Palvelut poikkeustilanteessa (COVID-19) Lue lisää

PEUGEOT 202 BERLINE

Peugeot 202
Peugeot 202

PEUGEOT 202 BERLINE BH VM 1947

Teksti Pauli Halme, kuvat Taisto Päivinen

Taisto Päivinen sai 1980-luvun alussa kuulla, että Hangossa oli eräässä varastossa jokin erikoisen mallinen auto. Hänellä oli tilaisuus mennä tutustumaan siihen – ja se olikin sitten ihastusta ensi silmäyksellä. Tuttu mies, jo edesmennyt Sixten Holm, joka toimi tuolloin Hangossa Shellin diilerinä, omisti tuon ajopelin, joka osoittautui olevan vm 1947 Peugeot 202 BH. Holm oli ostanut auton Ruotsista. Kului kuitenkin pari vuotta ennen kuin kaupat syntyivät. BH:ta oli jo Ruotsin aikana alettu purkamaan ja se oli osiltaan puutteellinen. Se tiedetään varmuudella, että auto on ollut Ruotsin rekisterissä sillä siinä oli Suomeen tullessa ruotsalainen rekisterikilpikin paikallaan. Myös tyyppikilpi on luettavissa ja paikallaan. Lisäksi myyjän nimi, Lars Karlsteen, löytyy tullauspapereista. Toivottavasti noilla tiedoilla saamme auton historiaa avattua lisää.

PEUGEOT 202 BERLINE BH VM 1947

Teksti Pauli Halme, kuvat Taisto Päivinen

Taisto Päivinen sai 1980-luvun alussa kuulla, että Hangossa oli eräässä varastossa jokin erikoisen mallinen auto. Hänellä oli tilaisuus mennä tutustumaan siihen – ja se olikin sitten ihastusta ensi silmäyksellä. Tuttu mies, jo edesmennyt Sixten Holm, joka toimi tuolloin Hangossa Shellin diilerinä, omisti tuon ajopelin, joka osoittautui olevan vm 1947 Peugeot 202 BH. Holm oli ostanut auton Ruotsista. Kului kuitenkin pari vuotta ennen kuin kaupat syntyivät. BH:ta oli jo Ruotsin aikana alettu purkamaan ja se oli osiltaan puutteellinen. Se tiedetään varmuudella, että auto on ollut Ruotsin rekisterissä sillä siinä oli Suomeen tullessa ruotsalainen rekisterikilpikin paikallaan. Myös tyyppikilpi on luettavissa ja paikallaan. Lisäksi myyjän nimi, Lars Karlsteen, löytyy tullauspapereista. Toivottavasti noilla tiedoilla saamme auton historiaa avattua lisää.

Peugeot 202
Peugeot 202
Peugeot 202

Summasummarum, auto vaihtoi omistajaa pari viikkoa ennen joulua 1985 ja pian alkoi auton kunnostaminen. 80-luvun lopulla Timo Tenho, joka oli kerhomme perustamisen alulle saattaja, oli entisöimässä omaa 202:staan ja hänen autonsa oli sattumoisin Hangossa maalauksessa. Tenho sai kuulla Taiston 202:sta ja herrat sopivat tapaamisesta. Tenho toi mukanaan auton rakenteita kuvaavia monisteita, joista oli Taistolle suuri apu. Taisto aloitti rungosta, kävi sitten läpi jousituksen ja iskunvaimennuksen vaihtaen myös kaikkien pyörien laakerit. Työelämän vaatimukset ja perhe-elämä eivät oikein mahdollistaneet aktiivista entisöintiä ja niinpä projekti jäi tauolle. Autolle oli olemassa hyvä säilytyspaikka ja oli selvää, että kunnostamista tultaisiin vielä jatkamaan. ”Välitöinä” Taiston pojalle hitsattiin ja kunnostettiin Kuplavolkkari ja toisesta Kuplasta rakennettiin Rantakirppu. Omalle projektille annettiin tuolloin vain valohoitoa.

