SKIP TO CONTENT

L’AVENTURE PEUGEOT - PERINTEIDEN VAALIJA

Teksti Pauli Halme, kuvat Pekka Ylimutka

Pierre Peugeot perusti L' Aventure Peugeotin vuonna 1982. Hän halusi perustaa järjestön, joka kokoaisi kahdensadan vuoden aikana taltioidun Peugeotin teollisen historian osa-alueet laajaksi kokonaisuudeksi, ja että se myös vaalisi Peugeotin perinteitä tulevaisuudessa. Kurkistetaanpa tuohon historiaan hieman lähemmin.

 

Peugeotista tulee metallialan yritys

Peugeot Frères Aînés et Jacques Maillard-Salin rekisteröitiin 26.9.1810. Jean-Pierre ja Jean-Frédéric Peugeot yhdistivät voimansa Jacques Maillard-Salinsin kanssa tämän yrityksen osakkaina. Paikalliselle viranomaiselle esitettiin tuolloin pyyntö saada muuttaa Sous-Cratetissa sijainnut mylly rautasulatoksi. Perustamisasiakirja on tallessa ja se on arkistoituna L'Aventuren Terre Blance -arkistossa. Osakkaaksi mukaan tulleella Jacquesilla oli läheinen yhteys Japyn kellotehtailijaperheeseen ja kun vuonna 1814 sulattamo osoittautui kannattamattomaksi, tuotanto suunnattiin metallin jälkikäsittelyyn. Tuotevalikoimaan kuului aluksi kelloteollisuudelle valmistetut jouset. Sittemmin toiminnan laajentuessa otettiin tuotantoon käsityökalut, sahanterät (1824), sateenvarjon runko-osat, sähkötyökalut (1933), kahvi- ja maustemyllyt (1840), hameiden metalliset tukirangat (1852), ompelukoneet, pesukoneet, polkupyörät jne.

 

 

LEIJONA PEUGEOTIN TUNNUKSEKSI

Yrityksen kasvaessa oli tarpeen luoda oma tuotemerkki ja sille symboli. Tuolloinkin oli brändin rakentamisella suuri merkitys, sillä sen myötä pyrittiin luomaan asiakkaille kuva laadukkaasta ja luotettavasta yrityksestä. Vuonna 1847 Peugeot pyysi kaivertaja Julien Blazeria suunnittelemaan heille logon, jonka avulla erotuttaisiin kilpailijoista. Blazer valitsi logoon leijonan, sillä sen ominaisuudet nopeus, joustavuus, ketteryys sekä terävät hampaat kuvastivat hänestä hyvin Peugeotin valmistamia sahoja. Ensimmäisessä versiossa leijona kävelee nuolella. Vaikka aikojen saatossa logoa on uudistettu useaan otteeseen, on leijona säilynyt keulakuvana. Viimeisimmässä uudistuksessa vuonna 2021 Peugeot-leijona sai nykyisen tyylikkään ilmiasunsa.

 

L'AVENTURE PEUGEOT MUSEE 

Pierre Peugeotille oli keskeistä esineistön ja ajoneuvojen taltioiminen ja esillepano sekä näyttelyiden ja erilaisten tapahtumien järjestäminen. Kokoelmaa varten perustettiin museo, joka avattiin yleisölle vuonna 1988. Museo sijaitsee itäisessä Ranskassa Sochauxissa, seudulla, jolla Peugeot-suvun yritystoiminnasta on tietoa aina 1700-luvun alkupuolelta asti. Sochauxin tehdasaluetta on laajennettu määrätietoisesti viimeisen 100 vuoden ajan. Museovierailun yhteydessä on mahdollisuus osallistua tehdasvierailulle, jonka aikana saa hyvän käsityksen nykyaikaisen autotehtaan toiminnasta.

 

Museon alkuperäisiä näyttelytiloja laajennettiin vuonna 2000 ja seuraavan kerran vuonna 2010. Museon pinta-ala on nykyisin noin 7 000 m2. Siellä on nähtävänä noin 130 autoa, 50 polku- ja moottoripyörää ja yli 1 000 erilaista Peugeotin historiaan liittyvää tuotetta: radioita, ompelukoneita, työkaluja jne. Museolla käy vuosittain noin 60 000 vierasta (v. 2019). Tiloissa on myös monipuolinen ravintola. Pitkään - yli 210 vuoden mittaiseen historiaan – mahtuu todella monenlaisia metallialan tuotteita. Yli 130 vuotta jatkunut autotuotanto käsittää puolestaan lähes koko autoilun historian.

 

Aiemmin mainittuun Terre Blance -arkistoon on taltioitu piirustuksia, julisteita, esitteitä, valokuvia aivan valtava määrä. Yksistään valokuvia on jo 4,5 miljoonaa.

L'AVENTURE PEUGEOT 

L'Aventure on järjestö, jossa toimii henkilökunnan ohella laaja vapaaehtoisten verkosto. Monet heistä ovat olleet Peugeotin työntekijöitä, osa useammassa polvessa.  Järjestön toimintaan kuuluu mm. merkin tuotannosta poistuneiden ajoneuvojen ”syntymätodistusten” myöntäminen niiden historiallisen statuksen todentamiseksi, entisöintityöt, arkiston kehittäminen ja erilaisten tapahtumien järjestäminen. Viimevuosien painopistealueiksi on valittu varaosapalvelun kehittäminen, jotta vanhukset pysyisivät vuosienkin päästä ajokuntoisina. Peugeot Classicin ja Néo Rétro -tuotemerkkien alla on jo yli 14 000 varaosaa. 

