SKIP TO CONTENT

UNELMASTA TODEKSI – PEUGEOT 505

Esko Iivonen istui 1980-luvun puolivälissä isänsä juuri kotiin tuoman 505:n etupenkillä. Vaikuttava kokemus nuorella iällä jätti jälkeensä lähtemättömät muistot. Lähes kolmekymmentä vuotta myöhemmin harrasteiden kirjon päällimmäiseksi vaihtoehdoksi nousi 505 -harrasteajokki. Viiden vuoden kypsyttelyn jälkeen asia oli selvä – sellaisen Esko hankkisi.

 

Oikeastaan ensimmäisiä autoihin liittyviä muistikuviani on eräs tapaus vuodelta 1986 tai 1987. Olin tuolloin alle kouluikäinen, mutta muistan hyvin, kun isäni pyysi minua autotalliin katsomaan juuri hankkimaansa vaaleanvihreää vuosimallin 1984 Peugeot 505 GRD -autoa. Edellinen automme, myös vaaleanvihreä, yhtenäisellä kolmen istuttavalla etupenkillä ja rattimanuaalilla varustettu 504 diesel oli vaihtunut tuoreempaan Peugeotiin. Muistan yhä selvästi, miten istuin isän vieressä hämärässä tallissa 505:n vihreällä plyysiverhoillulla etupenkillä ja ihailin kojelautaa ja keskikonsolin lukuisia hienoja, valaistuja nappuloita. Mielestäni auto oli hienointa mitä voi kuvitella. Auto palveli perhettämme lopulta liki kymmenen vuotta ja lähti aikanaan eteenpäin lähes puoli miljoonaa kilometriä ajettuna.

 

 

KYPSYTTELYÄ

Elettiin vuotta 2015, kun jostakin nousi mieleen ajatus, että olisi hienoa hankkia harrasteautoksi Peugeot 505. Olin aikaisemmin haihatellut monenlaisen harrastekaluston hankintaa moottoriveneestä museokuorma-autoon, mutta kyseiset haihattelut olivat hetken kestäneen innostuksen jälkeen laantuneet konkretisoitumatta sen kummemmin. Vaikka jotakin kiinnostavaa oli välillä löytynytkin, säilytystilan tai edes suhteellisen järkevän käyttötarkoituksen puute oli ollut omiaan hillitsemään tällaisten päähänpistojen viemistä ajatustasoa pidemmälle.

 

 

505 ei tuntunut kuitenkaan poistuvan ajatuksista kuin korkeintaan hetkeksi. Niinpä kysyin vaimon mielipidettä asiaan ja saatuani "luvan" aloin huvikseni katselemaan, miten autoja olisi tarjolla. Jo alkuun oli selvää, että auton pitäisi mieluusti olla diesel ja vielä mieluummin ahdettu GTD-versio. Koska olen aina pitänyt 505:n "alkuperäistä", Paul Bracq´n suunnittelmaa PH1-versiota sisustaltaan huomattavasti facelift-mallia onnistuneempana ja koska ko. vanhempi malli edellä kerrotun mukaisesti aikanaan oli mielestäni "maailman hienoin auto", kohdistui mielenkiintoni alkupään GTD-yksilöihin. 2,5 l GTD Turbo esiteltiin loppuvuodesta 1983 ja muuttui jo loppuvuodesta 1985 facelift-malliksi, joten ensisijainen haku koski mallivuosien 1984 ja 1985 autoja. Ajatus oli löytää - autojen ikä luonnollisesti huomioiden - ns. normaalikuntoinen yksilö, joka ei välttämättä kaipaisi aivan mutterientisöintiä saavuttaakseen museoajoneuvostatuksen. Sitkeän myyntipalstojen selaamisen, googlailun ja muutaman ostoilmoituksen jälkeen oli todettava, että eihän tuollaisia autoja liiemmin enää ole missään. Oli yllätys huomata, miten totaalisesti ovat hävinneet paitsi Suomesta, myös muualta Euroopasta.