Taisto liittyi kerhoomme vuonna 2010 ja sen myötä entisöinti sai vauhtia. Tapaaminen Osmo Noson kanssa selkiytti ajatuksia siitä, miten moottorin kunnostamisessa olisi hyvä edetä. Hankolaisissa autoharrastajien piireissä tiedettiin salolaisen Virtasen Koneistamo Oy:n olleen hyvä ja luotettava yritys ja niinpä moottori toimitettiin sinne. Yli viisikymmentävuotiaaseen automalliin, jonka moottorikonstruktio oli ajalta ennen II maailmansotaa, ei ollut aivan helppoa löytää osia. Varaosagurumme Osmo oli kuitenkin valmis kaivamaan niitä esiin ja toimittamaan ne Saloon.

Osat siirrettiin vanhasta verstashallista uusiin tiloihin, jossa Taisto aloitti 202:n entisöinnissä seuraavan vaiheen. Ruostevaurioiden korjaaminen sujui metallialan ammattilaiselta joutuisasti, sillä hitsattavaa oli lopuksi melko vähän; vain apumiehen pop-niiteillä paikattu lattia, helmapalkit ja lokasuojien alakulmat kaipasivat uutta peltiä.

Auto ei ollut aivan täydellinen Hankoon saapuessaan ja niin kuin usein käy, sattuma avittaa. Alkutalvella 2014 viettäessään rospuuttokautta Kreikassa Taisto huomasi internetistä Säkylässä Paassillan hinauksella olevan kaksi 202:a vm 1938 myynnissä. Myöhemmin ilmeni, että Esko Elokoski oli myynyt aihiot Säkylään.

Oli päätetty joka tapauksessa tulla koti-Suomeen jouluksi ja siihen yhteyteen autojen haku sovittiinkin. Paikan päällä ilmeni, että kahta autoa ei tarvitse viedä hallille ja niinpä kerättiin kaikki irto-osat ja yksi, eli parempikuntoinen kori varalle mukaan. Näiden osien myötä entisöinti eteni hyvin. Taisto kunnosti jarrusylinterit, mutta todettuaan, ettei niissä neste pysy käännyttiin ranskalaisten kauppiaiden suuntaan.

Peugeot 202
Peugeot 202

Mukaan otetun korin aiempi omistaja oli ollut tunnettu näyttelijä Aku Korhonen (1892 – 1960). Korhosella oli ollut ainakin kaksi Peugeotia käytössään; tuo 202 vm 1938 ja nykyisellään Suomen Club Peugeotin sihteerin Seppo Nirosen omistuksessa oleva 203 vm 1955.

Sähkötyöt veivät paljon aikaa, sillä osia piti kunnostaa mittavasti. Auto oli teknisesti jo hyvässä vaiheessa ja niinpä Taisto pääsi käsiksi pohjatöihin, jotka hän teki itse ”pintamaalia vaille”. Vuonna 2015 samat hankolaiset herrat Kari Salminen ja Kari Nevanperä, jotka olivat jo aiemmin maalanneet Timo Tenhon 202:n, suorittivat tämänkin työn. Taisto pääsi sitten viimeinkin tekemään palkitsevaa kokoonpano- ja viimeistelytyötä. Osmo oli tässäkin vaiheessa tiivisteitä, heloja yms hankittaessa avainhenkilö.

Istuimet ja ovipahvit on teetetty verhoilijalla, mutta kattoverhoilu on Taiston käsialaa. Kattoluukun verhoileminen oli kuulemma melkoisen haastava rupeama. Viimeistelytyöt veivät muiden askareiden lomassa lähes neljä vuotta.

Auton museokatsastus tehtiin kerhomme katsastajien Osmo Noson ja Sami Honkasen toimesta 3.8.2019. Rekisteröintikatsastus tehtiin kuukautta myöhemmin 3.9.2019.

Taisto toteaa lopuksi, että ”vuosikymmenien työ on lopulta valmis ja olen ylpeä”.



Tarinoita Peugeot autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Suomen Club Peugeotin kanssa.