 

Järjestön toiminnan eräs tärkeimmistä osa-alueista on tavoittaa Peugeotia harrastavat henkilöt ja se vaikutti aikanaan myös Peugeot-kerhojen perustamiseen siellä, missä niitä ei vielä ollut. Tämän toiminnan seurauksena on kerhomme Club Peugeot ry saanut alkunsa tammikuussa 1988, kun Peugeotin silloisen maahantuojan Maan Auto Oy:n toimihenkilö sai tehtäväkseen kerhon perustamisen. 

IAPM – INTERNATIONAL AVENTURE PEUGEOT MEETING 

L’Aventure Peugeotin jäsenkerhot järjestävät vuosittain kansainvälisen tapaamisen jossakin Euroopan maassa. Club Peugeot ry järjesti ensimmäisen kansainvälisen ajon Suomessa vuonna 1998. Siitä kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2008, järjestettiin toinen tapaaminen. Peugeotin teollisen historian ja autotuotannon viettäessä yhdessä tasakymppejä Aventure järjestää tapaamisen Peugeotin kehdossa Sochauxissa. 

Peugeotin teollisen toiminnan 210 - ja autotuotannon 130-vuotisjuhlaa oli tarkoitus viettää kesällä 2020. Covid-19 sotki myös ne suunnitelmat. Tapahtuma saatiin pidettyä vasta kolmannella yrityksellä, lokakuussa 2021. Suomesta oli kesäkuussa 2020 lähdössä kolmetoista autokuntaa, mutta viime vuoden lokakuussa matkaan lähti vain kolme. 

Perjantain ohjelma oli alkanut iltapäivällä läheisen Montbeliardin lentokentällä ja sen kohokohtana oli Peugeotin 125-vuotisen moottoriurheiluhistorian esitteleminen upealla ohimarssilla. Vanhin ajokki oli hieno 1920-lukuinen Peugeot 172R Torpedo Grand Sport. Näytöksen jälkeen oli siirrytty museolle tervetuliaistilaisuuteen. Maljojen kohottamisen jälkeen oli vuorossa Aventuren puheenjohtajan Xavier Peugeotin lämminhenkinen puhe, ja sen jälkeen siirryttiin seurustelemaan buffet-tarjoilun pariin.  

Lauantain ohjelmassa oli noin 200 km:n pituinen ajoretki. Puolimatkan vaiheilla oli saavuttu Ranskan ja Sveitsin rajajoen Doubsin rannalle, kylään nimeltä Villers-Le-Lac. Kuten ranskankielentaitoiset jo aavistivatkin, kylän nimi ilmaisee sijainnin järven rannalla. Tällä seudulla joki levenee ajoittain järvimaisemaksi. Villers-Le-Lacissa oli astuttu risteilyaluksiin ja nautittu matkan aikana maittava lounas. Maisemat olivat kuulemma varsin hienot ja jylhät. Kääntöpisteellä rantauduttiin luonnonsuojelualueen tuntumaan ja käveltiin ihailemaan läheistä 27 m korkeaa putousta. Täältä palattiin Sochauxiin.

 

 

 

ILTAGAALAA VIETETTIIN MUSEON RAVINTOLASSA

Pöydät oli katettu kahdelle tasanteelle ja museon autot muodostivat upean kehyksen. Illallisen aikana oli puhelin pirahtanut – ja yllätysohjelma oli sen myötä alkanut. Juhlatilan päädyissä oleviin suuriin näyttöihin ilmestyi Peugeot Sportin palveluksessa olleita henkilöitä. Joukko tunnettuja autourheilijoita tervehti vieraita: David Brabham, Martin Brundle, André de Cortanze, Yannick Dalmas, Dan Davis, Bruno Saby ja Jean Todt. Ennen viimeistä tervehtijää oli juontaja tiedustellut, onko paikalla suomalaisia? Kuusi kättä oli noussut ylös. Oli tullut Ari Vatasen vuoro lähettää viesti suoraan Tuupovaarasta. Jäsentemme keskuudessa oli ilo ylimmillään! Mieltä oli myös lämmittänyt se, että suomalaiset huomioitiin erikseen.

 

Tämän jälkeen juontaja pyysi kiinnittämään huomion autohissiin, joka oli juuri nostamassa tarkasti huputettua autoa ylös saliin. Juhlijoille paljastettiin kilpuri, jolla Peugeot palaa runsaan kymmenen vuoden tauon jälkeen FIA:n asvalttiratojen kestävyysajojen maailmanmestaruussarjaan. Tavoitteena on liittyä loppukauden aikana osakilpailuihin ja saavuttaa autojen täysi kilpailukyky tänä vuonna. Täysi kilpailukalenteri ajetaan vuonna 2023. Kyseessä on kaksi hybridivoimanlähteellä varustettua Peugeot Sportin kehittämää Hypercar PEUGEOT 9X8:aa. Ilta päättyi kuten gaalan pitääkin: suurenmoiseen ilotulitukseen.

 

Sunnuntain kohde oli Royale Arc-et-Senans Salinessa. Matkaa kohteeseen oli 113 km. Royale Arc-et-Senans on 1700-luvun lopulla rakennettu kuninkaallinen suolatehdas, joka on nykyisin Unescon maailmanperintöluettelossa. Se on merkittävä valistusajan rakennushanke, jossa koko toiminta rakennusten sijoittelua myöten oli toteutettu filosofisen järjestyksen mukaan. Rakennukset olivat puoliympyrän reunoilla, ja päärakennus hallitsi niitä. Päärakennuksen yläkerrassa toimii varsin hieno sirkusmuseo. 

 

Oli enää maittavan päätöslounaan ja jäähyväisten vuoro.

 

Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.