SITTEN ITSE ASIAAN

Etsintäprojektin aikana osui Suomessa silmiin yksi myynnissä ollut loppupään (vm. -90) ajokuntoinen yksilö ja yksi todella hienoksi laitettu alun perin bensa-autosta muutettu -87 tekniikanvaihto, josta siis ei museoautoa olisi voinut tulla. Vastaan tuli myös muutama (3 kpl) vanhempi vm. -84 ja -85 lähinnä varaosakuntoinen aihio, jotka luonnollisesti olivat parinkymmenen vuoden "kuusen alla" -säilytyksen mukaisessa kunnossa. Näiden lisäksi vastaan tuli eräs rekisterissä oleva, mutta sillä hetkellä katsastamaton yksilö Kainuussa. Sitä kävin tosimielellä katsomassakin. Käytettävissä olevat resurssini ja sen hetkinen tilanteeni pakottivat kuitenkin hylkäämään tämän vaihtoehdon "pitkin hampain". Silloin asia harmitti isosti, mutta totuuden nimissä on todettava, että jos olisin siihen päätynyt, se tuskin olisi vieläkään "valmis". Näiden lisäksi myytiin käytännössä "ei oota". Jossain vaiheessa mietin, että kun sopivia turbodieseleitä kerran ei ole missään, ostan besaturbon, joita sentään oli Suomessakin näkynyt tarjolla useampia. 

 

Yhdestä soitinkin, mutta ei. Ei se lopulta kuitenkaan kiinnostanut tarpeeksi ja kompromissihan se olisi ollutkin. Todettuani siis, ettei auton etsintä Suomesta todennäköisesti tuota tulosta, aloin silmäillä ulkomaisia myyntipalstoja mm. Saksasta ja Ruotsista sekä kauempaakin, mm. Ranskasta ja Espanjasta. Etelä-Euroopasta joitakin yksittäisiä autoja löytyikin, mutta lähes kaikki kiinnostavat yksilöt tuntuivat olevan hyvin kaukana. Totesin myös, että tahoja, jotka tuovat autoja Suomeen saksa-ruotsi kielialueiden ulkopuolelta, ei löydy helposti. Ne harvat autot, joissa sijainti, hinta ja muut ominaisuudet olivat kohdallaan, hävisivät suhteellisen pian myynnistä. Jossain vaiheessa yksi auto löytyi Itävallasta ja myyjään saatiin yhteyskin, mutta auto osoittautui lähinnä varaosiksi kelpaavaksi. Myös toinen kiinnostavan oloinen yksilö löytyi Ranskasta, mutta ennen kuin myyjään saatiin yhteys, auto hävisi. Epäilen, että moni auto saattoi yhä päätyä Afrikkaan, jonne kuulemani mukaan on jo vuosia sitten päätynyt ehkä merkittäväkin osa Suomeen tuoduista 505:sta. Mm. eräs purkuosia myynyt kertoi myyneensä useita autoja Afrikan vientiin 2000-luvun taitteessa.

 

KYPSYTTELYÄ

Kaikkiaan viitisen vuotta kestäneen ihmettelyn jälkeen ensimmäinen konkreettinen, joskin vähäinen askel otettiin pääsiäisenä 2020, jolloin tori.fi -sivustolle ilmestyi myyntiin 505:n alkuperäiset 15" alumiinivanteet. Niitäkään ei kovin usein ole tarjolla, joten oli lähdettävä Peräseinäjoelle maakuntamatkalle poimimaan vanteet talteen. Ne olivat suhteellisen heikossa kunnossa parikymmentä vuotta navetan seinustalla kestäneen ulkoilun jälkeen, mutta kuitenkin kunnostettavissa. Vanteilta poistettiin -93 vuoden paistoleimoilla olleet korppuuntuneet Nokia NRT:t, jonka jälkeen ne jätettiin varastoon odottamaan löytyisikö niille autoa. Hieman tämän jälkeen Itävallan Wolfsbergissä, aivan Slovenian rajan tuntumassa ilmestyi myyntiin kuvien perusteella siistikuntoinen, ilmoituksen mukaan ikäänsä nähden äärimmäisen vähän ajettu metallinhohtoviininpunainen -85 mallin GTD Turbo...

