Peugeot 403 Cabriolet vm 1958
Teksti ja kuvat Pauli Halme
Markku Eskelä oli jo nuorukaisena kiinnostunut tekniikasta. Kouluaikoina Markku oli jäsenenä muutamassa moottorikerhossa, joilla oli tilat ja työkalut korjaustöitä varten, sekä osaavia aikuisia opastamassa tekniikan saloihin. Mopoikään tullessa toive omasta kulkuvälineestä kohtasi hänen äitinsä huolen mopojen vaarallisuudesta. Äiti ehdotti, että Markku hankkisi seuraavana vuonna kolmipyöräisen moottoripyörän, jotka olivat 1960-luvun alussa melko yleisiä. Näin kävikin – tarina ei kuitenkaan kerro halusiko äiti palkita poikansa tuosta vuoden odottelusta, ennen kuin Markku pääsi mukaan moottorien maailmaan. Äiti kuitenkin halusi rahoittaa Messerschmittin hankinnan.
Myöhemmin opiskeluaikanaan Markku asui Runeberginkadulla Helsingissä, sattumalta aivan vastapäätä Oy Maan Auto Ab:n vaihtoautohallia. Askeleet veivät aika-ajoin tutustumaan tarjolla oleviin ajokkeihin. Eräällä kerralla sinne oli tullut myyntiin Peugeot 403 Cabriolet. Auto ei jättänyt Markkua rauhaan, vaan käynnit hallissa tihenivät. Oli talvi, eikä tuollaisen auton kauppa silloin oikein käynyt. Toisaalta kaupankäyntiä hidasti myös perheellisen opiskelijan taloudellinen tilanne. Opiskelujen ohella oli hankittava elanto myös perheelle ja sitä varten oli käytävä Helsingin KTK:ssa töissä. Kaupan hierontaan kuitenkin päästiin sen jälkeen, kun Markku oli tehnyt luovan ratkaisun ja käynyt läheisessä pankissa neuvottelemassa opintolainasta. Se myönnettiinkin, mutta lainan enimmäismääräksi tuli alle 4000 markkaa, kun Cabriosta pyydettiin tuhannen markkaa enemmän. Talvi ja innokas ostaja saivat kuitenkin auton omistajan rva Plantingin, alentamaan hintaa täsmälleen myönnetyn lainan suuruiseksi ja niin kaupat syntyivät.
Vuonna 1974 403 Cabriolla oli ajettu jo noin 150 - 200.000 km kun moottorissa tapahtui vaurio. Tapiolan Moottorikerhon ja SYK:n moottorikerhon kasvatti ei jäänyt ihmettelemään. Moottori avattiin ja todettiin, että mäntä on vaihdettava, ja se näytti ainoalta kipeää saaneelta kohdalta. Kampiakseli luonnollisestikin vietiin ammattilaiselle hiottavaksi. Maahantuojan poistomyynnistä aiemmin hankituille moottorin osille tuli käyttöä. Kaverin avustuksella moottori saatiin kunnostettua. Toiveet olivat korkealla, kun moottoria ensimmäisen kerran oltiin käynnistämässä. Alku ei ollut kovin lupaava, sillä kampiakseli katkesi. Markun isän toimiessa taustavaikuttajana saatiin koneistamo tekemään takuutyön, sillä akselille ei oltu tehty särötarkastusta, jossa murtuma olisi havaittu. Niinpä korjaamo sai ottaa autopurkaamosta ostetun ”uuden” kampuran työn alle.
1990-luvulla Cabrioletin matkamittariin alkoi tulla kilometrejä aivan uudella tavalla. Keski-Eurooppa tuli Peugeotien kansainvälisten ajotapahtumien myötä tutuksi, samoin Välimeren rannikkoseudut peräti neljään kertaan. Markku arvelee autolla ajetun lähes puoli miljoonaa kilometriä. Hän on säilyttänyt auton upeassa kunnossa – hienona esimerkkinä harvinaisesta Peugeotista.
Cabrioletin tekniikka on sama kuin sedanissa. Moottorin suurin teho oli 58 hv/4900 rpm ja suurin vääntömomentti 101 Nm /2500 rpm. Nelivaihteisessa vaihdelaatikossa on ainoastaan peruutusvaihde synkronoimaton.
Aikakauden autolehdistö kiitti Peugeot 403 Berlinen ominaisuuksia todeten mm, että ajo-ominaisuudet ovat huonoillakin tienpinnoilla oikein hyvät. Lisäksi todettiin, että moottori on erittäin suorituskykyinen ollakseen iskutilavuudeltaan vain 1468 cm³. Ohjaus on tarkka ja alustan käytöstä pidettiin myös lähes ainutlaatuisena. Ohjautuvuus on neutraalia. Jarrujen todettiin myös vastaavan auton suorituskykyä. 403:sta todettiin jopa, että se on korostetusti ”urheiluhenkilöauto”.
Cabriolet on Henri Thomasin johtaman Peugeot Centre de Stylen ja italialaisen suunnittelustudion Pininfarinan luovan yhteistyön tulos, jota valmistettiin vuosina 1956 - 1961 Ranskassa La Garennen tehtaalla noin 2 000 yksilöä. Niistä on ranskalaisen Club Peugeot 403 Cabrioletin listauksessa eri kuntoisina tiedossa noin 360 autoa ympäri maailman.
Markku Eskelän auto on ensimmäinen Suomeen maahantuotu 403 Cabriolet. Vuotta myöhemmin tuli toinen vm 1959 mallinen ja useita vuosikymmeniä myöhemmin uustuontina kolmas.
Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.