SKIP TO CONTENT
HISTORIA

PEUGEOTIN HISTORIA

PEUGEOTIN HISTORIA

Suurilla innovaatioillaan ja menestyksellään Peugeotilla on pitkä ja kunniakas historia teollisena valmistajana.

1810

PEUGEOTIN TEOLLISEN TOIMINNAN ALKU

Perheyrityksen perustivat vuonna 1810 Jean-Frédéric ja Jean-Pierre II Peugeot, kun perheen hydraulitehdas muutettiin terästehtaaksi Sous-Cratet-nimiseen paikkaan Hérimoncourtin (Doubs) kunnassa. Tuotevalikoima kasvoi nopeasti, kaikkien tuotteiden perustuessa teräkseen (työkalut, jouset, sateenvarjon rivat, korsetin rungot, kahvimyllyt, kellon osat, polkupyörät jne.). 

1889

Höyrykäyttöinen 3-pyöräinen

Armand Peugeot esitteli Pariisin maailmannäyttelyssä ensimmäisen Peugeot-nimeä kantavan auton, 3-pyöräisen höyrykäyttöisen auton, joka kehitettiin yhteistyössä maineikkaan insinööri Léon Serpollet'n kanssa. Autoa ei kuitenkaan koskaan tuotu markkinoille. 

1948

203, ensimmäinen itsekantavalla korilla varustettu auto

Peugeot 203 oli ensimmäinen toisen maailmansodan jälkeen valmistettu auto. Se oli myös ensimmäinen itsekantavalla korilla varustettu automalli, jonka moottorin sylinterinkansi oli puolipallon muotoinen ja venttiilit V-muotoisessa kulmassa. Autoa valmistettiin yli puoli miljoonaa kappaletta.

404:n lanseeraus

Legendaarisen Peugeot 404:n muotoilusta vastasi Pininfarina. Tämän automallin lasipintojen aiempaa suurempi määrä kuvasti nykyaikaisuutta ja tyylikkyyttä 1960-luvulla esiteltyjen uusien autojen tapaan, toisin kuin 1950-luvun automalleissa. Vuonna 1961 Peugeot 404 varustettiin ensimmäisellä suorasuihkutusmoottorilla.

 

 

1968

504:n lanseeraus: radikaalia tyyliä

504, joka valittiin Vuoden autoksi 1969, oli ja on edelleen pisimpään tuotannossa ollut Peugeot-automalli (3 700 000 kappaletta valmistettiin vuoteen 2006 mennessä, jolloin auton valmistus päättyi.) Auto oli suunniteltu keskiluokkaa edustavalle asiakaskunnalle. Ajovakautensa ja kestävyytensä ansiosta siitä tuli myös Afrikan ja Etelä-Amerikan suosituin auto.

1972

Kompakti kaupunkiauto: 104

Peugeot 104:n mainoslause "Koko Peugeot 3,58 metrissä" kuvasti mainiosti tätä aikakautensa lyhyintä kaupunkiautoa.

1979

604 markkinoille

604 oli Peugeotin ensimmäinen 6-sylinterinen sedan 601:n jälkeen. Tyylikkyytensä ja pituutensa ansiosta valtion korkeimmat virkamiehet eri puolilla Eurooppaa valitsivat Peugeot 604:n edustusautokseen. 604 oli ensimmäinen auto, jonka voimanlähteeksi asennettiin turbodieselmoottori.

1983

205: "Maaginen numero"

Ikonisesta Peugeot 205:stä tuli aikoinaan Peugeotin pelastaja, todellinen menestystuote, joka sai lisänimen "Maaginen numero". 205:llä voitettiin kaksi kertaa rallin maailmanmestaruus ja kaksi kertaa myös Paris-Dakar-kestävyysralli suomalaisten kuljettajien toimesta. 205:stä tuli myydyin auto Ranskassa ja myös kaikkien aikojen eniten ulkomaille viety ranskalainen automalli.

1987

405 markkinoille

Vuoden Auto -valinta osui jo toisen kerran Peugeotille, vuonna 1988 uudelle perheautolle, 405:lle.

1997

406 Coupé by Pininfarina

Pininfarinan ajattoman muotoilun ansiosta 406 Coupésta tuli keräilijöiden unelma. Se oli myös ensimmäinen Coupé, jonka yhdeksi voimanlähteeksi valittiin dieselmoottori (2001).

1998

206: yli 7 miljoonaa kappaleen tuotanto

206 oli toinen Peugeotin todellisista menestysmalleista, jolla saavutettiin kolme rallin maailmanmestaruutta jälleen vahvalla suomalaisedustuksella. 206 CC, joka tuli markkinoille vuonna 2000, toi uudestaan muotiin "muunneltavan coupén".

2016

3008 SUV markkinoille

Uusi Peugeot 3008 sai kiitosta muotoilustaan, sisätiloistaan ja suorituskyvystään. 58 eurooppalaista autotoimittajaa valitsi uuden 3008:n Vuoden Autoksi 2017. Kyse oli ensimmäisestä palkinnon saaneesta SUV:sta 1964 käynnistyneessä Vuoden Auto -valintojen historiassa. 3008 oli viides Peugeot, joka valittiin Vuoden Autoksi. Ensimmäinen oli 504 vuonna 1969, toinen 405 vuonna 1988, kolmas 307 vuonna 2020 ja neljäs 308 vuonna 2014.
 

2019

Peugeot PARTNER valittiin International Van Of The Year 2019 -autoksi, joka oli jo viides voitto Peugeotille kilpailun perustamisen vuonna 1992 jälkeen.

Kaksi suurta innovaatiota herättivät erityisesti raadin huomion: ylikuormitusilmaisin turvalliseen lastaamiseen ja Surround Rear Vision, joka käyttää kameroita kuolleiden kulmien näkemiseen. Peugeot PARTNER erottui joukosta myös ainutlaatuisella ja maailman ensimmäisellä pakettiautossa käytetyllä Peugeot i-Cockpit® -ohjaamoratkaisulla.

International Van Of The Year -palkinto lanseerattiin vuonna 1992. Tuomaristo kokoaa yhteen 25 eurooppalaisen toimittajan ja kustantajan paneelin kevyisiin hyötyajoneuvoihin erikoistuneista riippumattomista aikakauslehdistä.

2020

Uusi Peugeot 208 valittiin Vuoden autoksi 2020, 60 asiantuntijan autotoimittajan paneelin toimesta 23 Euroopan maasta. Tuomaristo kiitti sen moottorivalikoimaa, joka tarjosi asiakkaille vapauden valita sähkön, bensiinin ja dieselin välillä. Paneeli arvosti myös uuden Peugeot 208:n rohkeaa muotoilua ja tekniikkaa. Voitto oli jo kuudes Peugeotille kilpailun historiassa!