 

Itävallan auton hintapyynti oli budjetoituun nähden yläkantissa hilliten kovinta ostohalua. Samoihin aikoihin myös Espanjassa tuli myyntiin hieman halvemmalla kolme kiinnostavaa yksilöä, joten autokuume alkoi tosissaan nostaa päätään. Ihmetellessä kului kuitenkin kesä, ja yhtä lukuun ottamatta kaikki em. autot olivat edelleen myynnissä. Jossain välissä punaisen auton hintapyynti laski hieman, ylittäen silti aiotun budjetin reippaasti. Tämä auto kuitenkin kiinnosti eniten, koska oli varusteiltaan lähinnä Suomeen uutena tuotuja yksilöitä. Koko etsintäprojektin varrella tämä yksilö oli myös ainoa Suomen ulkopuolella myynnissä ollut kattoluukulla varustettu auto. Suomessahan kattoluukku oli GT-mallien vakiovaruste. Muualla näemmä ei. Kuinka ollakaan syksyllä 2020 löytyi vihdoin toimija, joka lähti viemään edellä mainittujen autojen ostotiedustelua tosissaan eteenpäin, aloittaen Itävallan punaisesta autosta. Myyjään saatiinkin yhteys puhelimitse. Tosin vain yhden kerran, jonka jälkeen vallitsi hiljaisuus. Välittäjä oli asiaa aikansa ihmetellyt, kunnes oli keksinyt laittaa Saksassa asuvan tuttavansa soittamaan myyjälle saksalaisesta puhelinnumerosta. Yhteys palautui sen myötä ja kävi ilmi, että myyjä oli luullut Suomesta tullutta yhteydenottoa huijaukseksi. Eihän nyt kukaan voi Suomesta asti haluta ostaa tällaista autoa. Välittäjän yhteistyökumppani kävi autoa paikan päällä katsomassa, ja saamieni tietojen sekä kuvien perusteella arvioin asian "kerran elämässä" -tilaisuudeksi, jolloin oli tehtävä heti ostopäätös. 

 

Seuraavalla viikolla välittäjä lensi Wieniin, matkusti sieltä junalla auton sijaintipaikalle, hoiti paperityöt ja lähti ajamaan Peugeotia kohti Saksaa ja satamaa. Hän soitti minulle hetken ajettuaan kertoen, että Pösö on sellainen kuin oli kerrottu, käy kuin kello ja että hän yrittää ajaa auton aamuyöstä lähtevään laivaan. Aikataulu oli tiukka ja matkaa toista tuhatta kilometriä. Se merkitsi sitä, että yksikin onnettomuus tai muu häiriö matkalla voisi aiheuttaa murheita. Seuraavana yönä kahdelta oli kuitenkin tullut whatsapp-viesti "laivassa ollaan". Tätä seuraavat lauttavuorot sitten jäivätkin pitkäksi aikaa ajamatta koronasulun alettua seuraavana päivänä.

VIHDOINKIN KOTIPIHALLA

Auto kotiutui siis loka-marraskuun vaihteessa 2020. Heti seuraavana päivänä se käytettiin katsastuksessa. Myös tarinaan ”osasyyllinen” isäni kävi koeajolla verestämässä muistoja. Veropäätöksen (n. 80€) tultua auto sai suomalaiset rekisterikilvet, kunhan ensin olin tehnyt soittokierroksen lähietäisyydellä sijainneille katsastuskonttoreille. Olin nimittäin Tampereella suoritetun katsastuksen yhteydessä tullut kysyneeksi, millaisia tunnuksia kyseisellä konttorilla oli jaossa, ja siellä näytettiin kilpeä, jossa luki GOF-xxx. Ajattelin, että eihän tuollaista voi -80-luvun autoon mitenkään laittaa, enkä halunnut erityiskilpimaksuakaan maksaa. Niinpä soittelin lähiseudun konttoreita läpi, ja aikakauteen sopivaa kilpeä löytyi lopulta vasta soittokierroksen kymmenennestä kohteesta, Hämeenlinnasta.

