Luottamalla tutkimukseen ja kehitystyöhön Peugeot on aina vastannut eri aikakausien tarpeisiin ollen askeleen edellä. Tänään enemmän kuin koskaan aiemmin kehitystyö on avainasemassa menestykseen, on sitten kyse autoista tai moottoreista.
Armand Peugeot luopui höyrymoottorista ja valmisti ensimmäisen nelipyöräisen bensiinikäyttöisen nelipyöräisen, Peugeot Type 2:n, jonka voimanlähteenä oli Daimlerin moottori.
Peugeot 201 oli ensimmäinen Peugeot, jonka mallimerkinnässä oli nolla keskellä. Se oli myös maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen auto, jonka vakiovarusteisiin kuului toisistaan riippumattomat etupyörät (1931).
Samaa ideaa käytettiin myös 401-, 402- ja 601-autoissa ja uudelleen 206:ssa, 207:ssä, 307:ssä ja 308 CC:ssä (Paulinin patentoitu järjestelmä).
Peugeot toi markkinoille ensimmäiset dieselmoottorit vuonna 1928, jolloin Sochaux'ssa valmistettu HL50 lanseerattiin. Diesel-moottori tuli tarjolle kaikkiin Peugeotin hyötyajoneuvoihin sekä 402-limusiiniin. Tuotanto keskeytettiin väliaikaisesti vuonna 1939 toisen maailmansodan seurauksena.
Peugeotin ensimmäistä sähköautoa, VLV:tä (Véhicule Léger Electrique) valmistettiin kaikkiaan 377 kappaletta polttoainerajoituksia vastaan taistelemiseksi.
Myöhemmin 106 Electric oli myydyin 0-päästöinen auto maailmassa.
Peugeot 403 oli ensimmäinen sarjavalmisteinen dieselmoottorilla varustettu ranskalainen auto. Vuonna 1959 siitä tuli maailman ensimmäinen auto, joka varustettiin elektromagneettisella kytkimen tuulettimella (Peugeotin patentti).
204 on ensimmäinen etuvetoinen Peugeot. Auton kevytmetallista valmistetussa moottorissa oli yläpuolinen nokka-akseli, poikittain sijoitettu vaihteisto, neljä toisistaan riippumatonta pyörää sekä levyjarrut edessä.
Peugeot lanseerasi maailman pienimmän alumiinista valmistetun dieselmoottorin 1960-luvun lopulla. Vuonna 1973 kaikki Peugeotin sedan-versiot varustettiin tällä moottorilla.
'Ensimmäiset HDi-dieselmoottorit esiteltiin uudessa Peugeot 406:ssa. Peugeotin Common rail -järjestelmä paransi suorituskykyä, alensi kulutusta ja vähensi hiukkaspäästöjä. BlueHDi-teknologia, joka on ollut käytössä PEUGEOTin Sedan- ja SUV-malleissa vuodesta 2013 alkaen, vähentää NOx-päästöjä jopa 90% ja 99,9% pienhiukkasista.
Tämä teknologian on todettu olevan markkinoiden tehokkain Diesel-päästöjen vähentäjä optimoiden myös kulutuksen ja CO2-päästöt.
Maailman ensimmäinen hiukkassuodatin esiteltiin Peugeot 607:ssä.
Peugeot toi markkinoille 3008 Hybrid4 Crossover-automallin, jonka voimanlähteenä oli Full hybrid 4 -moottori, maailman ensimmäinen dieselhybridi. Kulutus aleni 35%, CO2-päästöt olivat vain 99 g/km ja 0-päästöinen vaihtoehto tuli tarjolle.
Engine of the Year -palkintojenjakotilaisuudessa Stuttgartissa kansainvälisistä autotoimittajista koostunut jury valitsi vuodeen 2015 ja 2016 moottoriksi 1-1,4 l bensiinimoottorien luokassa PSA Groupin kehittämän 3-sylinterisen PureTech 1,2 l turbomoottorin.
TARVITSETKO APUA?
PEUGEOT-MALLISTO
SIVUKARTTA