


Autoa tarkemmin tutkiessa selvisi että auto vaatii enemmän korjausta, niinpä rupesin purkamaan autoa. Penkkien verhoilun oli jo tehnyt aikaisempi omistaja. Penkit ja matot kun otti pois selvisi pohjan ruostevauriot, löytyi ruostetta ja taas ruostetta, hitsattavaa näytti olevan myös sisälokasuojien puolella ja pohjassa. Silloin mietin, että tästä taisi tulla vuoden projekti. Tein päätöksen purkaa auton osiksi. Aloitin viemällä auton hiekkapuhallukseen, seuraavana oli korin pohjan hitsaus ja sitten pohjamaalaus.
Autoa purkaessa huomasin, että sisäkattoon oli hitsattu peltipaikka ja tuli mieleen olisiko auto ollut taksi vai joku muu? Laitoin Autorekisterikeskukseen kirjallisen pyynnön selvittääkseni auton ensimmäisen omistajan. Vastaus tuli muutaman viikon päästä ja selvisi että omistajana oli ollut sisäasiainministeriö, haltijana Joensuun poliisilaitos, vuosina 63-68. Myöhemmin auto oli ollut Helsingissä ja Oulun tienoilla. Alkuperäinen rekisterinumero oli SS-193. Auton historia rupesi kiinnostamaan niin, että lähdin käymään Joensuussa poliisiasemalla paikan päällä, jospa sieltä löytyisi vaikka valokuvia autosta. Poliisiasemalla oli vanhempi konstaapeli, joka muisti kyseisen auton, mutta valokuvia tai muuta ei ollut tallessa. Konstaapeli naureskeli että laitahan auto heti kuntoon, eläkekyytejä on tulossa.
No auto oli ruosteeton ja pohjamaalissa, mutta sitten kävi niin kuin joskus käy. Aika sekä kiinnostus loppui ja tuli auton rakenteluun 14 vuoden tauko. Päätin kuitenkin säilyttää auton, koska autolle oli säilytyspaikka kotipaikan entisessä navetassa ja eihän keskeneräisestä autosta paljon mitään saa.