

 

Alitajunnassa jyskyttivät poikien mukaan kuitenkin kylillä kuullut huhut siitä, kuinka ranskalaiset autot eivät kestä Suomen talvia vaan viihtyvät lähinnä Välimeren ilmastossa. ”Aika nopeasti 206 kuitenkin sulatti muidenkin kuin Jusan sydämen ja otimme sen vähitellen toiseksi kodiksemme”, nelikko kertoo.

BÄNDIN VIIDES JÄSEN

Jusan ensimmäisellä Peugeotilla taitettiin keikkamatkoja usean vuoden ajan. Kilsoja kertyi ja yhdessä koettiin paljon – pojat kuvailevatkin, että autosta tuli vähän kuin bändin viides jäsen. ”Kun juhlistimme bändimme kymmenvuotista taivalta Suvilahdessa järjestetyssä juhlakonsertissa keväällä 2019, ajoimme samaisen auton lavalle juhlimaan kanssamme merkkipaalua. Olimme itse siirtyneet jo pari pykälää isompaan ja muutamaa vuotta uudempaan Peugeotiin, mutta vanha kunnon 206 haettiin uudelta omistajaltaan lainaan siksi illaksi.”

”Meitä on kollektiivisesti aina miellyttänyt Peugeotin hintaluokassaan poikkeuksellisen näyttävä muotoilu – ranskalaiset osaavat sen homman”, Thube kehaisee. ”Jo se ensimmäinen 206 oli ilo silmällemme eikä sen muotoilu ole itse asiassa vieläkään vanhentunut. Arvostamme Peugeotissa myös sitä, että se tuntuu hintaluokkaansa arvokkaammalta.”

5008 TREENIKÄMPPÄNÄ

Viime vuodet Gasellit ovat kiitäneet keikkapaikalta toiselle Peugeot 5008:lla. ”Modernien ominaisuuksien ansiosta 5008 kulkee mainiosti kurjemmillakin keleillä”, Jusa kiittelee ja kertoo matkustusmukavuuden korostuvan pitkillä matkoilla.

Seitsemänpaikkaisena tilaa on paljon, ja bändin lisäksi kyytiin pakataan välillä myös ääniteknikko, valokuvaaja ja vielä kaupan päälle joku keikasta innostunut muusikkokin.” Pitkillä keikkamatkoilla lisäpisteitä ropisee erityisen hyvästä matkustusmukavuudesta. Tilojen ja mukavuuden lisäksi bändi arvostaa Peugeot 5008:n ajettavuutta, turvallisuutta ja nykyaikaisia, kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

 

Entä kuka on Gasellien kuskien kuski?

Kysymys saa iloisen nelikon remahtamaan nauruun. ”Jusa kyllä ajaa eniten, mutta ei se välttämättä tarkoita, että se olisi paras kuski. Se vaan haluaa aina ajaa, ja kyllä me muut ihan mielellään keskitytään kyydissä istumiseen”, Päkä pyörittelee sanojaan diplomaattisesti.

 

Thube puolestaan muistuttaa, että Jusalla on hienoinen ongelma liikennemerkkien kanssa. ”Se on varmaan läpäissyt teoriakokeen arvaamalla eikä oikein tunne harvinaisempia liikennemerkkejä. Stop-merkin ja kolmion se sentään onneksi ymmärtää”, Thube piikittelee bändikaveriaan hyväntahtoisesti.

 

Hätä-Miikka on sen sijaan raadin mukaan paikoitellen vähän hätäinen kuljettaja. ”Se saattaa kesken ajon innostua kertomaan jotain juttua sellaisella intensiteetillä, että muun liikenteen huomiointi meinaa välillä unohtua. Ollaan jouduttu tästä joskus huomauttamaan”, Päkä muistelee.

 

MUSADIKTAATTORISTA KROISOKSEEN

Myös Hätä-Miikalla on sanansa sanottavana. ”Thube on tosi vaativa kuski, joka valitsee aina sen hetkiseen mielentilaan sopivan musiikin ja muiden on kuunneltava kuskin diktaattorimaisesti valitsemia biisejä tai auto ei liiku mihinkään.”

 

”Ja Päkähän ei suostu oikein ikinä ajamaan vaan istuu takapenkillä jalat penkillä kuin mikäkin kroisos. Jos sitä yrittää usuttaa kuskin paikalle niin takataskussa on aina pitkä lista tekosyitä, joiden vuoksi ei kuulemma ole hyvä idea”, Thube innostuu ja saa muun porukan räjähtämään nauruun.

 

Kroisos itse ottaa palautteen vastaan myhäillen. ”Parasta kuskia on siis vaikea valita mutta huonoimmasta käydään kovaa kilpailua”, Päkä virnistää.

 

PEUGEOT PÄÄSI BIISEIHINKIN

Kuten on hyvin tullut selväksi, Gasellien nelikko viihtyy erinomaisesti keskenään eikä tylsiä saati hiljaisia hetkiä tule. Suurin osa bändin biisien sanoista tuleekin omasta elämästä. ”Ei meidän biisit kuitenkaan päiväkirjasta synny”, Päkä täsmentää. ”Me imetään inspiraatiota kaikesta taiteesta ja havainnoidaan myös meidän ystävien kokemuksia.”

Kesken-kappaleen lyriikoissa viitataan, että Peugeotissa on hoidettu matkan varrella kiinnostavia bisneksiä. Pitääkö tämä paikkansa? ”Onhan siellä tehty vaikka ja mitä. Koska me tehdään räppiä, eikä keikoilla ole mukana oikeita soittimia, emme ole tarvinneet varsinaista bändikämppää soittimiemme säilyttämiseen ja soittamisen harjoitteluun. Niinpä auto on ajanut myös treenikämpän virkaa. Saatetaan esimerkiksi kuunnella omia demoja ja miettiä miten niistä saadaan valmiita biisejä. Kuunnellaan myös musiikkia ja musiikkiin liittyviä radio-ohjelmia kuten Yle Areenasta Klassikkokäräjiä”, Gasellit kertovat.

Kunnostetulle rungolle laskettiin tekniikka ja päästiin yrittämään moottoria käyntiin ja niin se vaan pärähti käymään pitkän seisomisen jälkeen, melko muikea tilanne.