 

Auto osoittautui sellaiseksi, jota oli haettu. Kävi ilmi, että auton uutena heinäkuussa 1985 ostanut nainen oli pitänyt autoa kokonaiset 32 vuotta, vuoteen 2017 asti.  Sen jälkeen auto oli ollut autoalalla työskentelevällä henkilöllä kolmisen vuotta, jonka jälkeen se siis tuli minulle. Auton ilmiasusta ja joistakin mukana seuranneista papereista voi melko suurella varmuudella uskoa, että mittarissa ostohetkellä ollut reilu 90 000 kilometrin lukema sisältää kaiken mitä autolla on ajettu. Alustassa ei tunnu olevan välyksiä, nestevuotoja ei ole, penkit, ohjauspyörä ja polkimet ovat suhteellisen kulumattomia ja esim. tuulilasin valmistusvuosi on 1985. Epäilen myös moottorin kiilahihnojen olleen tehtaalla asennettuja, koska ne olivat vanhan mallisia ja erittäin hauraita.

Kattoverhoilu roikkui ostohetkellä luukun kohdalta. Uutta alkuperäistä, oikean väristä verhoilua ei löytynyt, mutta verhoilijan valikoimista löytyi täsmälleen samanlaista ja – väristä materiaalia. Ilmeisesti vain tämän värisessä autossa kattoverhoilu on alkujaan beige. Kaikissa muissa vastaan tulleissa, myös muilta osin samanvärisellä sisustalla olevissa autoissa kattoverhoilu on ollut harmaa. Autossa oli paikallaan uudehko CD-radio, joka luonnollisesti poistettiin ja korvattiin aikakauteen sopivalla, Maan Auton vuoden 1986 Peugeot- lisävaruste-esitteestäkin löytyvällä Philips 846 -kasettiradiolla. Mainitut aluvanteet korjautettiin ja oiottiin, jonka jälkeen ne puhallettiin ja pulverimaalattiin. Sen jälkeen niille asennettiin uudet Michelinit. Korissa olleet pienet ruostevauriot takapyöränaukkojen etureunassa korjautettiin. Kotelon sisäpuolella on tehtaan jäljiltä kosteutta keräävää uretaania, joka korjauksen yhteydessä luonnollisesti poistettiin. Auton oikea kylki ja molemmat helmat jouduttiin maalaamaan. Kyljessä oli käytännössä koko auton matkalta syvä peltiin asti ulottunut naarmu, ja helmojen etupäistä puolestaan oli nostettu tunkilla painaen helmat samalla sisään. Muutoin korissa on pientä käytön jälkeä ja kiven iskemää, mutta saahan liki neljänkymmenen vuoden käyttö jossakin näkyä.

 

Nykytilanne

Auton alusta on ikäisekseen kohtuullisessa kunnossa, mutta esim. akselipalkissa, tukivarsissa, iskaritolpissa, jousissa ja jarrukilvissä on pintaruostetta. Tarkoitus on jossakin välissä puhalluttaa ja maalata kaikki alustan osat. Merkittäviä osapuutteita autossa ei ostohetkellä ollut, mutta hankin kuitenkin mm. sisälokasuojat eteen, joitakin sisustan muovikiinnikkeitä, toimivan kojelaudan kellon, sekä pari sarjaa keskikuppeja ja mutterisarjan alkuperäisiin aluvanteisiin. Ebayn kautta on kotiutettu varalle uusia alkuperäisosia, kuten kattoluukun moottori, ajovalojen korkeudensäätöjärjestelmä ja uudet peilit. Vielä kun jostakin löytyisi oikean ikäiset, suomenkieliset käsikirjat. Uudempia ja vanhempia löytyy kyllä.

Auto museotarkastettiin kesällä 2021. Heti tämän jälkeen se muutos- ja määräaikaiskatsastettiin huomautuksitta. Nyt autolla on tullut ajettua kolmisen tuhatta huoletonta kilometriä.

 

On todettava, että Peugeot 505 on hieno auto ajaa.

 

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.